Raymond62 Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 Hallo, ik sta op het punt een T90 te monteren samen met de originele muur montagepoot. Ik heb van alle bouten, moeren, schroeven en rondellen een vervanger in rvs gehaald en nu wou ik er eens aan beginnen... Er zijn bij die montagepoot een 5tal speciale bouten met huls bijgeleverd om de steun aan de muur te hangen. De hulzen lijken me aluminium en zijn ongeveer 8mm dik en de bout binnenin is M6. Is dit voldoende of is het raadzaam om die dingen weg te gooien en echte "kielbouten" in de plaats te nemen (bvb M8)? De bedoeling was om er voorlopig een 4tal LNB's op te zetten en dan nadien eventueel nog uit te breiden met extra koppen. Nu valt me echter op dat die LNB houders niet op de rail gaan te klikken maar alleen erop geschoven kunnen. Dat wil zeggen dat ik de bestaande houders er af moet schuiven als ik daar tussen in nog een extra LNB wil plaatsen. Dan zal ik waarschijnlijk weer alles opnieuw moeten afregelen of komt het niet zo nauw en kan ik een merkteken zetten op de rail en de reeds afgeregelde LNB gewoon terug op zijn plaats schuiven. Anders kan ik misschien beter al dadelijk enkele losse houders bij op de rail schuiven voor ik alles afregel?
Sprietje Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 Ik ga er van uit dat je de T90 gaat afstellen volgens de Satlex-calculator. Als je nu al weet welke lnb's je er later bij wilt zetten, dan is het handig om nu al vast de schuifbevestiging op de rail te plaatsen maar als je eigenlijk nog niet weet welke satellieten je er later bij wilt ontvangen, wordt dat natuurlijk lastig. Je kunt zeker even met viltstift aan tekenen hoe de houder staat, dan kun je later een nieuwe houder gewoon op die plaats doorschuiven. Maar het zou zo maar eens kunnen dat alle lnb's verschoven moeten worden op de rail als jij een nieuwe satelliet er bij wilt hebben en dan heeft het allemaal weinig zin. Let er in ieder geval wel op hoe je de houder op de rail schuift, zie de bijlage.
Raymond62 Geplaatst: 29 januari 2019 Auteur Geplaatst: 29 januari 2019 (aangepast) Hoi Sprietje, ik ga zowiezo de Hotbird , en de 3 Astra's erop zetten maar waarschijnlijk zijn er nog andere satellieten met interessante fta kanalen. Ik heb inderdaad de Satlex-calculator aan het werk gezet en dan de Hotbird op 0 omdat het de bedoeling was om ook eens wat naar het westen te kijken. Ik zal de lijsten met satellieten en hun kanalen nog eens grondig bestuderen of er nog wat bij is dat voor mij de moeite waard is. Bij de schotel zitten al 5 houders en ik had er alvast nog 4 extra bijbesteld. Samen met 4 inverto black premium twin en 2 diseqc schakelaars (bedoeling 2 tv's te voorzien op de voornaamste satellieten) en nog eens een paar black ultra single voor extra (zwakkere) satellieten. Welke weet ik momenteel nog niet. Ook heb ik een ultra single om op de draaibare triax te zetten. Toendertijd ( begin 2000) kende ik er helemaal niets van en heb zomaar een of andere simpele (goedkope) LNB genomen met waarschijnlijk weinig versterking.. Maar als ik een lijn met de stift zet en plaats de LNB met houder perfekt terug zoals hij gestaan heeft dan hoef ik die niet terug af te regelen? De houders had ik dan toch goed op de rail staan zie ik 😀 29 januari 2019 aangepast door Raymond62
Sprietje Geplaatst: 29 januari 2019 Geplaatst: 29 januari 2019 Het enige waar je rekening mee moet houden als je een lnb-houder een stuk gaat verplaatsen is, dat de schuinstand veranderd moet worden.
Raymond62 Geplaatst: 29 januari 2019 Auteur Geplaatst: 29 januari 2019 (aangepast) Ja, dacht ik al. Ik neem aan dat dat het getal (aantal graden naar binnen?) is wat in de Satlex berekening onder de kolom "LNB justeringsrail" staat? Daarom zie ik er wat tegenaan om naderhand met die dingen te schuiven want zowel de plaats op de rail als de schuine hoek moeten goed zijn... 29 januari 2019 aangepast door Raymond62
Raymond62 Geplaatst: 29 januari 2019 Auteur Geplaatst: 29 januari 2019 Ha, ik begin het stilaan te snappen...😋
Raymond62 Geplaatst: 30 januari 2019 Auteur Geplaatst: 30 januari 2019 Niemand die dezelfde steun gebruikt en me kan bevestigen (of net niet) dat de bijgeleverde muurbouten degelijk genoeg zijn? Ik vond nog een oud draadje waarin die steun zelfs als brol (onvoldoende stevig) wordt afgedaan maar mij lijk hij toch redelijk stevig .
Tonskidutch Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 heb hem exact zo als die uit de verpakking kwam aan de muur geschroefd met fisherpluggen 2006 en de T90 staat nog steeds chemisch ankertje is echter iets degelijker , maar swat The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Raymond62 Geplaatst: 5 februari 2019 Auteur Geplaatst: 5 februari 2019 Het gaat dan toch een chemisch anker worden. Heb vandaag alle benodigheden gehaald en als in het weekend het weer een beetje meewerkt dan hoop ik eraan te kunnen beginnen. Met fisher pluggen durf ik toch niet omdat mijn (redelijk oud) huis op een open vlakte staat waar de wind vrij spel heeft en de bakstenen zijn hier en daar al aan het barsten en afbrokkelen. Hierdoor zijn keilbouten ook afgevallen en dan kies ik voor zekerheid en dus een chemisch anker...
Moderator ceesv Geplaatst: 5 februari 2019 Moderator Geplaatst: 5 februari 2019 Let op, dat bij lage temperaturen er niet gewerkt kan worden met chemische ankers. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Raymond62 Geplaatst: 5 februari 2019 Auteur Geplaatst: 5 februari 2019 Klopt ja, het moet minimum 5° zijn en als ik de weersvoorspelling zie dan gaat het in het weekend rond 10 ° zijn, alleen gaat het dan misschien weer waaien en regenen 🙁
Raymond62 Geplaatst: 16 februari 2019 Auteur Geplaatst: 16 februari 2019 Vandaag eindelijk goed weer om een schotel te zetten maar helaas, wat een drama.....😭 Een mooie lentedag naar de vaantjes en nog niks klaar gekregen. De steun vastmaken aan de muur was al onmiddellijk (en verwacht) miserie omdat ofwel de bovenste bouten ofwel de onderste in een voeg of net op de rand van een baksteen terecht kwamen. Uiteindelijk toch in de stenen vastgemaakt maar natuurlijk staat de steun nu serieus uit het lood (voorover). Een plankje erachter was het al beter maar ik vond dat maar niks dus weg en steun maar scheef vastgezet. Terwijl ik bezig was begon het wat te waaien en ziedaar, de schotel stond al een beetje te wiebelen. Tja, dat wordt dus niks zo. Voorlopig laat ik het voor wat het is en ga ik morgen iets leuks doen met dat mooie weer. Ik heb er effe geen zin meer in. De set LNB's (Inverto Premium Black) is ook weer een miskoop want die hebben een zeer korte nek en die passen maar net in de T90 houders. Naar voor of achter schuiven gaat al niet en schuin zetten ook maar heel beperkt. Van de week maar weer eens zoeken voor een andere steun. Wordt waarschijnlijk 2 losse beugels en een pijp van 60mm, dan kan ik tenminste midden in de stenen boren.
edbe Geplaatst: 16 februari 2019 Geplaatst: 16 februari 2019 plaats eens wat foto's, misschien kunnen we je daarbij mee helpen. 2 x Gigablue UHD met Bigsat met (28E,23E,19E,13E) Ziggo kaart en TvVlaanderen met smargo reader
Raymond62 Geplaatst: 16 februari 2019 Auteur Geplaatst: 16 februari 2019 Dag edbe, ik zal eerst nog effe moeten uitzoeken hoe ik hier foto's plaats maar ik zal er alvast een paar maken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen