Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Heb sinds kort een nieuwe 4K ontvanger gekocht ( zgemma H7c )

tijdens aansluiten blijkt dat ik geen enkel signaal binnenkrijg volgens de ontvanger ( 4 dubbele lnb's met 2 switches)

echter als ik oude ontvanger terug aansluit, heb ik meteen weer beeld op alle sattelieten.

Als ik echter de nieuwe ontvanger plaats in een andere kamer, kan ik de sattelieten wel ontvangen.

Het lijkt erop dat de nieuwe ontvanger een zeer gevoelige tuner heeft , die bij geringste vermindering van signaal, geen ontvangst meer geeft.

Mijn vraag , hoe kan ik met een multimeter een signaal testen van de coackabel zonder dat ik de ontvanger aansluit? 

Geplaatst:

Nee, dat gaat niet (in principe) tenzij het signaal megasterk afwijkt. De multimeter meet de 13 en 18v voor de H of V polarisatie. Wijkt dat sterk af, dan zal de omschakeling niet functioneren. Alleen V of H (kun je testen door verschillende kanalen te proberen). Voor de toneburst (hoge of lage band) heb je een satellietmeter nodig...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Geplaatst:

als ik oude ontvanger (maxdigital xp1000) aansluit, geeft signaalmeter in menu aan;

SNR 99-100

AGC 0

BER 0

heb wel overal beeld zonder blokvorming.

als ik de nieuwe ontvanger in een andere kamer aansluit , geeft signaalmeter in menu aan;

SNR 79

AGC 75

BER 0

zou het kunnen dat nieuwe ontvanger niet werkt bij 1 aansluiting omdat AGC 0 is?

zou verschil in AGC waarde kunnen zitten in kabel of switch?

Geplaatst:

Even checken: Is de diseqc-volgorde op beide plaatsen wel hetzelfde?

Maw doet de 'oude ontvanger' het op de andere aansluiting ook direct probleemloos?

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

diseqc-volgorde is beide plaatsen hetzelfde want signaal komt van de zelfde schotel af ( 1 schotel , 4 dubbelle lnb's en 2 switches)

oude ontvanger werkt op beide aansluitingen direkt.

Geplaatst:
4 uur geleden zei jackren:

tijdens aansluiten blijkt dat ik geen enkel signaal binnenkrijg volgens de ontvanger

Dit betekent SNR van 0?

En met deze test had je wel beeld?

3 uur geleden zei jackren:

als ik de nieuwe ontvanger in een andere kamer aansluit , geeft signaalmeter in menu aan;

SNR 79

Dan denk ik in eerste instantie aan een contactprobleem. Steekt de middenader in de F-stekker voldoende uit? Is de massaverbinding van de kabel in orde?

Dat laatste kan je meten met je multimeter, met kabel los van de installatie. Kabel aan één kant kortsluiten, en aan de andere kant meet je dan (bij intacte kabel) een weerstand dichtbij nul.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Dit betekent SNR van 0?

kan SNR niet uitlezen in menu omdat bij configuratie van tuner geen enkele sat gevonden wordt( 4 x niets aangesloten)

heb f-stekker reeds gekontroleerd en opnieuw aangesloten, werkt wel gewoon bij oude ontvanger (alleen geen AGC te meten )

Geplaatst:

Dat de stekker wel werkt op de oude betekent nog niet dat hij het ook doet op de nieuwe. De centrale ader kan net iets te kort zijn.

• Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

En de kabeltest, dan wel de test of 13/18 volt bij de switch en LNBs aankomt?

Uitgangskabels van de switches al eens omgewisseld (om te kijken of het probleem zich verplaatst), met wat als resultaat?

Als de melding steeds is "niets aangesloten", moeten we het eerst daarin zoeken, lijkt me.

groet,

A33

• Moderator
Geplaatst:

De buitenmantel kan ook onderbroken zijn of slecht contact maken in de connector. dan werkt het ook niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

heb switches omgewisseld , nu doet nieuwe ontvanger het ook niet op andere lokatie.

blijkt dus dat de dure spaun switch een te zwak signaal doorgeeft voor de nieuwe ontvanger en de goedkope switch wel werkt met nieuwe ontvanger.

heb nieuwe switch bestelt.

Geplaatst:

Dan heb je waarschijnlijk een clone Spaun! Dit zijn de betere switches..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

• Moderator
Geplaatst:

Maar ook een Spaun kan soms defect geraken.

Al dan niet door externe oorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Wel een raar defect voor een diseqc switch: met sommige ontvangers geeft hij geen signaal. Zelfs niet op poort 1, kennelijk, als de default poort....

Ik zie niet direct voor me, welk (onder)deel van de switch dan precies defect zou zijn, terwijl hij het met een andere ontvanger wel goed doet.

Groet,

A33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen