MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 Ik heb sinds de verhuizing van de Nederlandse kanalen naar de astra3 zowel astra1 als astra3 ontvangen met de volgende apparatuur: Schotel: Visiosat ong. 65cm hoog en ong. 75cm breed LNB: Maximum monoblock twin 3gr Ontvanger: Xtrend XT9500 met 2 dvb-s2 kaarten Locatie: Tarragona, Spanje Hoewel de signaalsterkte vrij laag was (ong. 7dB) had ik toch geen problemen, behalve tijdens onweersbuien. Een paar weken geleden begon ik problemen te krijgen met de ontvangst van de astra3. Veel fluctuatie in signaalsterkte. Hetzelfde als wat Sjattuh beschreef in 2012 maar dan zonder tijdstipafhankelijkheid. Toen heb ik een poging gedaan om de schotel opnieuw uit te richten, en dat levert de volgende situatie op: ik heb een lock op de astra1 (ong. 9dB, meer dan vroeger) en geen spoor van de astra3. Ik heb het monoblock geklemd op de astra3 kant. De astra1 wordt ontvangen door de astra1 kant (zoals het hoort), dus de meeliftende lnb, die i.v.m. de skew lager staat. Dan zou ie toch automatisch een lock moeten hebben op de astra3??? De beide tunerkaarten in de ontvanger staan op A=astra1 en B=astra3. Dit is trouwens de enige werkende situatie, want als ik dat omkeer dat zie ik de astra1 niet eens meer. Om er achter te komen of het probleem in één van de kaarten zit, heb ik beide kaarten één voor één uitgeschakeld, maar dat verandert niks. Ik heb de volgende vragen: Zou ik niet automatisch een lock moeten hebben op de astra3 als ik de astra1 goed ontvang op de goede lnb? Kan het zijn dat de disecq switch in het monoblock kapot is? Kan het zijn dat de schotel toch niet goed uitgericht is?
Sprietje Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 (aangepast) Een Visiosat van 65cm hoog en 75cm breed, dat kan bijna niet anders dan de Visiosat Bisat zijn, die is volgens de fabrikant 64 cm hoog en 75cm breed, zie bijlage. Een 3 graden monoblock past daar niet echt goed op maar ik kan wel voor je uitrekenen wat de afstand tussen de koppen wel zou moeten zijn maar dan moet ik even het volgende van de weten. Hoe groot is maat "X" gerekend van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten, zie bijlage. Wat ik me wel af vraag is, hoe heb jij dat 3 graden monoblock in de klem kunnen krijgen. De lnb-klemring is zo dik dat die niet op een normale manier tussen de twee pijpjes in kan. 3 november 2018 aangepast door Sprietje
MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 De combinatie schotel - monoblock is me verkocht in een speciaalzaak 12 jaar geleden toen we naar Spanje verhuisden. Toen was ik een volkomen leek op dit gebied. Nu, door veel te lezen in forums, weet ik er iets meer van. 3 graden lijkt me inderdaad ietsje weinig. Maar toch heeft het jarenlang gewerkt! Dus ik ga er vanuit dat het nu ook weer zou moeten werken. Klinkt toch logisch? Om je vragen te beantwoorden: X = 53 en ik gebruik geen klemring. I.p.v. een klemring gebruik ik opvulmateriaal om hem toch enigszins te kunnen klemmen.
Sprietje Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 (aangepast) Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Taragona met een Visiosat Bisat voor de Astra 19, en 23,5: - plaats de kop van de Astra 23,5 in de klem - zet het monoblock 23° schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 lager, zie bijgevoegde hoek - de afstand tussen de twee koppen moet 41,7mm zijn. Dan is de afstand van 38mm van het 3 graden monoblock prima in orde. Wat niet helemaal optimaal is, is dat je een 3 graden monoblock gebruikt. Daarvan staan de antennes 7,5 graad in de verkeerde stand. Een 4,3 graden duo-lnb voor een schotel van 60cm is iets beter maar nu je dit toch hebt, zou ik het er maar mee doen. Verder lijkt het me een kwestie van je schotel beter op de Astra 23,5 uitrichten. Je schrijft dat je de lnb-klem niet hebt kunnen plaatsen omdat de afstand van de pijpjes dit niet toelaten zoals ik al schreef. Het zal dan wel zo zijn dat je de kop van de Astra 19,2 in de klem hebt staan en de kop van de Astra 23,5 hoger staat. Helaas is dat iets minder goed maar als het niet anders kan dan moet het maar. De schuinte van 23° moet in ieder geval hetzelfde blijven. Kan het zijn dat doordat je geen klemring gebruikt, de koppen veel te hoog op de schotel gericht zijn? Maar er eens een foto van. 3 november 2018 aangepast door Sprietje
MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Als ik in de schotel kijk, is ie links geklemd en dat is toch de astra 23,5? Rechts staat ongeveer 16 graden lager. Ik heb dat nu gecorrigeerd naar 23. Signaalsterkte astra 19,2 is nu 10dB. Verder heb ik alles zoals je zegt en nog steeds geen lock op de astra 23,5.
Sprietje Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 (aangepast) Hoe is het menu ingesteld? Diseqc- 1.0? Astra 19,2 op positie 1 en Astra 23,5 op positie 2? Laat ook eens een foto zien. 3 november 2018 aangepast door Sprietje
MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Dit zijn de enige dingen die ik in het menu kan instellen.
MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Dus, wat nu? Kun je iets zeggen over de disecq switch in het monoblock? Kan het zijn dat die niet meer kan switchen naar de astra 23,5?
MarcoBy Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Sorry, ik vermoed dat je foto van het monoblock in de schotelopstelling bedoelt. Had ik eerst niet door. Zal ik morgenochtend maken.
Sprietje Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 Ja, nu is het erg donker. Ja, het monoblock en hoe je dit vast heb gemaakt en ook graag een foto van opzij genomen.
MarcoBy Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 Sprietje, heb je hier wat aan? In deze stand ontvang ik de astra 19,2 met 10dB (meer dan ooit tevoren) op de rechter lnb (in de schotel gekeken).
Seniorsatter Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 @ MarcoBy Bij al mijn Linux Enigma2 boxen staat ""Verstuur Diseqc enkel bij satellietwijziging "" op NEE. Verander dat eens
Sprietje Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 Aan deze foto's heb ik wat aan. Ik zie dat het om het Maximum XO-32 3° monoblock twin gaat. Dat is geen 3° monoblock zoals Maximum op geeft maar een 4,3° duo-lnb, een block gemaakt speciaal voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 waarbij de antennes ook 7,5° aangepast zijn. Een prima lnb dus voor je. Zie ook de beschrijving van deze lnb op dit forum van 5 okt. 2015: Verder zie ik dat het block geen 23° schuin staat maar zelfs 28°. Dat zou betekenen dat je nu geen optimale ontvangst zou moeten hebben. Ik vraag me daarom af of jij de Astra 19,2 wel op de vrij hangende kop ontvangt. Als je je hand voor de vrij hangende kop houdt, zou het beeld van de Astra 19,2 dus weg moeten vallen. Is dat ook zo? Als het voor je makkelijker is, kun je ook even een stukje aluminium foilie voor het vrij hangende gedeelte hangen, dan ontbang je ook geen signaal meer. Ik zie dat je het regenkapje niet omlaag getrokken hebt. Nu kan er mogelijk water via de F-connectors de coaxkabel inlopen. Het is verstandig dit regenkapje omlaag te trekken. Wat ik niet begrijp is hoe jij die lnb nu in die klem hebt kunnen krijgen. De klem is 62mm buitenwerks, vanaf het hart gerekend dus 31mm. De hart op hart afstand van de pijpjes is 38mm. Tussen de pijpjes is dus slechts 38-23= 15mm ruimte. De dikte van de klem inclusief de verloopring is 31-11,5=19,5mm. Dat is dus 4,5mm meer dan de ruimte tussen de pijpjes. Ik kan op de foto niet zien hoe je dat er tussen hebt gekregen. Heb je misschien de verloopring weg gelaten? Hoe zit die dan vast? Heb je stopverf gebruikt als opvulling?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen