Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Maar deze LNB gaat nooit echt goed werken op deze schotel, hij is daar niet voor ontworpen. M.i. zijn er twee betere oplossingen:

- een bijpassende support G3C op deze schotel , 2 losse lnb's en een diseqc switch. Een flinke investering

- de schotel vervangen door een 'gewone' 60 cm offset schotel die bij deze LNB past.

Geplaatst:

Seniorsatter: had ik al eens geprobeerd.Toch maar weer een keer op Nee gezet, je weet maar nooit,  maar geen effect.

Sprietje: Als ik in de schotel kijkend de rechter lnb bedek valt het beeld weg. De linker lnb bedekken doet niks. Betekent toch dat de astra 19,2 binnenkomt op de astra 19,2 lnb.

Bedankt voor de tip over het regenkapje. Had dat ding nog nooit gezien. Maar als er water in één of beide kabels is binnengekomen, dan zou dat effect moeten hebben op beide satelieten toch? Maar alleen het beeld van de astra 23,5 begon weken geleden hevig te storen. 

Ik gebruik inderdaad de klemring niet en gebruik schuimrubber en het rode staafje zichtbaar op de foto om te klemmen.

Geplaatst:

Nog een vraagje: hoeveel graden kan ik van de astra 19,2 af zitten en evengoed een redelijk signaal binnen krijgen? M.a.w. hoeveel graden kan ik op dit moment naast of onder of boven de astra 19,2 zitten?

Geplaatst:

Ja, dan ontvang je de Asstra 19,2 op de vrijhangende lnb. Dat is dus in orde.
Speciaal voor deze gevallen waarbij er weinig ruimte is tussen de 2 golfpijpjes van een duo-lnb of monoblock, bestaan er excentrische verloopringen.
Inverto heeft ze in hun programma zitten zie: http://www.inverto.tv/accessories/325/lnb-23-40mm-feed-eccentric-plastic-adaptor
Helaas is deze excentrische verloopring niet erg excentrisch, slechts 3,5mm. Dat resulteert er in dat je nog 1mm te kort komt. Als je van de buitenzijde van de bestaande klemring 1mm afvijlt, past het wel.
Misschien kunt je ook zelf een excentrische verloopring maken, zie bijlage. Die past wel.

Ik ben bang dat je duo-lnb niet meer in orde is.
Monteer de duo-lnb eens ondersteboven, dus met de aansluitingen omhoog. Dat alleen om even te testen of je duo-lnb nog wel in orde is.
De kop van de Astra 19,2 ga je dan als kop voor de Astra 23,5 gebruiken.
Je moet wel de diseqc-volgorde even veranderen. Het wordt dan Astra 23,5 is diseqc-positie 1, Astra 19,2 wordt dan diseqc-positie 2.
Best kans dat je dan wel de Astra 23,5 ontvangt.
In plaats van de diseq-positie te veranderen, kun je diseqc-1.0 ook uit zetten alsof je een enkele lnb hebt. Immers, als er geen diseqc-signaal wordt verstuurt, blijft de duo-lnb automatisch op positie 1 geschakeld, in dit geval de kop van de Astra 19,2.

Inverto excentrische verloopring.png

Inverto  excentrische verloopring.png

Excentrische lnb verloopring 23-40mm.png

Geplaatst:
2 uur geleden zei Sprietje:

Geef eens aan waarom hij nooit echt goed zou gaan werken?

Citaat

hij is daar niet voor ontworpen.

De afstand tussen de LNB's kan dus niet kloppen voor deze schotel.

