Ga naar inhoud


Beleggen, waarin en wat is jullie ervaring?


Con

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei joker55:

Allerlei adviezen inwinnen moet gewoon als je er de ballen verstand van hebt. Ga via een adviseur oid werken, die kan je meestal wel van goede advies dienen. (ik zeg MEESTAL, want ook hij gaat soms de bietenbrug op)

 

1. Gebruik geld wat je kan missen (klinkt raar, je kan geen geld missen, maar zorg ervoor mocht je alles kwijt raken, dat je niet in de schulden komt)

2. Spreid altijd het risico over meerdere fondsen.  De een met winst kan het ander met verlies opvangen.

 

Zelf heb ik me een jaar of 5-6 geleden nav gunstig verkoop huis, ook wat online advies ingewonnen, en heb het volgende geprobeerd, en ben hierover zeer tevreden. Kan altijd meer, maar ook minder, en wees niet hebberig als je geen expert ben(dus niet erg speculatief als amateur zijnde)

 

Ik heb een jaar of 6 geleden gekocht 1000 aandelen Koninklijke SHELL , en later 1000 aandelen Signify.

Shell: ze geven nu al elk kwartaal ong € 0,35 per aandeel dividend, dus op jaarbasis vang ik ong € 1400,00.  Omgerekend is dat bijna 6 % rendement.

Sygnify:  ze geven nu al elk halfjaar € 1,05 per aandeel dividend, dus op jaarbasis vang ik ong € 2000,00.  Omgerekend is dat 5,5% rendement.

 

De actuele koers kijk ik niet naar, ik verkoop ze toch nooit, maar krijg per jaar ong € 3400,00 zakcentjes.

 

Voor echte info vind ik deze site geweldig:  https://www.beleggen.nl/aex

Klik op een fonds, en bovenin vindt je de achtergrond info.  Tevens bij adviezen wat adviezen van "experts", maar ook over bovenvermeld dividendverhaaltje van mij.

 

Nog een site die ik regelmatig bekijk, want ik wil misschien een derde erbij ( een bank oid):  https://www.iex.nl/Koersen/Default.aspx

 

succes ermee.

 

Boeiend verhaal.

Ik vraag mij wel af hoe jij aan die berekening komt? (kan ik niet helemaal volgen)

En hoeveel belasting betaal je erover?

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 minuten geleden zei luisteraar:

over wat voor bedrag gaat zonder die info kan je geen info krijgen alleen ******

Dat is onzin, kijk eens naar joker55 als voorbeeld maar ook andere info.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

droom maar

met 1000,- kan je minder als met 100.000 bij 1000000,- staan meer poorten open. 

als ik op de bank ben moet ik altijd lachen dat de directeur mij producten wil aandraaien. 

als je in jou omgeving een jonge ondernemer weet in opbouw fase met een activiteit die je aan staat help die jonge ondernemer met 100.000,00

maar kom niet aan met een klein bedrag dat geef je in de frituur uit. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei luisteraar:

droom maar

met 1000,- kan je minder als met 100.000 bij 1000000,- staan meer poorten open. 

als ik op de bank ben moet ik altijd lachen dat de directeur mij producten wil aandraaien. 

Ik heb sterk het idee dat jij nooit hebt belegd.

Ik had gevraagd om reacties aan mensen met ervaring.

Je bewandeld constant een aantal globale kreten maar niets

is relevant.

Het lijkt wel of je wil reageren om te reageren, ook in andere Topics.

Als je niets zinnigs te zeggen heb, doe het dan niet hier.

Daar hebben meer mensen last van, die raaskallen maar wat,

waarschijnlijk om een hogere ranking te krijgen in hun aantal berichten.

aangepast door Con
  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft joker niet gezegd hoeveel geld hij in zijn aandelen heeft gestoken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Psychosammie:

Volgens mij heeft joker niet gezegd hoeveel geld hij in zijn aandelen heeft gestoken.

 

nou, om mijn hele financiële gebeurtenis hier te plaatsen, heb ik geen zin in,

en hoeveel geld je er in stopt, is ook niet relevant, het rendement is in procenten.

dus of je nu € 100 er in stopt, of 100.000,00 ,het rendement blijft hetzelfde.

Is ook als je geld op de bank hebt, de rente is in procenten (van het ingelegde bedrag)

maar wil ik toch wel wat zeggen/uitleggen: .

 

6 jaar terug 1000 aandelen gekocht van SHELL voor € 23,46 / stuk.  totaal betaald dus € 23.460,00  plus provisie van de bank  (geen naam, is reclame)

zoals uit bijgevoegd plaatje blijkt, (screen shot van de site:   www.beleggen.nl) keren ze mij uit rond de 6 %   dus € 1400 per jaar.  (zelfs 2016 was een topjaar met 8%)

Daar gaat dividend belasting van 15% af....

 

Stel, ik heb het geld weer nodig, en zou ik nu dus alles verkopen van SHELL, beur ik  € 27.015,00  minus provisie bank (is ook weer iets winst van bijna € 3500).  Maar zal ik voorlopig echt niet doen.

Zou ik die € 23460 op de bank houden, dat komt ook nog in belastingbox 3, en beur ik maar 0,3% rente, is iets van € 70,00 op jaarbasis.

Aandelen komen niet in box 3, dus win-win-win situatie.

koers shell.jpg

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aandelen=vermogen=Box 3. Elk vermogen moet je in Box3 opgeven, dus ook je aandelen.

 

Wie wel wil beleggen maar niet dagelijks  het nieuws wil/kan volgen om aan- en verkoopbeslissingen te moeten nemen kan beter niet in individuele aandelen beleggen, maar in een aandelenfonds of een indextracker.  Een aandelenfonds kost je beheerkosten en de beheerders proberen daarvoor de markt te verslaan. Dat lukt i.h.a. slecht waardoor aandelenfondsen meestal iets slechter presteren dan 'domme' indextrackers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@joker55, duidelijk verhaal, bedankt.

 

@zeeteefje, wat is een indextracker?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei zeeteefje:

Aandelen=vermogen=Box 3. Elk vermogen moet je in Box3 opgeven, dus ook je aandelen. 

 

ja, natuurlijk.  in mijn enthousiasme was ik wat onduidelijk...... de aandelen waarde op 31 dec van dat jaar is natuurlijk ook voer voor box 3.

de winst die je maakt (verschil inkoop - verkoop) is niet belastbaar, en dat bedoelde ik eigenlijk..... beetje onduidelijk neergezet, sorry.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei joker55:

 

de winst die je maakt (verschil inkoop - verkoop) is niet belastbaar, en dat bedoelde ik eigenlijk..... beetje onduidelijk neergezet, sorry.

 

Wat is dan dividendbelasting?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...