Ga naar inhoud


Fotobelichtingsprobleem


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik heb foto's gemaakt van binnenkamers van een paar kastelen.

In veel gevallen zijn er beelden met een venster of deur langswaar hel licht op de lens viel.

De reflex Canon stelt zijn belichting automatisch op dit lichtniveau, en rest van interieur is te duister.

Zijn er freeware programma's die alleen die lichtbron kunnen afzwakken, en de rest meer helderheid geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Altijd lastig fotograferen met dergelijk tegenlicht.

Afhankelijk van de hoeveelheid over- dan wel onder-belichting is er best wel wat te corrigeren, maar of het helemaal goed te krijgen is?

Als er volledig overbelichte delen inzitten, is daar geen detail meer in terug te krijgen.

En bijna hetzelfde geldt ook voor de onderbelichte delen, en daar licht dan ook nog (kleur)ruis op de loer bij te veel ophalen.

Er zijn meerdere gratis programma's die hier wat in kunnen betekenen.

Gimp is een best wel bekende, en met ACDsee zal het ook wel kunnen.

En er zullen er nog wel veel meer zijn.

 

Maar als het goed is zat er bij je camera ook een CD met software.

En daar staat Digital Photo Professional op, die dit ook prima kan.

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of anders de laatste versie downloaden van de Canon site.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkste is ook om het hele beeld te bewerken.

En dan moet je de high-lights wat temperen, en de low-lights wat ophalen.

 

Heb je de foto's alleen in .jpg gemaakt?

Als je ook de .CR2 (raw) bestanden hebt, is er méér mogelijk om de foto beter te krijgen.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Jan Ambers:

Ik heb foto's gemaakt van binnenkamers van een paar kastelen.

In veel gevallen zijn er beelden met een venster of deur langswaar hel licht op de lens viel.

De reflex Canon stelt zijn belichting automatisch op dit lichtniveau, en rest van interieur is te duister.

Zijn er freeware programma's die alleen die lichtbron kunnen afzwakken, en de rest meer helderheid geven?

 

Altijd goed om met flits te werken. Ook waar dit niet nodig is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet onaardig bedoeld maar van een slechte foto kan je geen goede foto meer maken. Met photoshop of gimp kan je er misschien nog wat van maken. In principe zit alle informatie nog in de donkere delen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm ik zie weinig verschil sorry!

Zoiets kom ik regelmatig  tegen, een prachtig kerkorgel en daarachter een stom kerkraam met enorme lichtinval

Dat raal zou ik willen selecteren om te verduisteren en de voorgrond optrekken kwa contrast en licht!

En ja hoor als ik dit doe is de voorgrond OK maar dan  die enorme lichtsterkte van da raam is een tegenvaller...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft altijd behelpen om zoiets naderhand proberen recht te trekken.

De sensor van een camera heeft veel minder bereik dan het menselijk oog.

Wil je deze grote contrastverschillen toch fotograferen, moet je je toevlucht zoeken tot hulpmiddelen.

Flitsen zou kunnen helpen, maar om daarmee dezelfde sfeer te houden als je beleving op dat moment is een grote opgave.

 

Een andere optie is om een HDR-foto te maken.

Hierbij worden er 3 foto's gemaakt, waarbij er èèn overbelicht wordt waardoor de donkere delen beter belicht zijn, èèn foto wordt onderbelicht waardoor de lichte delen beter uitkomen, en èèn foto wordt normaal belicht.

Naderhand worden deze foto's dan samengevoegd tot èèn foto.

Dat kan op een PC gebeuren, maar in een aantal camera's (ook van Canon!) kan dit direct in de camera gebeuren.

Je kan kijken of dit ook in jou camera kan?

Maar daar heb voor deze foto's niets meer aan.

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Jan Ambers:

Mmmm ik zie weinig verschil sorry!

ja dat is fingerspitzengefuehl je wilt het ook niet te flets maken

 

maar twee is duidelijk beter als je op de foto klikt zie je het beter dan de thumbnail in het bericht

je kunt ook veel extremer bewerken

 

flitsfoto's zijn niet altijd mooier

je kunt de canon ook van Automaat op Program zetten en gewoon twee + overbelichten, is altijd beter

en wetende dat je in een donker vertrek gaat fotograferen is iso 800 of iso1600 kiezen, met een tikje meer ruis, ook een aanrader

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...