Geplaatst:

Beste zeeteefje

Ik heb uitgerekend dat de afstand van deze duo-lnb heel goed past op deze schotel. En je gaat me toch niet vertellen dat de originele houders van Cahors zo geweldig zijn. Ze loensen zo erg, dat de buitenste lnb's helemaal buiten de schotel kijken. Nou daar wordt je helemaal niet vrolijk van. Dat geeft flink wat signaalverlies en zorgt voor veel extra ruis in het signaal.

lnb's loensen.jpg

Geplaatst:
48 minuten geleden zei Sprietje:

Beste zeeteefje

Ik heb uitgerekend dat de afstand van deze duo-lnb heel goed past op deze schotel. En je gaat me toch niet vertellen dat de originele houders van Cahors zo geweldig zijn. Ze loensen zo erg, dat de buitenste lnb's helemaal buiten de schotel kijken. Nou daar wordt je helemaal niet vrolijk van. Dat geeft flink wat signaalverlies en zorgt voor veel extra ruis in het signaal.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk toch dat ze bij Cahors ook kunnen rekenen.

Het gegeven dat hij nooit meer dan 7dB signaal/ruis had lijkt te bevestigen dat de LNB niet bij de schotel past. Hij zou minstens 13 dB moeten hebben.

Geplaatst:

Natuurlijk kunnen ze bij Cahors ook rekenen maar ze zijn zo eigenwijs, dat ze vast blijven houden aan die belachelijk dikke lnb-klemmen van buitenwerks 62mm en als je ze dan niet heel schuin gaat zetten, kunnen de koppen nooit op een afstand van 38mm komen te staan. Daarom moeten de lnb's zo loensen en dat is voor een optimaal signaal erg slecht.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Marco

In plaats van een excentrische verloopring, kun je ook voldoende ruimte krijgen door het als volgt op te lossen, zie bijlage.
Dan hoef je niet met schuimrubber te werken en zit de lnb gewoon goed vast.

cahors-visiosat-bi-sat-losse-kunststof-lnb-houder.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Maar Sprietje, ik hoef het monoblock toch alleen maar om de poot van de astra 19,2 te klemmen om dat te kunnen testen? Ik hoef hem toch niet ondersteboven te draaien?

3 uur geleden zei Sprietje:

Speciaal voor deze gevallen waarbij er weinig ruimte is tussen de 2 golfpijpjes van een duo-lnb of monoblock, bestaan er excentrische verloopringen.
Inverto heeft ze in hun programma zitten zie: http://www.inverto.tv/accessories/325/lnb-23-40mm-feed-eccentric-plastic-adaptor

Ah! Heeft Inverto bij ons zitten meelezen? Zie https://www.sat4all.com/forums/topic/341909-simpele-multifeed-bricoleren/?page=3&tab=comments#comment-2260440

Wij hadden ze al, in 2014...!  :)     (zie foto, uit de gelinkte post)

Maar als het schuimrubber goed zit, is dat (hopelijk) ook goed genoeg.

De tip van @seniorsatter   "Bij al mijn Linux Enigma2 boxen staat ""Verstuur Diseqc enkel bij satellietwijziging "" op NEE.  Verander dat eens"

is inderdaad handig als er diseqc-schakelproblemen zijn. Tijdens foutzoeken zou ik die inderdaad ook op NEE zetten.

Maar als alles goed loopt, kan je het op JA zetten en kijken of het schakelen tussen satellieten nog steeds goed gaat. Het zappen binnen een satelliet gaat dan iets sneller. :)

Groet,

A33

A33 exentric adapter for LNB  Made by trust.jpg

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Natuurlijk Marco maar dan zul je de schotel toch een beetje moeten verdraaien. Het pijpje van de lnb die in de klem zonder verloopring zit, zit nu helemaal naar rechts en zal als je de kop verplaatst helemaal naar links komen te zitten. Dan vallen de signalen niet goed meer op de lnb en zul je de schotel bij moeten stellen.
Het is maar waar je voor kiest.

aangepast door Sprietje

Ja beste a33, ik weet niet hoe lang Inverto deze excentrische verloopring al heeft. Ik weet nog heel goed dat we het daar enkele jaren geleden over gehad hebben. Daar is ook de tekening nog van die ik bijgevoegd had. Misschien had Inverto die excentrische verloopring toen ook al. Jammer dat ze hem niet nog wat meer excentrisch hebben gemaakt.

Maar er is geen enkele winkel in heel Europa die die excentrische verloopring verkoopt althans ik heb die niet kunnen vinden.

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen