Con Geplaatst: 23 december 2018 Geplaatst: 23 december 2018 (aangepast) Ik weet het, het beste is een regeling met anticipatie maar voor ieder vertrek is dat peperduur. Voorts zijn het meestal thermische klepjes die een belachelijke looptijd hebben. Ik heb per ruimte een DB1820 hangen die met een dummy een thermostaat vormt. Ik heb nu nog overal thermische klepjes die niet alleen traag zijn maar je kunt ook nauwelijks zien of ze open- of dicht staan. Ik heb na lang zoeken een betaalbaar alternatief gevonden die ik voor de hobbyisten niet wil onthouden. Het betreft onderstaand klepje; Het betreft een kogelkraan met volle doorlaat hetgeen ik als pluspunt zie (hierdoor is de KVS giga), voorts is het een 230Volt motortje met een looptijd van 6-16 seconden welke roteert met een overbrenging, je hebt ze in 1/2, 3/4, 1 en 5/4". De 1/2" versie kost... 2 voor € 20,79 terwijl geen verzendkosten worden gerekend. Ook zeer vermeldenswaardig is dat het motortje 6 Watt verbruikt alleen bij omschakeling. Dus eenmaal een stand aangenomen is er geen verbruik meer. Dit alles uiteraard op een Chinese website. Ik heb er 2 besteld en verwacht deze 8 januari, wordt vervolgd. 23 december 2018 aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 24 december 2018 Auteur Geplaatst: 24 december 2018 (aangepast) Ik wil nog even ingaan op de KVS. Als je alle afnemers (vloerverwarmin of radiatoren) voorziet van een klepje (ventiel of hoe je het ook noemen wil) dan strandt je tegen het volgende aan. Een ketel heeft een minimale flow nodig om goed te kunnen branden en te moduleren. Iedere ketel kan maar (ongeveer) naar 10% van zijn kapaciteit terugmoduleren, daarna gaat hij aan/uit. Als je veel warmtevraag hebt gaat dat prima maar als je maar bij één afnemer warmtevraag hebt is de flow vaak onder de 10% en gaat de ketel hobbelen. Goed, nu de KVS. De KVS geeft aan hoeveel water er doorheen kan bij een bepaald drukverschil( ga niet in detail). Normale ventielen hebben een maximale KVS van ongeveer 4. Een kogelkraar heeft echter geen regelkarakteristiek maar geeft wel een volledige doorgang voor het water hetgeen resulteert in een bijna onbeperkte KVS. En dit is weer goed voor de pomp van de ketel, die kan immers veel gemakkelijker zijn water kwijt. Dus nee, geen regelkarakteristiek, wel een maximale KVS en dus doorstroming. Daarnaast heeft dit ventiel ook nog een "volle" doorlaat, je hebt ook kogelkranen met een gereduceerde doorlaat. (kort door de bocht betekent KV klepvermogen, dit is vrij vertaald) 24 december 2018 aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Moderator wiz Geplaatst: 28 december 2018 Moderator Geplaatst: 28 december 2018 Dank voor de heldere uitleg Con! VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen