Ga naar inhoud


Slecht ontvangst Astra 3


Antoinette

Aanbevolen berichten

Ik herken het wel dat je bij erg zwak signaal juist aan de onderzijde van het beeld de meeste glitches hebt.

De moeilijk te ontvangen zender "KBS World HD" op de Hotbird gaat op mijn kleine Multytenne van slecht 45x45cm bij zwaar bewolkt weer of lichte regen ook niet goed meer en dan zie je duidelijk dat het beeld aan de bovenzijde herkenbaar is en onderaan slecht met veel glitches.

glitches.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

19 uur geleden zei Sprietje:

Ik herken het wel dat je bij erg zwak signaal juist aan de onderzijde van het beeld de meeste glitches hebt.

De moeilijk te ontvangen zender "KBS World HD" op de Hotbird gaat op mijn kleine Multytenne van slecht 45x45cm bij zwaar bewolkt weer of lichte regen ook niet goed meer en dan zie je duidelijk dat het beeld aan de bovenzijde herkenbaar is en onderaan slecht met veel glitches.

glitches.jpg

 

Dit is idd wat ik bedoel. Iets gunstiger dan wordt het bovenin vrijwel normaal en wordt het totaal vervormde stuk kleiner.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei kiekiek:

Ik zou sowieso de 64 cm vervangen door een 88 cm exemplaar en een andere duo-lnb die geschikt is voor een 88 cm schotel. Dat geeft al een flink sterker signaal.

Ik las dat het met een grotere schotel nog moeilijker is om de schotel uit te richten. En dan zou ik weer een andere lnb moeten kopen, heb er net verleden week weer een gekocht (voor niks, want daar lag het dus niet aan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit beeld heb ik nu zo'n half jaar dus. En alles van de decoder tot aan de schotel is ondertussen vervangen, op de kaart na. Zal morgen een foto nemen van de schotel zelf dan. Ondertussen, en ik overdrijf echt niet, is de schotel zeker 25 keer gericht de laatste 6 maanden. Zonder resultaat. Tot zes maanden geleden stond de schotel op Astra1 gericht, met de lnb kop 19,2 (rechter) in de houder. Toen gaf de decoder de geest (externe voeding gaf 18 volt, en toen kwam er rook uit de decoder). Andere nieuwe decoder gekocht, en dat werkte heel even goed met de oude opstelling, toen kreeg ik dit beeld. Gebeld naar de leverancier en die vertelde mij dat ik moest verhuizen naar Astra3,  maar dat loste niets op, beeld blijft zo. Met een andere lnb krijg ik wel alle Britse zenders (free to air) op de Astra2, perfect beeld, dus het ligt niet aan de decoder, connectors of kabel. Maar zelfs met een klein schermpje op het dak richten geeft geen resultaat.

P1080415.JPG

P1080416.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Sprietje:

Zou je misschien antwoord kunnen geven op de vragen die ik gesteld heb anders kan ik je niet verder helpen.

Sorry Sprietje, ik ga nu terug lezen en je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

 

- Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het probleem zou liggen aan de smartcard van Canal Digitaal, immers de zender TV Drenthe is niet gecodeerd en toch heb je slecht beeld schrijf je.  -  Vrijwel alle zenders zijn slecht, ook de 'free to air' zenders. Sommigen zijn ietsje beter, zoals History en Nickelodion Kids, maar ook niet echt denderend.

 

- Je bent van Zuid-Frankrijk naar Noord-Frankrijk verhuist. Is je schotel misschien vervormt tijdens de verhuizing?  - Schotel is nieuw, reeds twee keer vervangen in de laatste 6 maanden. Ik zal morgen een foto nemen als het licht is buiten.

 

- Schotel staat nu ondertussen op de instellingen gegeven door jou, zonder resultaat.

aangepast door Antoinette
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het duidelijk, je hebt gewoon te weinig signaal. Het heeft dus niets met het decoderen te maken. Je hoeft ook de kaart van Canal Digitaal niet om te ruilen.

Er zijn een aantal mogelijkheden waarom je te weinig signaal hebt:

1- of de schotel is niet goed genoeg uitgericht

2- of de schotel is niet in orde

3- je hebt slechte coaxkabel gebruikt

 

ad 1: Je hebt geen enkele keer gesproken over de ontvangst van de Astra 19,2. Hoe ontvang je daarvan de zenders nu je slechte ontvangst op de Astra 23,5 hebt?

 

ad 2: Een schotel kan tijdens het transport beschadigd raken. Veel beschadigingen zijn zichtbaar maar er is één soort schade die niet zichtbaar is en dat is als de schotel getorst is, zie de bijlage wat dat is. Je kunt dit controleren met 2 draadjes garen. Span een draadje van boven naar beneden vlak langs de lnb-arm af en zet dit met plakband net over de rand van de schotel vast. Span nu ook horizontaal een draadje en zet dit met plakband vast. In het midden moeten de draadjes elkaar juist raken. Ze mogen niet een paar millimeter van elkaar blijven ook niet als je het ene draadje achter het andere draadje door haalt i.p.v. voorlangs.

 

ad 3: Hoe lang is ongeveer de coaxkabel?

          Welke coax gebruik je precies. Geef het merk en typenummer even op. Weet je dat niet, geef dan even aan wat er precies om de paar decimeter op de coaxkabel gedrukt staat

 

Natuurlijk wacht ik nog op een foto van de schotel.

 

        

getorste plaat.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel kabel als schotel zijn nieuw. Ik weet het merk niet van de kabel, gewoon universele kabel gekocht van de haspel, en dat lijkt mij ook niet het probleem. Als de kabel ertussen uit gelaten wordt, en de decoder op het dak naast de schotel hangt met een kleine scherm (dus slechts 1 meter kabel in gebruik) levert dat geen verandering op.  De schotel die er eerst hing deed het jaren goed, maar toen de ontvangst problemen begonnen heb ik deze vervangen voor een nieuw exemplaar. Nieuw uit doos, zo het dak op. Uiteraard geeft dat geen garantie, kan tijdens fabricage en/of transport van alles mee gebeurd zijn. Ik zit er nu aan te denken om de schotel dan maar opnieuw te vervangen, ik las ergens op een ander forum dat ik met de standaard lnb van CD dat ik heb een grotere schotel kan installeren, en dan de boel maar opnieuw uitlijn. Mijn twee vragen zijn nu; wat is de grootste schotel dat met de DUO LNB 19,2 O+ 23,5 O van Canal Digitaal mogelijk is, en is iedere universele schotel hiervoor ook geschikt ivm bolling cq brandpunt?

ps het waait hier momenteel enorm, dus een foto van de huidige schotel zal eventjes moeten wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel meer factoren waar het fout kan lopen

Een probleem waar velen tegen lopen met die duo lnb, is dat de astra 23.5 lnb in de houder moet.

De reden, astra 23.5 is zwakker dan de andere satellieten, door de 23.5 in de houder te zetten haalt men het maximale aan ontvangst uit de schotel.

Enkel de lnb die in de lnb houder zit is belangrijk en bepaalt altijd op welke satelliet er dient afgeregeld te worden, hier dus de astra 23.5, voor richting en elevatie.   

Let op, hier gaat het al eens mis.

De duo lnb heeft intern een switch (diseqc) om tussen zijn astra 19.2 en astra 23.5 lnb  te schakelen.

Die diseqc wordt aangestuurd door de ontvanger, m.a.w. dat moet ingegeven worden in de ontvanger welke lnb er dient aangesproken.

We spreken dan van poort 1, 2, 3, 4 enz

Willen we nu ontvangen via de astra 23.5 lnb dan moet de disec ingesteld staan onder disecq 1.0 en daar krijgt astra 19.2 poort 1 toegewezen en astra 23.5 poort 2.

Als alles goed ingesteld staat zal de disecq omswitchen naar de astra 23.5 lnb als er een zender gekozen wordt op de astra 23.5 satelliet.

Wat al eens gebeurd, is dat die ingave niet is gedaan of verkeerd staat.

En dan gebeurt er in die diseqc switch niks en blijft poort 1 open staan (lnb astra 19.2)

Als de schotel dan wordt afgeregeld, dan zal er wel ontvangst zijn maar met de verkeerde lnb, deze zit niet in het midden van de schotel en zal beduidend minder ontvangen.

En een 64 cm schotel is al op het randje af en als er dan nog met de verkeerde lnb wordt ontvangen dan kan men het wel schudden voor ontvangst op de astra 23.5.

Dat moet je echt goed controleren.  

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm. 't is op de foto moeilijk te zien, maar 'hoe hoog' kijkt de LNB in de schotel?

Naar het midden, hoger dan het midden, of lager dan het midden?

Het lijkt op de foto hoger dan het midden, en dat is niet de bedoeling! (Foto van opzij zou ook mooi zijn, maar ik snap dat dan van op de grond verder weg moet...)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...