Ga naar inhoud


Beleggen, waarin en wat is jullie ervaring?


Con

Aanbevolen berichten

Beleggen levert altijd behoorlijk wat winst op... Ik doe het al jaren, en ben erg tevreden over het behaalde resultaat.

Ikzelf beleg via de Zweedse internetbroker, Avanza. Alles netjes geregeld, niet te duur bij de transacties... geen gezeur etc. 

Het klopt dat je biet in de paniek moet schieten als de beurs eens daalt... je moet het allemaal op de wat langere termijn bekijken. Ook moet je je inleg verdelen, met andere woorden, nooit al alles in 1 bedrijf stoppen.  Wat dat betreft zou je ook in fondsen kunnen gaan beleggen... maar let op dat je goedkope fondsen neemt... zogenaamde ETF Index trades Funds zijn meestal erg voordelig met de kosten...  Ikzelf heb er ook bij Handelsbanken... zo ben ik ooit ook begonnen, en ook dat heeft geen windeieren gelegd...

Maar beleggen is iets wat je moet doen als je je er goed bij voelt... Uiteraard beleg je om er zo veel mogelijk uit te halen, maar je moet dus wat vertrouwen in het bedrijf hebben...  en soms zit je er eens naast, maar dan lossen andere beleggingen dat wel weer op...

Het eerste jaar finanskrisis leverde erg veel verlies op...  maar 2 jaar later was het totale saldo al weer positief, alsof er niets gebeurd was...  Rustig aan doen, geen paniek... en het levert al gauw meer op dan op een spaar rekening, want 0.7% heb je al gauw met beleggen....

 

Begin klein als je het niet vertrouwt...  maar let erg goed op je beleggingsbank, want ik zie dat die in NL heel erg duur zijn... je kan je bank uiteraard ook in een ander land kiezen, dat is volkomen legaal.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


een financieel product aanraden of aanbevelen mag niet zo maar iedereen

dat staat in de wet

en erg veel sjoege heb ik niet van financiën maar een belegging in onroerend goed liep compleet uit de hand

en dat dreigt binnen een half jaar weer te gebeuren zo mijn vele collegea

 

om de stelling van de Belastingdienst betreffende je rendement op spaargeld te kunnen compenseren moet je al een behoorlijke part uitgeven voor een gedegen advies

waarom zoek je zoiets bij antenne freacks?

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gedegen advies... tja, als je er echt niets vanaf weet, zou ik zeker niet in individuele aandelen gaan beleggen... anders heb je echt geen advies nodig. 

Bedenk dat dat zogenaamde advies vaak heel erg gekleurd is door de aanbieder van dat advies...

Ben je niet zeker van jezelf, is een uitgewogen fonds een uitstekende manier om te beginnen met beleggen...  Let goed op de kosten! Kosten kunnen je winst al gauw omzetten in een verlies...  en ga je bij je nederlandse huisbank vragen om fonds-advies, zal je hoogstwaarschijnlijk al gauw een paar huisfondsen op je bord krijgen, die vaak verbonden zijn met hoge kosten.  Maar je kan je uitstekend informeren wat dat betreft.  Het is erg transparant allemaal, als je maar goed leest.

Er bestaan ook rentefondsen... een belegging die nit in aandelen belegt, maar belegt in rentedragende waardepapieren.

Uiteraard levert dat minder op dan beleggingen in aandelen...  maar de dalingen zijn ook minder, an zoals je ziet levert het nog altijd meer op dan gewoon sparen op de bank...

fondhb1.jpg.4929762d608f88a31527c3f4db1b2981.jpg

Beleg je bv in een fonds van Zweedse kleine bedrijven (Svenska småbolag) dan zie je dat je de afgelopen maanden veel geld kwijt raakte... maar als je gewoon het rendement voor het lopende jaar bekijkt is het nog steeds flink hoger dan sparen op de bank... en vergelijk je de koers met 1 jaar geleden ben je 3.18% gestegen...

1278949272_svsm1.jpg.b8f896f43041726733720c5e7d38625d.jpg

 

Beleggen is niets voor de erg korte termijn... Beleggen doe je met geld wat je nu eigenlijk niet nodig hebt... Als je het zo doet, heb je geen "druk" dat alles binnen een bepaalde tijd miet goedkomen... je hebt dan de tijd.

