Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Noordzee:

dat je de antenne buiten moet plaatsen als je in het buitenland woont, is natuurlijk wel logisch

In de dvb-t tijd werkte het met de antenne binnen

toen het dvb-t2 werd werkte het met binnen antenne ook nog maar minder.

Nu ze op kanaal 33 zitten voldoet binnen antenne niet meer ,gewoon afwachten

of de antenne weer binnen kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Eduard07:

Het bereik van Aurich is na omschakeling op t2 ook duidelijk minder geworden. 

Zijn er geen situatie veranderingen in je antenne of omgeving? Aurich staat in de tabellen met een zendvermogen van 79 kW  en 50 kW dus dat lijkt me niet verminderd.

 

Ik meet verbetering van de Duitse zenders (Lingen en Münster) in minimum C/N tegenover een verzwaring van de Nederlandse muxen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Eduard07:

Nee, de opstelling (zolderantenne) is dezelfde gebleven.

Dat is wel vreemd want ik heb goede ervaring met de betrouwbaarheid qua signaal op lange termijn van mijn zolderantenne. Hoe meet je dat het minder is geworden en had je dezelfde ontvanger in gebruik voor T en T2 of is die gewisseld. Is het misschien door verhuizing naar een ander kanaal dan voorheen? Het zijn evenwel drie kanalen dus die zullen vast niet allemaal omhoog zijn gegaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eduard07:

Ik had een T1 Technisat en nu een T2 Technisat. Mogelijk ontvangt die minder goed.

Heb je nu beeldklachten of is alleen de meter uitslag minder? Signaal meters van ontvangers zijn indicatief, niet gekalibreerd. Dat je bij hetzelfde merk bent gebleven geeft enige hoop dat ze onderling te vergelijken zijn maar het is niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei luisteraar:

Heb nog niemand horen melden dat ontvangst na overschakeling T naar T2 en kanaal wissel

dat het ontvangst signaal beter geworden is.

De beeldkwaliteit is wel duidelijk beter geworden

 

 

Dat is best treurig. Nu zou ik op het Duitse forum kunnen gaan zoeken wat daar de opgedane ervaringen zijn met behoud van qam64.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Wat vreemd is ze zijn op een lager kanaal gaan zenden rekenkundig had ik 2 db

meer signaal verwacht maar uiteindelijk zelfs een zwakker signaal.

Ik heb nog hoop dat bij KPN nog niet alles optimaal is en dat de te verwachten

versterking nog moet komen.

 

Ik vermoed dat die hoop met de dag minder wordt..

 

Ik ben het met je eens dat bij gelijke versterking van je ontvangst antenne het een paar dB kan toenemen. Maar veel ontvangst antennes hebben een oplopende versterking in de band. Ook de KPN antenne heeft 1 ingebouwde director die piekt op de hoogste frequentie.

 

Een ander facet is nog ongrijpbaarder: Het zenddiagram van een samenstelling van 4 antennes rondom heeft een niet-rondheid van het diagram dat ook nog eens varieert over de kanalen. Daarin is 2 dB verandering goed mogelijk. Je zou kunnen kijken hoe de andere (gecodeerde) kanalen nu bij jou binnenkomen om te zien of daar verschillen inzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele serie pagina's doorgeworsteld op het Digital Fernsehen forum en daar zijn totaal andere thema's aan de orde bij de omzetting naar T2:

 

TV is nog minder live geworden, de vertraging is toegenomen

Beeldkwaliteit door upscaling van 720p naar 1080p

De prijs die nu betaald moet worden voor de commerciële zenders via Freenet

 

Letterlijk geen woord over ontvangst (problemen)

 

Misschien nog op het wat meer hoogfrequent technisch georiënteerde forum..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei OFDM:

Heb je nu beeldklachten of is alleen de meter uitslag minder? Signaal meters van ontvangers zijn indicatief, niet gekalibreerd. Dat je bij hetzelfde merk bent gebleven geeft enige hoop dat ze onderling te vergelijken zijn maar het is niet zeker.

Ik had bij T1 regelmatig Aurich in west Groningen, maar dat is nu bij T2 een stuk minder vaak.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Eduard07:

Ik had bij T1 regelmatig Aurich in west Groningen, maar dat is nu bij T2 een stuk minder vaak.

Dat is wel interessant want dit sluit een verschil in meter uit. Hoe vaak was er ongeveer voorheen ontvangst en nu?

 

De huidige kanalen van Aurich zijn 29, 35 en 43. Misschien ontstaat er nu vaker storing door andere zenders op hetzelfde kanaal?

 

Kanaal 35 ZDF mux wordt ook gebruikt in Noord Holland, Enkhuizen of Den Burg > 100 km.

Alle drie kanalen ook in NRW met o.a. Wesel op 175 kilometer maar daarvan is de polarisatie wel andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...