Ga naar inhoud


Slecht ontvangst Astra 3


Antoinette

Aanbevolen berichten

Beste Antoinette

 

Kijk, hier heb ik wat aan.
Het betreft de SEDEA 85 EASY schotel, een schotel van 78cm breed en 84cm hoog. Die is eigenlijk niet geschikt voor een Canal Digitaal duo-lnb want die is gemaakt voor een schotel van 60x65cm. Daarom krijg je ook het probleem dat als je de schotel goed uitricht op de Astra 23,5, de kop voor de Astra 19,2 er naast staat. Dat verklaart waarom jij ook niet zo'n geweldige ontvangst op de Astra 19,2 hebt.
Verder snap ik niet hoe jij de lnb-klem van de schotel tussen de 2 pijpjes van de duo-lnb hebt gekregen. Voor de lnb-klem is slechts 5mm ruimte terwijl de lnb-klem van de SEDEA schotel 10mm dik is.
Maak daar eens een foto van hoe je de duo-lnb gemonteerd hebt. Daar is mee gerommeld want de lnb kijkt veel te hoog op de schotel, bijna er overheen.

 

Nogmaals wil ik graag weten wat er op de coaxkabel staat gedrukt.
Maak ook eens een foto van de coaxaansluiting op de duo-lnb.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja dat klopt; de lnb klem is aan een kant afgeslepen tot aan het schroefje zodat de rechter 19.2 kop kan zakken naar 16 gr skew.

Ik ben net terug van de bouwmarkt en had bijna weer een andere schotel gekocht (niet gedaan) en dat betreft een universele schotel van 80cm van Axil. Maar ik vrees dat het precies dezelfde is die ik nu heb, geschikt voor de Franse FTA/TNTSAT/FRANSAT .

Gelukkig even gewacht, anders had ik er weer geld tegenaan gegooid voor niks, want alles bij elkaar begint het al behoorlijk in de papieren te lopen aan vervangen decoders, schotels, koppen, sat -pointers, connectors en kabel, afgezien van de 6 maanden CD abonnement dat ik voor niks betaal.

Dus als ik het goed begrijp is de hele schotel niet de juiste en zal ik hiermee ook nooit redelijke ontvangst kunnen hebben. Welke schotel moet ik dan hebben? Je zegt een 60x65cm, maar die verkopen ze hier niet dus dan zal ik naar Nederland of Belgie moeten rijden voor zo'n schotel. Zal eens kijken of er over de grens een schotelboer zit die dat wel heeft, of een erkende CD dealer. En dat is dan echt het aller laatste wat ik eraan ga doen, als dat niet werkt dan stop ik er mee, want er komt gewoon een punt dat je moet zeggen dat het systeem simpelweg niet werkt. Dan zeg ik mijn CD abonnement op en zet ik de boel wel op Astra 2 en heb ik de Engelse FTA zenders, daar had ik wel goed beeld op. Begin er eigenlijk ondertussen wel een beetje genoeg van te krijgen om heel eerlijk te zijn, er hebben ondertussen 5 man op het dak gestaan die allemaal zeiden dat het een fluitje van een cent was om de schotel te richten (heel vriendelijk natuurlijk dat ze me willen helpen) maar ik ben nog geen steek verder. De eerste heeft nieuwe kabel gelegd want daar zou het aan gelegen hebben, geen idee wat hij gebruikt heeft, dat knipte hij van een haspel af. Ik zal eens kijken of ik iemand zo ver kan krijgen om een foto te nemen van het merk aangezien het weggewerkt is. Dat kostte me al 225 euro excl btw. De volgende vertelde dat de connectoren geoxydeerd waren, en heeft vergulde geplaatst die alleen in een zakje van 12 verkocht worden, dus ik heb voor de rest van mijn leven genoeg reserve vergulde connectoren a 15 euro per stuk. De kop zelf is ook al drie keer vervangen, terwijl er volgens mij niks mankeerde aan de vorige. De schotel zelf is ook drie keer vervangen, laatste keer voor de schotel op de foto dat me ook 60 euro kostte exclusief montage. Iemand opperde ook dat het aan mijn tv zelf lag en raadde me aan een andere toestel te kopen. Ik word er langzaamaan echt moedeloos van. Maar goed, ik zal dan een 60x65 schotel kopen in Belgie of Nederland morgen, en dat is dan ook gelijk het laatste wat ik er aan ga doen.

aangepast door Antoinette
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Antoinette:

Ik ben net terug van de bouwmarkt en had bijna weer een andere schotel gekocht (niet gedaan)

 

Goed, je hebt dus slechte adviezen gehad; en een aantal heel slechte en ook heel dure zo te zien.

Los daarvan heb je een koopziekte lijkt wel, waarom nu niet eerst hier via het forum een stapsgewijze analyse naar de oorzaak van het probleem te doen en af te wachten? Ik snap niet dat je alweer van plan was iets nieuws te kopen.

En in de tussentijd dan niet antwoord geven op de vragen die er hier gesteld werden (de meeste daarvan zijn niet voor niets, en ook bedoeld om bepaalde mogelijke oorzaken uit te sluiten). Dat is jammer, want dan duurt het vinden van de oorzaak ook langer....

 

groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich heeft een grotere schotel natuurlijk meer signaalreserve dus om nu meteen te beslissen om een kleinere schotel te nemen is wat voorbarig. Je kunt ook een passende duo-lnb nemen.

Zo te zien gebruik je maar 1 aansluiting. Het is dan wel erg duur om een duo-lnb te nemen met 4 aansluitingen. Als je aan 1 aansluiting genoeg hebt, zijn er ook passende duo-lnb's maar ik wil eerst wel eens een foto zien hoe je die lnb nu bevestigd hebt.

Doordat het niet paste, is er nu wat veranderd waardoor de duo-lnb veel te hoog tegen de schotel kijkt. De koppen moeten op 40% van de hoogte tegen de schotel kijken, 50% is het maximum.

Dus als het kan een foto van boven de duo-lnb genomen en een van opzij.

Tja, die lui die je geholpen hebben weten net zo veel van schotels als een koe van spruiten plukken.

 

lnb op juiste hoogte - richten.png

spruiten plukken door een koe.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Antoinette:

Ik heb toch alle vragen beantwoord? Behalve wat er op de kabel staat.

 

Kijkt de LNB inderdaad hoger dan het midden?

Alleen wat afvijlen van een houder veroorzaakt nog niet, dat een LNB ook te hoog kijkt. Dus hoe is hij (na het afvijlen) precies vastgemaakt?

 

En de zin "die is eigenlijk niet geschikt" vertaal jij meteen naar "dus als ik het goed begrijp is de hele schotel niet de juiste en zal ik hiermee ook nooit redelijke ontvangst kunnen hebben."

Dat noemden wij op mijn werk wel 'jumping to solutions'....

 

Groet,

A33

 

Edit: Er is intussen al weer meer gepost...  Dus dit komt wellicht een beetje als mosterd na de maaltijd...

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Antoinette dat het eigenlijk niet past maar als de lnb's misschien wel op de juiste plaats op de schotel gericht kunnen worden, wordt ook het signaal van de Astra 19,2 sterker en kun je deze duo-lnb blijven gebruiken. Het heeft al genoeg geld gekost met al die vernieuwingen die niets hebben opgeleverd. Eerst maar even uitproberen voordat je weer nieuwe spullen gaat kopen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo kijkt de kop momenteel tegen de schotel, lijkt mij idd meer 50% dan 40% te zijn. Ik kan nu even niet het dak op want het regent en waait hier hard momenteel. Maar ik begrijp dus uit jouw eerder reactie dat dit sowieso een verkeerde schotel is die ze me verkocht hebben, en daarbij hebben ze moeten slijpen in de houder om een skew van 16 gr. te bekomen. Dus deze mag er ook weer af dan. Ik rij morgen wel naar Belgie en koop een andere schotel, eentje die geschikt is voor TV Vlaanderen (dat is toch het zelfde als CD Nederland?) en ik zal gelijk ook nieuwe kabel kopen. En een steviger muurbeugel misschien ook, want ik zie dat wat ze gemaakt hebben beweegt in de wind. Als ik op de site kijk hebben ze allen die 60x64 voorradig. Ik zal de situatie daar morgen nog eens uitleggen.

P1080419.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag aannemen dat de fabrikant van de schotel de maten die je vraagt goed heeft. Je moet de schotel heel erg precies opmeten als die op de grond ligt om vervolgens met de opgemeten maten een ingewikkelde berekening er op los te laten of de schotel wel goed gemaakt is. Vooral de diepte van de schotel moet tot op 0,1mm nauwkeurig bepaald worden. Dat is leuk voor enkele zeer ervaren schotelaars maar niet voor een consument.

Het is ergens toch wel zonde om een wat grotere schotel weg te doen om daar een kleine schotel voor terug te plaatsen. Met een kleine schotel heb je minder regenreserve.
Hoeveel aansluitingen heb je nodig?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aansluiting maar, heb maar een decoder en maar een tv. Net gebeld naar een schotelboer in Belgie, en ze hebben de tv vlaanderen schotel al jaren niet meer in de collectie! Bizar. Als ik dan verder kijk naar het gamma van de bouwmarkten zie ik weer precies de zelfde 80cm schotels die ik nu heb hangen, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Het is misschien wel zonde om een grotere schotel weg te doen (bij de andere schotels die ondertussen in de schuur liggen), maar als het gewoon niet de juiste schotel is zoals jij zelf ook al aangeeft dan heeft het toch geen zin om daar mee verder te gaan klooien?

' Het betreft de SEDEA 85 EASY schotel, een schotel van 78cm breed en 84cm hoog. Die is eigenlijk niet geschikt voor een Canal Digitaal duo-lnb want die is gemaakt voor een schotel van 60x65cm. Daarom krijg je ook het probleem dat als je de schotel goed uitricht op de Astra 23,5, de kop voor de Astra 19,2 er naast staat. Dat verklaart waarom jij ook niet zo'n geweldige ontvangst op de Astra 19,2 hebt'.

Ik denk dat het beter is om gewoon weer vanaf nul te beginnen; nieuwe kabel, de juiste schotel van CD (weet nog steeds niet of CD en TV Vlaanderen de zelfde schotel gebruiken) en alles met een originele lnb houder opnieuw richten. De Duo lnb is een paar dagen oud en origineel van CD, dus daar zal het niet aan liggen. Daarbij heb ik er nog een paar nodeloos vervangen, dus die heb ik genoeg op voorraad nu mocht deze kapot zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, bij deze duo-lnb staan de koppen precies op de juiste afstand voor de schotel die je hebt, namelijk 48mm i.p.v. 38mm bij de Canal Digitaal lnb, zie: http://www.inverto.tv/lnb/100/single-monoblock-23mm-lnb-40-for-80cm-dish


Omdat dan ook de pijpjes van de lnb 10mm verder van elkaar staan, is er ook geen probleem meer met het monteren. Anders gezegd, de lnb-klem had niet afgevijld of gezaagd te worden maar daar is je probleem niet mee op gelost.
Ongetwijfeld zul je een betere ontvangst krijgen voor de Astra 19,2 als de schotel optimaal op de Astra 23,5 staat uitgericht maar daarmee is het probleem van de slechte ontvangst van de Astra 23,5 nog niet verklaard.

Ik heb begrepen dat je al meerdere keren een nieuwe duo-lnb hebt geplaatst.
Het komt wel eens voor dat die Canal Duo-lnb's het al niet doen als je ze uit de doos haalt maar 2x achter elkaar een nieuwe die het beide niet doen is erg onwaarschijnlijk. Bovendien zijn er dan meestal problemen met schakelen van de Astra 19,2 naar de 23,5. Dat is bij jou niet het geval. Daarom twijfel ik er ook aan of het probleem aan een slechte duo-lnb kan liggen.

 

Mogelijk staat de lnb niet goed op de schotel gericht maar dat is slecht te zien op de foto's die je gemaakt hebt. Daarvoor moet ik veel duidelijkere foto's hebben.

Het kan ook nog aan de coaxkabel liggen. Dat die van de rol komt zegt niets, alle coax komt van de rol. Ik wil weten wat er om de paar decimeter op staat. Hoe lang is de coaxkabel? Zitten er lassen in of misschien een versterker?

Ook is het mogelijk dat er water in de coax is gelopen.
Is de F-connector met vulcaniserende tape afgedicht? of heb je F-connectors gebruikt met een O-ring?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...