HansDigitalRadioMan Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 22 uren geleden, Old Satterhand zei: Ik twijfel niet aan je oordeel, maar hoe ben je er achter gekomen dat die formaten verschillend zijn? En kun je nog terug naar die oude firmware die wel werkte? Er zullen toch wel images te vinden zijn of wellicht is de fabrikant bereid die te sturen? Grote kans dat die vervormingen toendertijd werden veroorzaakt door de hoge veldsterkte in IJsselstein. Zelfs het opnieuw flashen van de huidige firmware zou een oplossing kunnen zijn. Er kan altijd iets mis gaan tijdens het flashen. Hi old Satterhand, Nee, daar ben ik niet achter gekomen, dat is juist wat ik zo graag zou willen weten. Wat ik wel zeker weet is dat de DAB specificatie beide formaten beschrijft, dus JPG en PNG. Ik heb alleen maar een vermoeden, dat NPO1 het éne gebruikt en NPO2-5 het andere, en dat Telestar wellicht alleen het ene ondersteunt. Maar weten doe ik niks, ik krijg van Telestar noch de NPO hierover enig helder antwoord. De oude firmware kan ik niet naar terug. Die werkt overigens ook niet, maar vertoonde een ander beeld. De logo's werden in de oorspronkelijke firmware verminkt weergegeven, zoals ik op het Duitse forum, waarvan de link hier al voorbij is gekomen, melding had gemaakt, en wat daar ook door Duitse gebruikers was gemeld. Met de laatste firmware file die ik dus ergens uit een forum heb opgepikt, is dat verminken voorbij, maar komt domweg helemaal geen logo meer. Ik heb geen firmware file van de oorspronkelijke firmware in de radio, Telestar reageert niet of nauwelijks en op hun website is al helemaal niets erover te vinden. En zelfs al zou je een oude firmware file hebben, de radio update dit automatisch online weer naar de laatste, en je kunt dit niet weigeren.... Ik henb overigens gisteren de test in Duitsland gadaan. De resultaten zijn verrassend, zal dit even apart posten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HansDigitalRadioMan Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 Gisteren getest in Duitsland (Düsseldorf) en verrassend is dat op bijna alle zenders de logo's/slideshows gewoon werken. Zelfs met afwisselende beelden, zoals het weer, het nieuws etc. Heb slechts één zender gevonden waar geen logo verscheen, maar misschien heb ik ook niet lang genoeg gewacht. Bij alles wat verscheen was dit binnen ca 30s na het switchen naar de zender. Wat me dit brengt? Het vermoeden dat NPO op de zenders 2-5 iets heel aparts doen, of een heel oud formaat oid gebruiken? Echt geen idee. Het raadsel blijft groot. Dat gezegd hebbend, is het niet alleen NPO in nederland waar het niet (goed) werkt, maar de meeste zenders, zoals ik al eerder schreef. @Noordzee hoe en waar krijg jij die gedetailleerde info over de "ruimte"etc die men gebruikt? Heb jij een technisch middel om te zien wat er door de omroep wordt meegezonden? Kun jij daarmee ook zien hoe de zenderlogo's worden doorgegeven en wat het formaat en resolutie daarvan is? 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noordzee Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 Ik haal mijn info van deze website : https://fmscan.org/index.php Maar daar staat slechts een beperkte info. Op dit moment heb ik trouwens helemaal geen plaatjes op de NPO-zenders. Misschien zijn ze vandaag wel bezig met een omzetting? Ik blijf het in de gaten houden. 1 Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 1 uur terug, HansDigitalRadioMan zei: Met de laatste firmware file die ik dus ergens uit een forum heb opgepikt, 1 uur terug, HansDigitalRadioMan zei: En zelfs al zou je een oude firmware file hebben, de radio update dit automatisch online weer naar de laatste Deze 2 quotes lijken elkaar tegen te spreken. Dan heb je dus de laatste firmware, die de ontvanger automatisch oppikt overschreven met een firmware van een forum? Anyhow, je ontvanger werkt prima blijkt wel.. Maar het lijkt me wel verstandig om, als je weer thuis bent, een nieuwe scan te doen met de Dabman in de magnetron! Daarmee voorkom je in iedere geval dat de gegevens uit de stream verminkt kunnen raken door de hoge veldsterkte. Dat scannen gaat bij mijn i205 ook niet altijd goed. ClassicNl wordt b.v. vaak niet gevonden. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 27 minuten geleden, Noordzee zei: Op dit moment heb ik trouwens helemaal geen plaatjes op de NPO-zenders Werkt hier prima (zender R'dam Waalhaven). Heb je wel een scan uitgevoerd na het verdwijnen van NPO 4 Concerten? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HansDigitalRadioMan Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 (aangepast) 6 uren geleden, Old Satterhand zei: Deze 2 quotes lijken elkaar tegen te spreken. Dan heb je dus de laatste firmware, die de ontvanger automatisch oppikt overschreven met een firmware van een forum? Anyhow, je ontvanger werkt prima blijkt wel.. Maar het lijkt me wel verstandig om, als je weer thuis bent, een nieuwe scan te doen met de Dabman in de magnetron! Daarmee voorkom je in iedere geval dat de gegevens uit de stream verminkt kunnen raken door de hoge veldsterkte. Dat scannen gaat bij mijn i205 ook niet altijd goed. ClassicNl wordt b.v. vaak niet gevonden. Ja, het is verwarrend. Ik ga het proberen uit te leggen. De radio had een firmwareversie, die die verminkte logo's opleverde. Dat heeft het ding vanaf aanschaf gedaan. Online updaten deed de radio niet, hij gaf aan dat de laatste firmware er al in zou zitten. Zoekende naar een oplossing (zonder enige reactie van Telestar) kwam ik op een forum een link tegen naar een firmware file die zou werken op de i200 en bovendien Spotify support zou toevoegen. Dit was dus sowieso een firmware die anders was dan de firmware die af fabriek in mijn radio zat. Ik kon die firmware probleemloos inlezen via een USB stick. Daarna had de radio niet meer de verminkte logo's maar gewoon geen logo's meer, behalve op NPO1 en een paar andere zenders, zoals al eerder geschreven. Wél was inderdaad Spotify aan het menu toegevoegd, dus, mijn gevoel zegt, het is wel degelijk een nieuwere firmware. Wat bij die firmware file van het forum wel gebeurde, was dat de radio bij het eerste uit/aan zetten direct een online update ging doen. Deze update zorgde overigens na de installatie voor een factory-reset, waarna na alles weer opnieuw instellen het plaatjes probleem niet was opgelost. Wel kon ik duidelijk aan de firmware informatie zien dat er daadwerkelijk iets nieuws in was geladen. Terug naar de firmware die er af-fabriek in zat, kan ik niet. Ik heb die file gewoonweg niet, en vanaf het internet doet de radio alleen updaten, nooit down"daten". Telestar hult zich in stilzwijgen sinds mijn enige en laatste contact een aantal weken geleden. Ik ben nu weer thuis in Nederland, DAB+ lijst weer leeggegooid en opnieuw gescand, alle zenders zijn er weer, maar alleen zenderlogo op NPO1. De rest, niet. Er is dus niets veranderd, de oefening heeft alleen de kennis opgeleverd dat e.e.a. in Duitsland een heel stuk beter werkt, wellicht doordat de Duitse DAB+ zenders en/of de omroepen zich beter aan de DAB+ standaarden houden, ik heb echt geen flauw idee waar het nou precies aan ligt, dat het in Nederland niet goed wil werken. Ik snap overigens niet wat het scannen in de magnetron zou moeten helpen. Volgens mij scant de radio naar de zenders, niet naar de zenderlogo's. De zenderlogo's komen binnen via slide-show en dit gebeurt pas als de radio op de zender wordt gezet, en dan ook pas na een tijdje. Volgens mij werkt het ongeveer net zo als Teletekst op de TV. Er wordt een stukje bandbreedte gebruikt om graphics, al dan niet roulerend, mee te sturen. In geen enkel geval komt dit in de zenderlijst in de radio terecht. Gebeurt dynamisch tijdens de uitzending. In Duitsland maakte het ook geen enkel verschil hoe en of ik de scan deed. Na kiezen van een zender verschijnt gewoon het logo na een half minuutje, en bij een aantal zenders een roulerende informatieset, zoals het weer en nieuws. 2 februari 2022 aangepast door HansDigitalRadioMan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 2 februari 2022 Delen Geplaatst: 2 februari 2022 Ik ben eens in de DAB documentatie gedoken en het blijkt dat voor de kleine formaten van het logo PNG plaatjes worden gebruikt. Zie pagina 63 van dit document. "The broadcast requirements mean that the smaller four logos are PNG images" Dus die verschillende formaten kun je schrappen. Logo's zijn sowieso totaal andere dingen als slideshows, waarvan de Duitser graag gebruik maken. 3 uren geleden, HansDigitalRadioMan zei: Ik snap overigens niet wat het scannen in de magnetron zou moeten helpen. Volgens mij scant de radio naar de zenders, niet naar de zenderlogo's. Bij het scannen wordt wel vastgelegd waar de logo's zich bevinden in de data stream. Die logo's komen mee met de data stream en worden dan semi permanent opgeslagen. Bij een verstoorde ontvangst tijdens het scannen kunnen die gegevens dus verminkt worden waardoor de logo's niet gevonden kunnen worden. Het idee van die magnetron kwam van je zelf, om de veldsterkte tot normale proporties terug te brengen. Ik zou dat zeker eens proberen. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 Een demonstratievideo van de gevoeligheid van de Dabman i205. Geldt denk ik ook voor andere modellen. Ik noem het filmpje PAPERCLIP RADIO.🤣🤣. Dit is dus ca 15-20 km van een 8 Kw zender. paperclip radio.mp4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HansDigitalRadioMan Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 16 uren geleden, Old Satterhand zei: Ik ben eens in de DAB documentatie gedoken en het blijkt dat voor de kleine formaten van het logo PNG plaatjes worden gebruikt. Zie pagina 63 van dit document. "The broadcast requirements mean that the smaller four logos are PNG images" Dus die verschillende formaten kun je schrappen. Logo's zijn sowieso totaal andere dingen als slideshows, waarvan de Duitser graag gebruik maken. Bij het scannen wordt wel vastgelegd waar de logo's zich bevinden in de data stream. Die logo's komen mee met de data stream en worden dan semi permanent opgeslagen. Bij een verstoorde ontvangst tijdens het scannen kunnen die gegevens dus verminkt worden waardoor de logo's niet gevonden kunnen worden. Het idee van die magnetron kwam van je zelf, om de veldsterkte tot normale proporties terug te brengen. Ik zou dat zeker eens proberen. Het idee van de magnetron, daarbij ging ik er nog even van uit dat de logo's tijdens de ontvangst worden meegestuurd, en dus tijdens het kiezen van de zender we het signaal willen verzwakken. Uit mijn test in Eindhoven, waar de ontvangst in het hotel al stukken minder was dan thuis, en bovendien op een andere zendmast dan thuis, was het precies hetzelfde verhaal qua logos. Zojuist heb ik dan toch ook de radio even in de magnetron gezet, alle zenders opnieuw laten scannen NPO1 krijgt keurig een logo, NPO2 en de rest niet. Ontvangststerkte, in de magnetron en zonder antenne aan de radio, één streepje ipv de gebruikelijke drie. Of een DAB radio alle logo's ophaalt tijdens de scan betwijfel ik. Dan zou elke DAB radio het zender logo gelijk kunnen weergeven zodra je de zender kiest. Dat gebeurt op mijn beide DAB radio's niet. Ook op de Argon Stream3 duurt het tot 30s voordat het zenderlogo verschijnt. Volgens mij wordt bij DAB het logo om de zoveel tijd meegestuurd. Ik maak mij sterk dat er bij DAB geen verschil is tussen zenderlogo's en slideshow. De slideshow functie wordt door sommige zenders (vooralsnog in Nederland vrijwel allemaal) alleen gebruikt om het logo door te sturen, in Duitsland lijken ze hiermee verder en gebruiken ze slideshow daadwerkelijk als slideshow, door gewoon om de zoveel tijd een nieuw plaatje mee te sturen. Linksom of rechtsom, mijn vermoeden is dat Telestar in de firmware voor de i200 gewoon bugs of onvolkomenheden heeft zitten. Dat document waarnaar jij verwijst laat wel zien dat het logo gebeuren aan allerlei dingen moet voldoen, en ik vermoed dat Telestar slechts een deel ervan goed heeft geïmplementeerd. Overigens is er behalve dat document dat jij hebt gelinkt, nog een ETSI 101 499 document dat specifiek gaat over de slideshows. Daar had ik dat verhaal over PNG/JPG gevonden. Voor mij blijven de vragen open: Wat gebruikt de Nederlandse omroep? Slideshow of Logo feature? Wat doen ze op NPO1 anders dan op NPO2 t/m5 en vele andere zenders? Wat heeft Telestar wel/niet geïmplementeerd in de i200? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HansDigitalRadioMan Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 3 uren geleden, Old Satterhand zei: Een demonstratievideo van de gevoeligheid van de Dabman i205. Geldt denk ik ook voor andere modellen. Ik noem het filmpje PAPERCLIP RADIO.🤣🤣. Dit is dus ca 15-20 km van een 8 Kw zender. paperclip radio.mp4 3.85 MB · 0 downloads Nice. Wat mij meteen al opvalt is dat jouw DAB weergavescherm anders is dan op mijn i200. Ik krijg het logo veel groter in beeld (op NPO1 wel maar dus niet op NPO2 t/m 5) en ik krijg ook niet de extra tekstuele informatie in beeld zoals jij dat hebt. Jouw schermpje bij DAB+ ziet er uit zoals het bij mij er (ongeveer!) uit ziet bij Internet Radio. Op mijn Argon Stream3 ziet het er, bij DAB, wel ongeveer zo uit als op jouw i205. Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat Telestar bij de i200 steken heeft laten vallen in de software die het logo gebeuren zou moeten regelen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Moderator ceesv Geplaatst: 3 februari 2022 Moderator Delen Geplaatst: 3 februari 2022 Ik ga ervan uit dat de omroep een bestandsformat gebruikt wat de software van jullie ontvanger niet ondersteunt. De Nederlandse omroep heeft er historisch gezien een handje van normen naar eigen inzicht te interpreteren. Het probleem speelt al een paar jaar. Quote uit 2018: Omdat bijvoorbeeld Q-music wel de slideshow laat zien heb ik Broadcast Partners gevraagd of hierin een verschil zit met andere zenders. Dat verschil is er. Sommige slideshows zijn in het JPG en anderen in PNG bestandsformaat. Beide voldoen aan de afgesproken standaard. Het probleem zit hem dus in de radio zelf. In mijn geval de Pure Elan E3. Deze maar ook de andere types uit deze reeks kunnen op dit moment alleen JPG slideshows laten zien. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HansDigitalRadioMan Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 24 minuten geleden, ceesv zei: Ik ga ervan uit dat de omroep een bestandsformat gebruikt wat de software van jullie ontvanger niet ondersteunt. De Nederlandse omroep heeft er historisch gezien een handje van normen naar eigen inzicht te interpreteren. Het probleem speelt al een paar jaar. Quote uit 2018: Omdat bijvoorbeeld Q-music wel de slideshow laat zien heb ik Broadcast Partners gevraagd of hierin een verschil zit met andere zenders. Dat verschil is er. Sommige slideshows zijn in het JPG en anderen in PNG bestandsformaat. Beide voldoen aan de afgesproken standaard. Het probleem zit hem dus in de radio zelf. In mijn geval de Pure Elan E3. Deze maar ook de andere types uit deze reeks kunnen op dit moment alleen JPG slideshows laten zien. Dankjewel Cees, het zou dus zomaar kunnen, dat de Dabman die ik heb ook alleen JPG ondersteunt (of juist alleen PNG) en dat NPO1 het ene formaat gebruikt en NPO2-5 en overige het andere formaat. Of hier de Nederlandse omroep zich niet aan de standaarden houdt, of Telestar, de fabrikant van de radio niet alle standaarden heeft geïmplementeerd, is de grote vraag, waarbij ik er wel naar neig het probleem eerder bij Telestar te zoeken dan bij de NL Omroep, aangezien het bij andere radio's wel goed gaat. Mijn radio liet overigens in Duitsland bijna op alle zenders wél keurig alles zien. Misschien dat ze in D vooral JPG gebruiken en in NL dus juist PNG. (Behalve op NPO1 waar het op mijn radio dus wel goed gaat...) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Moderator ceesv Geplaatst: 3 februari 2022 Moderator Delen Geplaatst: 3 februari 2022 Het probleem ten voeten uit, de Nederlandse omroep wil weer het wiel uitvinden en gebruikt een eigen interpretatie van de norm. De fabrikanten hebben de meest voorkomende vorm van weergave geïmplementeerd, in de rest van Europa werkt hun ontvanger zonder problemen. Om alleen voor de Nederlandse markt het afwijkende bestandsformat in de software te implementeren staat onderop de lijst van op te lossen zaken. 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Old Satterhand Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 1 uur geleden, HansDigitalRadioMan zei: Het idee van de magnetron, daarbij ging ik er nog even van uit dat de logo's tijdens de ontvangst worden meegestuurd, en dus tijdens het kiezen van de zender we het signaal willen verzwakken. Uit mijn test in Eindhoven, waar de ontvangst in het hotel al stukken minder was dan thuis, en bovendien op een andere zendmast dan thuis, was het precies hetzelfde verhaal qua logos. Zojuist heb ik dan toch ook de radio even in de magnetron gezet, alle zenders opnieuw laten scannen NPO1 krijgt keurig een logo, NPO2 en de rest niet. Ontvangststerkte, in de magnetron en zonder antenne aan de radio, één streepje ipv de gebruikelijke drie. Dan kunnen we veldsterkte schrappen als oorzaak van jouw probleem. Dan blijft eigenlijk alleen de firmware als oorzaak. Weet je zeker dat de firmware die jij handmatig hebt geflashed bij jouw ontvanger hoorde? Als ik die commentaren in dit draadje leest dan vallen mij 3 zaken op: Er zijn 2 versies van de i200, die van Telestar en van Imperial, met verschillende flash groottes. Als je contact opneemt met telestar, dan vragen ze impliciet om de huidige software versie en het serienummer. Firmware is kennelijk maatwerk. Het installeren van firmware die niet bij de ontvanger hoort is kennelijk niet goed afgeschermd. Dus de kans lijkt me groot dat je een vreemde (illegale?) versie van de firmware hebt geïnstalleerd, getuige de ondersteuning van Spotify Connect. 1 uur geleden, HansDigitalRadioMan zei: Of een DAB radio alle logo's ophaalt tijdens de scan betwijfel ik. Dan zou elke DAB radio het zender logo gelijk kunnen weergeven zodra je de zender kiest. Dat heb ik ook niet geschreven. Het haalt een xml document op waarin de gegevens staan om de 4 basis logo's op te halen uit de data carrousel. Het klopt dus inderdaad dat die logo's pas zichtbaar worden nadat er voor de eerste keer afgestemd is op een zender. 1 uur geleden, HansDigitalRadioMan zei: Ik maak mij sterk dat er bij DAB geen verschil is tussen zenderlogo's en slideshow. De slideshow functie wordt door sommige zenders (vooralsnog in Nederland vrijwel allemaal) alleen gebruikt om het logo door te sturen Ik heb al eerder aangegeven dat slideshows en zender logo's verschillende zaken zijn. Logo's zijn statisch en zitten in een carrousel van data die alsmaar wordt herhaald. Slideshows kunnen ook dynamisch zijn, de operator bepaalt wanneer jij die te zien krijgt. Een voorbeeld van het gebruik van slideshows is de zender Sky Radio. Als je daar op afstemt krijg je eerst het basislogo uit de carrousel te zien. Na enige tijd wordt dat vervangen door een ander logo d.m.v. de slideshow functie. 1 uur geleden, HansDigitalRadioMan zei: Wat mij meteen al opvalt is dat jouw DAB weergavescherm anders is dan op mijn i200. Ik krijg het logo veel groter in beeld Klopt, ik heb (pijltje naar rechts) nog 2 andere mogelijkheden waarvan 1 ook op die van jou lijkt, De derde is full screen. Alle 3 de displays kunnen vervangen worden door een slideshow. 1 uur terug, HansDigitalRadioMan zei: het zou dus zomaar kunnen, dat de Dabman die ik heb ook alleen JPG ondersteunt (of juist alleen PNG) en dat NPO1 het ene formaat gebruikt en NPO2-5 en overige het andere formaat. Voor kleine logo's is het lossless compressie formaat PNG de juiste keuze omdat die logo's het scherpst laten. Vandaar dat de 4 basis logo's in de DAB stream in PNG zijn gecodeerd. 1 uur terug, HansDigitalRadioMan zei: Mijn radio liet overigens in Duitsland bijna op alle zenders wél keurig alles zien. Ik heb op jouw screenshots vrijwel uitsluitend slideshows gezien. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Noordzee Geplaatst: 3 februari 2022 Delen Geplaatst: 3 februari 2022 Op 2-2-2022 om 11:39, Old Satterhand zei: Werkt hier prima (zender R'dam Waalhaven). Heb je wel een scan uitgevoerd na het verdwijnen van NPO 4 Concerten? Uiteraard. Doe ik trouwens sowieso regelmatig. Ik heb er voor nu ook geen verklaring voor. Maar voor mij maakt het niet heel veel uit. Ik heb de WiFi-sleutel er nu weer ingezet en dan haalt mijn radio op de DAB+-zenders automatisch mooie plaatjes met singlehoezen e.d. op van internet. Ik ontvang dan wel via DAB+, maar de mooie plaatjes komen dus van internet. Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen