Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De situatie is als volgt: een T90 Wavefrontier schotel met 5 lnb's, een diseqc switch 8/1, een weerbarstige Duo 4K en een (niet zo snuggere) beginner 😉

Ik had eerst 4 lnb's op de T90 gezet die aangesloten zijn op een diseqc schakelaar (EMP Centauri S8/1PCP-W2). Van daaruit 1 coax naar de ontvanger.

De schakelaar heb ik via de DIP's ingesteld op Diseqc 1.1 Uncommitted 1-8, dus de ingangen zijn gewoon rechtstreeks te benaderen van 1 tot 8.

Na veel vijven en zessen heb ik dit ingesteld gekregen in de Duo 4K en dat werkt.

Vandaag heb ik dan een LNB bijgeplaatst en aangesloten op ingang 6 van de diseqc schakelaar. De instellingen in de tunerconfiguratie heb ik hetzelfde gedaan als alle andere LNB's dus: LNB 1 is input1 enz.... De nieuwe LNB (6) staat dan op input6 maar als ik die dan laat scannen dan vindt hij geen enkele zender.

Nu had ik net de Satlink WS-6916 ipv de Duo eens op de coax aangesloten en laten scannen en die vond wel een hoop kanalen.

Die Satlink staat hetzelfde ingesteld als de ontvanger dus: diseqc 1.1 en LNB6.

Ik had via het menu (VTI image) een nieuwe xml lijst gedownlaod en de bewuste satelliet (Eutelsat 9E) staat in de keuzelijst maar toch vindt hij niets als ik laat scannen.

Wel, ik snap het niet meer....

Dat hele tuner-gedoe daar is ook niet aan uit te kunnen. Er zit een dual fbc satelliettuner in mijn ontvanger en die heeft 2 fysieke ingangen voor coax. Ik heb de coax aangesloten op de bovenste LNB ingang. Als ik in de tunerconfiguratie kijk dan staan daar 8 tuners : A tot H. Dus Aha... zou je kunnen zeggen 😀 Ik gebruik trouwens alleen die A, de rest zet ik "Niet geconfigureerd"

Maar welke is nu de bovenste coax ingang en welke de onderste? A,B,C en D van de bovenste en E, F, G en H van de onderste?

aangepast door Raymond62

Geplaatst: (aangepast)

Bij de EMP Centauri S8/1PCP-W2 is het niet verstandig een poort over te slaan, geef de nieuwe lnb in onder poort 5

De aansluiting van Tuner A zit onderaan, voor zover ik het hier kan zien op foto

je hebt daar in principe maar 2 Tuners A en B die kunnen locken op een transponder, die transponder zal zich bevinden op een van de uitzendbanden, er zijn er 4 

Lage Band Verticaal | Lage Band Horizontaal | Hoge Band Verticaal | Hoge Band Horizontaal

Eens een transponder is gelockt door de tuner, is er één uitzendband volledig beschikbaar voor verdere verdeling.

Het is op deze band dat de andere virtuele tuners ook kunnen afstemmen.

Stel dat je afstemt op NPO 2 , Astra 23.5 , frequentie 11739.00 , die transponder zit op de Hoge Band Verticaal

Nu kunnen alle virtuele tuners ook afstemmen op transponders in de Hoge Band Verticaal.

Stemt tuner B nu af op een transponder in de Hoge Band Horizontaal, dan is ook die band volledig beschikbaar voor de virtuele tuners.

Tuner A en B bepalen dus wat de virtuele tuners kunnen zien.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie, ik had er eigenlijk geen meer verwacht...😉

Ondertussen had ik de oplossing zelf al gevonden na veel zoekwerk op het internet.

De poort had ik per ongeluk overgeslagen op de diseqc schakelaar omdat ik de coax op de achterste aansluiting had gezet ipv de voorste. Ik merkte het pas toen ik in de huiskamer de satlink aansloot en op ingang 5 niets vond maar wel op ingang 6. Blijkbaar werkt dat toch wel en de satlink vond onmiddellijk alle zenders op de eutelsat 9E.

De Vu+ daarentegen gaf iedere keer een "error start scanning" of zoiets.

Een nieuwe satellietlijst gevonden en met Dreambox Control Center via FTP de lijst in de Vu+ gezet. Was weer effe zoeken in welke map ik moest zijn en ook weer een programma gebruikt om het IP adres van de ontvanger te vinden.

Weer proberen te laten scannen op de eutelsat en wederom dezelfde fout. Op internet gezocht en blijkbaar was ik niet de enige die dat probleem had.

Dan als test laten scannen op een andere satelliet die ik al eerder had laten scannen maar dat gaf dezelfde fout. Hij wou dus nergens meer scannen...

De ontvanger geopend, de tuner uitgetrokken en in de andere sleuf geplaatst: geen succes, nog altijd dezelfde foutmelding.

Dan ergens gelezen dat tuner A en B de fysieke tuners zijn (zoals jij ook uitlegt) en C D E de virtuele tuners zijn die bij A horen en F G H horen bij B.

Maar die virtuele tuners zijn alleen bruikbaar met unicable en dat gebruik ik niet dus heb ik slechts 2 tuners.

Dus heb ik tuner A doorgelust naar tuner B en laten scannen en geen foutmelding meer maar hij ging zowaar scannen alleen vond hij geen enkele zender.

Toen wederom eens diep nagedacht en een zender op astra 1 opgezet en toen op astra 1 laten scannen en toen werkte het.

Dan de ontvanger op eutelsat 9E gezet en laten scannen en ja toen vond hij alles.

Conclusie: je kan een tuner niet tegelijk afstemmen op een zender en laten scannen. Wel 1 tuner afstemmen en de andere tuner gebruiken om te scannen maar alleen op de satelliet waar je andere tuner op afgestemd is.

En zo heb ik alweer wat bijgeleerd 😊

Geplaatst:

mm, foute redenering, als je tuner A gaat door lussen naar tuner B , dan kiest tuner A de satelliet en de uitzendband (kwadrant) anders gezegd, tuner B krijgt maar 1/4 te zien van de hele frequentieband, niet verwonderlijk dat er vrijwel niks gescand wordt.

Elke tuner moet zijn eigen kring hebben d.w.z ln's en diseqc

die virtuele tuners werken ook met gewone lnb's alleen zitten ze daar vast aan een satelliet en uitzendband , gekozen door hun master tuner bijvoorbeeld  horizontaal hoog

unicable lnb's doen dat anders , dat zijn eigenlijk ontvangers die een frequentie van een satelliet ontvangen en gaan omzetten naar een vastgelegde frequentie waarop de tuner dan weer is ingesteld,.
ik kan mis zijn maar ik, meen dat unicable II tot 32 transponders kan doorgeven naar 32 verschillende ontvangers over 1 kabel

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de uitleg maar daar moet ik als beginner effe over nadenken want zo veel snap ik er nog niet van.

Het is duidelijk ingewikkelder dan ik dacht 😉

Dan heb ik het met veel geluk aan 't werken gekregen zie ik... Ik ga mij morgen eens verdiepen in die unicable en die kwadranten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...