Gast stellarium Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Beste allemaal , Ik heb op mijn platte dak een STAB ROTOR HH 100 met een Triax 64 cm . In mijn tuin staat een STAB ROTOR HH 120 met een Gibertini OP 125. Voorts is in mijn bezit een SPAUN SUR 211 F. Zouden de twee genoemde rotors via de SPAUN SUR 211 F te koppelen zijn ? Mijn gevoelens zeggen, dat ik daar toch echt twee aparte satelliettuners voor nodig zou hebben. Zijn deze gevoelens juist ?
Tonskidutch Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 een twintuner kan dat aansturen... maar je rotor is diseqc 1.2 en dat kan de spaun sur 211 niet The Beat Is Rhythm Club des Belugas
a33 Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 3 uur geleden zei stellarium: Zouden de twee genoemde rotors via de SPAUN SUR 211 F te koppelen zijn ? Je bedoelt dat je de twee motoren allebei vanuit één tuner/ontvanger wilt aansturen? Ja natuurlijk kan dat. Met de switch ertussen wordt dan alleen spanning doorgegeven aan één van beide motoren. In je ontvanger moet je dan dus zowel een diseqc 1.0 of 1.1 commando instellen, als een motorcommando. (Kan dus ook gewoon met een diseqc 1.0 switch, hoeft niet met de dure SUR211.) Enige punt is, dat je switch de motor+LNB-stroom moet kunnen verdragen. Tegenwoordig zouden de meeste switches de motorstroom wel aan moeten kunnen, en de STAB is niet de meest stroomslurpende motor gelukkig (daarom draaien ze ook zo langzaam). Ik had een oude 0/12V switch ("pin-8 switch") in gebruik, die helaas door een motorstroom defekt is geraakt. Maar dat was een bijna antieke switch; met moderne switches loop je dat risiko dus veel en veel minder. Ook LNBs kunnen trouwens heel verschillende stroom vragen; maar dat volg ik verder niet. Groet, A33 1 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Tonskidutch Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 ah dank je a33 voor de aanvullende correctiebetreffende de diseqc The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Gast stellarium Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Betekent dat A33, dat ik de Spaun SUR 211 F , die ik al heel lang in mijn bezit heb , toch zou kunnen gebruiken voor het koppelen van de twee rotors ? Hoe ik dan e.e.a.in deze situatie moet aansluiten is mij niet duidelijk met een switch begrijp ik , maar hoe dan met 2 rotors ? Mijn kennis schiet met het aansluiten van twee rotors helaas wat te kort. Is het misschien mogelijk d.m.v. een tekening o.i.d. het visueel voor mij wat duidelijker te maken ? Alvast dank daarvoor
a33 Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Als dat de switch is die je nog hebt liggen, ja dat kan. Dan moet je wel even kijken op welke 'schakelstand' hij staat ingesteld; de SUR211 kan option; diseqc 1.1/UC1; en nog een andere stand geloof ik (uit mijn hoofd). Dat heb je nodig om in de ontvanger de goede schakelopdracht in te kunnen stellen. aansluiting: Receiver -- switch -- motor1 -- LNB1 en aan de tweede switch ingang dan: --motor2 -- LNB2 groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Gast stellarium Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Op de Spaun SUR 211 WSG zit een rood knopje met een pijl daarin , die je kunt instellen op : 1. 1st Uncommitted Switch of 2. Position ( Ton Burst ) of 3. Option ( nur/only DISEqc ) Welke instelling moet ik hebben van de 3 ? De receiver uitgang van de SUR 211 gaat dan naar de single satelliettuner toe neem ik aan ? Hoe sluit je dan de -motor 2- LNB 2 aan, de receiveraansluiting staat wel genoemd bij de LNB 1 ; is er dan nog een andere switch nodig voor LNB 2 uitgang ?
a33 Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Kan alledrie. Als je "position" kiest, moet je in je ontvanger kiezen voor committed/diseqc 1.0, keuze A en B, of soms heet dat 1/4 en 2/4, of AA en AB 18 minuten geleden zei stellarium: De receiver uitgang van de SUR 211 gaat dan naar de single satelliettuner toe neem ik aan ? Hoe sluit je dan de -motor 2- LNB 2 aan, de receiveraansluiting staat wel genoemd bij de LNB 1 ; is er dan nog een andere switch nodig voor LNB 2 uitgang ? 1. Ja. 2. Dat heb ik hier proberen uit te leggen: 1 uur geleden zei a33: en aan de tweede switch ingang dan: --motor2 -- LNB2 De switch heeft immers twee ingangen, één vanaf motor1, en één vanaf motor2. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen