Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik kamp sinds gisteren met een merkwaardig probleem.

Alle zenders van Astra 3 zijn weggevallen.

Maar ook een aantal van Astra 1

Ik heb een triple lnb en een vuplus uno4k se 

Ik heb volgende zaken gecontroleerd:

- ontvangst op de verschillende sats: de 1 en de 2 geven voldoende signaal en locken (meer dan 85 en 90 %. De A3 geeft niets geen signaal, niet locken)

- lnb wat gereinigd en ook schotel eens gekuist.

- VTI opnieuw geflashed

- mijn oude solo 2 aangehangen

- een andere cam geprobeerd (omdat het lijkt dat ik enkel de gecodeerde kanalen niet meer kan ontvangen)

- kaart opnieuw laten activeren

- alles gecontroleerd via web interfac en dcc 

- een oude lnb aangehangen (maar van deze ben ik niet zeker of die nog werkt, is namelijk gevallen)

En nog steeds geen ontvangst op A3

Hoe kan ik zeker zijn dat het geen softcam probleem is, voordat ik een nieuwe lnb ga kopen.

Bedankt om mee te denken

PS:. Door het gepruts aan de lnb staat mijn schotel nu ook niet meer zo goed uitgericht.  En dat in deze temperatuur.

• Moderator
Geplaatst:
2 minuten geleden zei jan72:

Hoe kan ik zeker zijn dat het geen softcam probleem is, voordat ik een nieuwe lnb ga kopen.

Door af te stemmen op een FTA zender op Astra 3.

Bijvoorbeeld TV Drenthe

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Stem af op de muziek-zender Ocko op de Astra 23,5. Die zit op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst. Als je die ontvangt is waarschijnlijk je schotel iets verdraaid.

Geplaatst:

Bedankt al voor de reacties.

Mijn schotel is ferm verdraaid door de triple lnb er af te doen.

Ik had nog een andere lnb, maar deze is ooit gevallen, en werkt vermoedelijk niet meer.

Als ik een sat pieper tussen schakel, dan geeft die niets aan.  Het lichtje brand ook niet, dus ik vermoed dat de lnb de geest heeft gegeven.

Kan de schotel niet afstellen....

Een andere lnb dan maar denk ik.

Geplaatst:
1 uur geleden zei jan72:

Als ik een sat pieper tussen schakel, dan geeft die niets aan.  Het lichtje brand ook niet, dus ik vermoed dat de lnb de geest heeft gegeven.

Dan kan er ook wat mis zijn met je ontvanger of kabel.

Dit lichtje brand door de spanning die op de kabel aanwezig is, 14V of 18V

Geen spanning op de kabel is geen licht.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:
1 uur geleden zei jan72:

Als ik het mij goed herinner, brandt het lampje van een satbeeper ook als er géén LNB is aangesloten. Ik gebruikte zo'n ding namelijk ook als spannings-verklikker bij een diseqc switch test (zie ook de LED-verklikker die hetzelfde doel heeft hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/66292-diseqc-switch-testen-voor-ie-het-dak-opgaat/  )

Ik zou dit probleem(pje) dus eerst oplossen, als ik jou was.

Heb je wel steeds spanning van de receiver afgehaald, als je F-plugs los of vast draaide? Anders kan er bij het los/vastdraaien ook even een kortsluiting zijn ontstaan, die de receiver LNB-stroom-beveiliging heeft aangesproken.

Edit: jeevanhoof was sneller....

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Maar dan niet met de meter in die stand en de snoeren zo aangesloten , dan meet je niks en maak je sluiting 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst: (aangepast)

Er staat toch bij dat je 13 of 18 volt gelijkspanning moet meten. Dan moet je hem niet op wisselspanning zetten of millivolt of weerstand of ampères.

aangepast door Sprietje
Geplaatst: (aangepast)

Ik ben bang dat het reparatie of de kliko wordt. Mogelijk zit er een zekering in.

Lees de gebruiksaanwijzing er even op na of dit te resetten is.

Bedenk dat de voedingsspanning voor de lnb er ook op blijft staan als de ontvanger met de afstandsbediening uit wordt gezet.

Alleen in deep sleep gaat de spanning er pas af. Vandaar dat ook altijd wordt gezegd, ga he de F-connector er op- of afschroeven, eerst de stekker uit het stopcontact.

Als er aan de achterzijde een schakelaar zit, kan het ook daar mee.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Als een 'hard reset' (stroom er even helemaal af) niet helpt, is er inderdaad iets defekt geraakt.

Wellicht maar één transistor, maar ja, welke....? Ik weet niet of er ook zekeringetjes gebruikt worden, in de LNB-voeding.

Op 14-12-2018 om 12:52 zei jan72:

Ik heb een triple lnb en een vuplus uno4k se 

Ik zou eigenlijk verwachten dat die een goede kortsluit/overbelasting-beveiliging ingebouwd heeft, en dat de harde reset zou moeten werken.

Heeft die anders een uitneembare tuner? Dan zou vervanging van de tuner wellicht genoeg zijn.

Maar ik heb daar verder 0 ervaring mee.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Veel ontvangers herstarten zichzelf na een (kortstondige) sluiting op de lnb aansluiting .

Sommige blijven in de protect mode en helpt het kompleet uitschakelen om uit deze mode te komen mits je de sluiting opheft .

Bij de Nokia mediamasters ging vaak de smoorspoel (L10) in de Lnb voedingslijn kapot , deze zat buiten het tunerblik .

Hier bij reparatie van defecte Xtrends en Clarketech was meestal een transistor in die lijn kapot .

Nog niet meegemaakt dat er in het tunerblik iets kapot was .

• Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:
24 minuten geleden zei trust:

Bij de Nokia mediamasters ging vaak de smoorspoel (L10) in de Lnb voedingslijn kapot , deze zat buiten het tunerblik .

Hier bij reparatie van defecte Xtrends en Clarketech was meestal een transistor in die lijn kapot .

Nog niet meegemaakt dat er in het tunerblik iets kapot was .

OK, de voedingslijn-componenten zitten dus in principe allemaal buiten de tuner? Goed om te weten.

Was het meestal de laatste transistor in de voedingslijn, die kapot was? Of ook wel dichter naar de voeding?

groet,

A33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen