Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bericht voor Sprietje. Voor een 78 cm. Triax heb je de afstanden van de LNB koppen opgegeven. Ik wil eigenlijk met een Triax 64 cm. ontvangst van Eutelsat 9 en 13 oost en Astra 1 ontvangen.

Vooral de afstand van 9 en 13 oost geeft me wat buikpijn. Is dat mogelijk. Alvast mijn dank.

Maak het onmogelijke mogelijk

Geplaatst: (aangepast)

Beste uncle

Ik heb de 9-13-19,2 voor een Triax 64 in Diemen voor je uitgerekend:

- stel de rail 6,25° schuin, in het oosten het laagst, in het westen het hoogst
- stel de afstanden tussen de lnb's als volgt in:
> tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 is 55mm
> tussen de Hotbird 13 en de Eutelsat 9 is 35,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap of van punt tot punt van de kap.

Tja en nu zie je de problemen al komen. De lnb-houders van een Triax zijn 40mm binnenwerks en 50mm buitenwerks. Dan kun je wel smalle lnb's nemen maar 2 klemmen van 50mm diameter kun je niet dichter bij elkaar zetten dan ongeveer 50mm. Omdat ze iets schuin staat t.o.v. elkaar, kun je de punten van de lnb nog wel op ongeveer 48mm krijgen maar dat is nog lang geen 35,5mm.
Je begrijpt natuurlijk al wel dat je voor de 9e en 13e smalle lnb's moet nemen en om het simpel te houden voor alle 3 de lnb's.
De makkelijkste manier om smalle lnb's zo dicht bij elkaar te plaatsen is om speedclips te gebruiken, zie bijgevoegde afbeelding.
De 9e en 13e zet je links en rechts van de lnb-arm op de opgegeven afstanden, de Astra 19,2 weer op de opgegeven afstand van de 13e.
Omdat in deze opstelling het hart van de lnb's lager komt te liggen dan bij de originele Triax-houders, moet je de rail omdraaien zodat het gat in het midden in de onderste groef zit. Dan komen de lnb's weer ongeveer op de juiste hoogte te staan.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Eutelsat 9 op 0° (dus recht omlaag)
Hotbird 13 op -3°
Astra 19,2 op -3°
Dat is dus ook voor de 13 en 19,2 bijna recht omlaag (3° met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal)

Veel succes

Triax-rail met speedclips 9-13-19,2.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Dank je Sprietje. Hier kan ik iets mee. Zo te zien zou je op plaatsje kruis nog de Thor 0,8 W kunnen plaatsen. Dat is goed voor m'n Deens, Zweeds en Noors. Hoeveel mm. van de 9 E?

Maak het onmogelijke mogelijk

Geplaatst:

Beste uncle

Ik hoop dat je voldoende signaal over houdt voor de 0,8 west want 13° uit het midden met een smalle lnb zonder feedhorn en een rail die niet hol gebogen is op een schotel van slechts 60cm geeft redelijk wat verlies. Maar goed je kunt het proberen. Het kost je slechts 1 lnb en een meter coax.
Er veranderen een aantal zaken:
- de schuinte van de rail moet dan 3° staan i.p.v. 6,25°
- de 0,8w-lnb moet op 87mm afstand van de 9e-lnb komen te staan.
- de skew van de 0,8w is +4°, d.w.z. tegen de wijzers van de klok in verdraaid als je er achter tegen aan kijkt.

hoek 3 graden.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen