Ga naar inhoud


BTW verleggen


Con

Aanbevolen berichten

Wat ik begrijp is dat je soms BTW moet verleggen als aannemer,

bijvoorbeeld bij diensten (als het dus gaat om arbeidsloon)

 

Maar wat is dan het BTW persentage hierover wat de afnemer

moet storten?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gewoon het hoge tarief.

Of het normale percentage wanneer de BTW niet verlegd is en het goederen betreft uit bijvoorbeeld het lage tarief.

 

Leesvoer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb uiteraard al vooronderzoek hiernaar gedaan

maar kwam daar (voor mij) niet wijs uit.

 

Stel, ik als aannemer stuur een offerte met € 1000 waarbij 21% over is verschuldigd

en een bedrag van € 500 waarbij de BTW is verlegd (bv arbeid)

 

Moet dan mijn opdrachtgever BTW betalen direct aan de belastingdienst over

het bedrag waarover de BTW is verlegd? En zoja, hoeveel?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je splitst dat in 2 rekeningen, de eerste is een normale rekening waar je voor het factuurbedrag de btw berekent aan je opdrachtgever.

Voor het 2e gedeelte schrijf je een factuur voor € 500, met de tekst BTW verlegd, en het btw nummer van je opdrachtgever.

 

De opdracht gever zal het BTW bedrag moeten aangeven en betalen aan de belastingdienst.

 

Wel de BTW verlegd bedragen apart in je btw aangifte vermelden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Con:

Moet dan mijn opdrachtgever BTW betalen direct aan de belastingdienst over

het bedrag waarover de BTW is verlegd? En zoja, hoeveel?

De opdrachtgever als die een ondernemer is en betrekking heeft op zijn zaak kan hij die btw

direct weer aftrekken en betaald uiteindelijk niet aan de belasting.

Jij als uitvoerder blijft wel verantwoordelijk voor de btw als jou klant het niet

goed doet mag jij btw betalen

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei ceesv:

Je splitst dat in 2 rekeningen, de eerste is een normale rekening waar je voor het factuurbedrag de btw berekent aan je opdrachtgever.

Voor het 2e gedeelte schrijf je een factuur voor € 500, met de tekst BTW verlegd, en het btw nummer van je opdrachtgever.

 

De opdracht gever zal het BTW bedrag moeten aangeven en betalen aan de belastingdienst.

 

Wel de BTW verlegd bedragen apart in je btw aangifte vermelden!

 

Bijna. Als de opdrachtgever een offerte krijgt van € 500,00 (waarbij de BTW is verlegd) wat betaald hij dan aan de belastingdienst?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

21% van € 500,-, dus € 105,- (uit mijn hoofd gerekend)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 21%, daar was ik naar op zoek, bedankt.

 

Je hebt tegenwoordig 9 en 21%.

Over BTW verlegd had ik geen notie.

 

Nogmaals, bedankt.

 

Achtergrond, ben bezig met een Excel sheet (met een

dosis VBA) om een factuur te genereren op een

manier die zéér gebruikersvriendelijk is.

Maar dan moet je wel enige achtergrond weten, vandaar.

 

Nogmaals, mijn vragen zijn beantwoord.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

21% is voor luxe goederen.

9 % is voor levensbehoeften.

 

Alleen verschilt de belastingdienst van opvatting wat luxe en basisbehoeften zijn.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_9_btw/goederen_met_9_btw

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...