Een kollega deed eens een erg wijze uitspraak... "De beurs is de tempel van spijt"...  en dat is zo... je hebt te vroeg of te laat gekocht, en ook uiteraard te vroeg of te laat verkocht... je winst had altijd hoger kunnen zijn...   maar zo miet je het niet bekijken.

 

Mijn advies... lees je goed in...  beperk je nooit tot je huisbank... lees veel... Er bestaan veel relatief onafhankelijke sites waar je veel kan leren... waar dingen aangeprezen worden etc etc...  Een tip kan je iemand nooit geven, een specifieke tip dan.... je moet er zelf echt gewoon achter staan.....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je winst had altijd hoger kunnen zijn.....

 

Degene die verliest betaalt die winst!

Er bestaat niet zoiets als gratis geld!

Op de beurs wordt alleen geld verdiend door de beurshandelaren, de rest is geld uit jou portemonnee verschuiven naar die van een ander. v.v.

 

Investeer in een startup, iemand die je kent en iets doet waar je zelf in gelooft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat soort dingen zou ik dus nooit doen, Ceesv... Geen immobilien, geen start-ups etc...

Dat zou ik niet aandurven.

Ik heb 30 jaar beurservaring, en zoals ik het doe, ben ik uiterst tevreden... Het zou uiteraard altijd meer kunnen zijn, maar zeker ook minder!

Of beurshandelaren de enigen zijn die "verdienen"... ik denk het niet.

Mijn broker 'pakt' 69 Kr per transactie... zeg iets van een 7 euro... that's it.... geen depotkosten etc...  Je moet dus die 2x69 Kr verdienen (aan- en verkoop) voordat je ook netto winst gaat maken uiteraard...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verdienen doe je door iets tastbaars te doen.

Op aandelen beurzen speculeer je.

Om 9 uur iets kopen en in de middag verkopen, betekent niet dat je iets productiefs gedaan hebt waarvoor je een loon zou moeten krijgen.

En dat koersverschil wordt betaald door iemand die op dat moment geld verliest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei ceesv:

En dat koersverschil wordt betaald door iemand die op dat moment geld verliest.

Iemand heeft hard gewerkt en geld overgehouden ,mijn complimenten.

Nu is dat geld niet voldoende en wilt meer en zoekt wegen om het van

een ander af te nemen (zo is de handel eenmaal).

Hierdoor wordt de kloof arm/rijk alleen groter.

Vergeet niet doodshemd heeft geen zakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook je hypotheekschuld verlagen, de lage rente die je daar betaald is altijd nog veel hoger dan die 0,3% rente.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sverige:

Dat soort dingen zou ik dus nooit doen, Ceesv... Geen immobilien, geen start-ups etc...

Dat zou ik niet aandurven.

Ik heb 30 jaar beurservaring, en zoals ik het doe, ben ik uiterst tevreden... Het zou uiteraard altijd meer kunnen zijn, maar zeker ook minder!

Of beurshandelaren de enigen zijn die "verdienen"... ik denk het niet.

Mijn broker 'pakt' 69 Kr per transactie... zeg iets van een 7 euro... that's it.... geen depotkosten etc...  Je moet dus die 2x69 Kr verdienen (aan- en verkoop) voordat je ook netto winst gaat maken uiteraard...

Tja,

dat wordt met de nieuwe MIFID regels allemaal veel transparanter. De kosten bedoel ik. Geen enkel beleggingsfonds werkt zonder beheerskosten, in- en uitstapkosten, ...

tel die allemaal samen met de rendementen van vandaag, en de buit is vaak mager.

Er is één gouden regel die je nooit mag vergeten: rendement is omgekeerd evenredig aan risico. Dus hoe hoger het rendement, hoe hoger het risico

Wist je trouwens dat het niveau van de beurzen nog steeds niet is gestegen tot het niveau van net voor de crash van 2008 ? 

De meeste analisten verwachten nu opnieuw een daling van de beurs (Amerika) Europa is gemiddeld al meer dan een half jaar aan het dalen.

Veel analisten waarschuwen ook voor een te hoge prijs van de huizen; maar anderzijds geeft de immo markt een geïndexeerd inkomen.

Er is door de centrale banken massaal geld gepompt in de economie (Quantative Easing) en dat geld komt vroeg of laat te voorschijn vrezen veel economen.

In de geschiedenis van de mensheid (!) heeft men nog nooit een periode gekend met nul (en zelfs negatieve) rente.

De schulden van de overheden is groot, maar de private schulden baren nog veel meer zorgen. In Amerika stijgt de rente, hierdoor dreigen veel schulden niet afgelost
te worden, waardoor banken in moeilijkheden kunnen komen. Niemand kan voorspellen wat er staat te gebeuren.

Daarnaast is er veel onzekerheid in Europa: Brexit, Italië, Griekenland, ...

Een van de grootste Europese banken staat op instorten (en die is niet gevestigd in een Zuiders land...)

Er is heel veel onzekerheid, en ik persoonlijk ben een beetje pessimistisch voor de nabije toekomst.  De kat een beetje uit de boom kijken lijkt geen kwaad te kunnen.

 

Maar als je wilt beleggen is het ook belangrijk te weten wat je zoekt: een rendement, of een kapitaalswinst.

Een simpele vraag maar geen eenvoudig antwoord te geven.

Ik ben een beetje een ervaringsdeskundige want werk al meer dan 30 jaar bij een bank

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Sverige:

Dat soort dingen... ...netto winst gaat maken uiteraard...

 

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allerlei adviezen inwinnen moet gewoon als je er de ballen verstand van hebt. Ga via een adviseur oid werken, die kan je meestal wel van goede advies dienen. (ik zeg MEESTAL, want ook hij gaat soms de bietenbrug op)

 

1. Gebruik geld wat je kan missen (klinkt raar, je kan geen geld missen, maar zorg ervoor mocht je alles kwijt raken, dat je niet in de schulden komt)

2. Spreid altijd het risico over meerdere fondsen.  De een met winst kan het ander met verlies opvangen.

 

Zelf heb ik me een jaar of 5-6 geleden nav gunstig verkoop huis, ook wat online advies ingewonnen, en heb het volgende geprobeerd, en ben hierover zeer tevreden. Kan altijd meer, maar ook minder, en wees niet hebberig als je geen expert ben(dus niet erg speculatief als amateur zijnde)

 

Ik heb een jaar of 6 geleden gekocht 1000 aandelen Koninklijke SHELL , en later 1000 aandelen Signify.

Shell: ze geven nu al elk kwartaal ong € 0,35 per aandeel dividend, dus op jaarbasis vang ik ong € 1400,00.  Omgerekend is dat bijna 6 % rendement.

Sygnify:  ze geven nu al elk halfjaar € 1,05 per aandeel dividend, dus op jaarbasis vang ik ong € 2000,00.  Omgerekend is dat 5,5% rendement.

 

De actuele koers kijk ik niet naar, ik verkoop ze toch nooit, maar krijg per jaar ong € 3400,00 zakcentjes.

 

Voor echte info vind ik deze site geweldig:  https://www.beleggen.nl/aex

Klik op een fonds, en bovenin vindt je de achtergrond info.  Tevens bij adviezen wat adviezen van "experts", maar ook over bovenvermeld dividendverhaaltje van mij.

 

Nog een site die ik regelmatig bekijk, want ik wil misschien een derde erbij ( een bank oid):  https://www.iex.nl/Koersen/Default.aspx

 

succes ermee.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei joker55:

Ga via een adviseur oid werken

 

Als die "adviseurs" er zoveel verstand van hadden,  waarom werken ze dan nog?

 

Een tijdje terug vroeg er iemand aan een adviseur of hij ook belegd had.

Het antwoord was nee, want hij ging bouwen en had zijn geld nodig !!!

 

Ik beleg ook al meer dan 20 jaar met wisselend succes en ben er toch ook nog niet rijk van geworden.

 

Een appartementje dat ik ooit eens gekocht had voor de verhuur is ondertussen al terugbetaald door de huurders.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...