luisteraar Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 3 minuten geleden zei Eduard07: Om op de titel van deze draad terug te komen: 100 km vinden we inmiddels al "veel" voor een T2 -zender... uit Aurich, een plaats waar ik nota bene in anderhalf uur met de auto naartoe rijd! Bij die afstanden spreek je al over over horizont ontvangst en gaan natuurlijke omstandigheden een rol spelen.
Eduard07 Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Dat mag zo zijn, maar de kern van mijn opmerking is, dat we nu 100 km al veel vinden voor een digitale tv zender, terwijl ik in het verleden AM radiozenders uit noord Amerika kon ontvangen, en - wat dichter bij huis - FM zenders uit het VK, Luxemburg en de voormalige DDR. Dat was nog eens spannend! En nu heb ik al moeite met Aurich, vlak over de grens. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Noordzee Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 2 uur geleden zei Tonskidutch: ik kan wel morgen even de nieuwe dvb-t2 digitenne receiver die bij mijn oom staat (op een draaibare yagi hark) laten zoeken ik ga geen dvb-t2 aanschaffen voor op mijn huidige locatie, waar geen buitenantenne mag Er staat een zendmast in Maastricht. Ik ga er vanuit dat jij ook ontvangst gaat hebben van de NPO op kanaal 33 met een binnenantenne. Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
OFDM Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 34 minuten geleden zei Eduard07: OFDM, dit gefriemel herken ik, alleen niet met antennes als wel het zoeken naar manieren om de beste ontvangst te krijgen van de verste zenders die eventueel binnen zijn te hengelen. Want dat is het: hengelen. Je verzint van alles om beet te krijgen, en vervolgens ga je na een succesje steeds denken dat er nog meer in zit. Totdat je erachter komt, dat je de grenzen hebt bereikt en elke nieuwe poging een verslechtering oplevert. Maar het is een tijd vretende hobby die erg verslavend kan zijn. Helaas worden de mogelijkheden om deze hobby uit te oefenen, steeds beperkter: veel storing door computers en andere apparatuur thuis en in de buurt, een overvolle ether waar alles hutje mutje op elkaar zit (ook allemaal uitgerekend door computers), afgestoten AM-zenders (niet alleen in Europa, ook in noord Amerika), dvb-t2 waarbij weer een frequentieruimte minder is dan bij bvb-t1. En wellicht in de toekomst afbouw FM. Het echte dx-en, magische ontvangst, de romantiek, de spanning erbij... het is allemaal ingehaald door satelliet en nu internet. IPTV gaat er helemaal een einde aan maken, vrees ik. Om op de titel van deze draad terug te komen: 100 km vinden we inmiddels al "veel" voor een T2 -zender... uit Aurich, een plaats waar ik nota bene in anderhalf uur met de auto naartoe rijd! Zeker is het hengelen en in de analoge tijd zag je iets in de sneeuw dat je dan probeerde te identificeren. De grootste verandering is dat ik nu helemaal van tevoren mijn doelen zet en gericht te werk ga. Tijd kost het zeker maar daarvoor is het een hobby. Het moeilijkste vind ik nu het nachtwerk in de zomer, dat is ook een leeftijd probleem. Mijn laatste topontvangst van Fryslan was midden in de nacht toen ik wakker werd. Dan ben ik zo gek om ook nog op het trapje te gaan staan om dempertjes ertussen te schroeven en de marge te testen. Ik ben het helemaal met je eens dat de afstanden zijn geslonken en daar kun je het dan ook niet meer uithalen. Het is voor mij nog wel het gevoel van tropo, toename van signaalsterkte en afstand. Dit treedt al op vanaf Lingen dat maar 45 kilometer ver is. Aan de andere kant de technische ontwikkeling die er is geweest. Van analoge TV met het Engelse geluid op +6 MHz, de Fransen met positieve beeldmodulatie waarvoor ik ad hoc een inverter moest bouwen. Diverse low power zenders in Duitsland voor Sat 1, RTL en Vox. Vervolgens kwam Digitenne alleen in de randstad, Engeland met DVB-T in 2k modus met lage vermogens. Duitsland die met überall Fernsehen startte nog voordat TV oost eindelijk zijn analoge TV zender aan mocht zetten. Duitsland met DVB-T op band III kanalen zoals Alexanderplatz op ex DDR kanaal 5 met BBC World en Fernsehen aus Berlin. Denemarken die digitaal ging met testbeeld en voor het eerst het "geheime kanaal DR2" bovenop TV Drenthe analoog van Smilde te ontvangen. Eigenlijk was de tijd van analoog parallel aan DVB-T wel bijzonder en heel bijzondere dingen meegemaakt dat geeft ook wel weer rust. Nu krimpt het bereik en zie ik al afstanden vanaf 140 kilometer waarop een kanaal hergebruikt wordt (Smilde- Wesel). Daarom plannen maken en nieuwe doelen zetten voor wat er nog uit te halen is. Voorbeeld: Zonder dat het programma nou zo interessant is vond ik Radio Bremen TV in QPSK een onverwacht nieuwtje. HDTV met een signaal ruisverhouding van een paar dB, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik heb Hamburg ingeleverd maar kreeg dit ervoor terug. Voor de komende jaren heb ik Rijnmond kanaal 21, Luxemburg kanaal 27 (H pol) en vanaf 2020 Denemarken kanaal 40 en/ of 38 ook in H pol. Kanaal 38 is voor jou in Groningen een kanshebber want alleen Denemarken zendt daarop uit ivm het vrijhouden t.b.v. radio astronomie in Drenthe. Allemaal ontzettend moeilijk maar niet onmogelijk. Na 2030 ziet het ernaar uit dat het Tower overlay 5G model het huidige systeem zal vervangen. In het beste geval ben ik bang want anders gaat het Zwitserland achterna. In beide gevallen is het dan echt over met tropo TV in de UHF maar heb ik ook al bijna een halve eeuw plezier gehad.
OFDM Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 (aangepast) Misschien is voor Groningen Denemarken vanaf 2020 op kanaal 41 een mini kanshebber. Daarvan zit je met storing van Lingen op 90 kilometer zijkant antenne en Hamburg. Dat zijn Varde op 300 kilometer en Hedensted 350 kilometer. Hier het kanaaloverzicht https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/7d5d623a-80df-4115-a53e-63d393b7da31/Baggrundsnotat til høringsbrev (2).pdf 9 juni 2019 aangepast door OFDM
minplus Geplaatst: 9 juni 2019 Geplaatst: 9 juni 2019 Doet me denken aan de tijd dat ik bij inversie-weer het dak opging om aan de antenne te draaien om op de zwart-wit-TV Engeland, Denemarken, België en Oost-Duitsland te ontvangen.🙂 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Eduard07 Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 18 uur geleden zei OFDM: Nu krimpt het bereik en zie ik al afstanden vanaf 140 kilometer waarop een kanaal hergebruikt wordt (Smilde- Wesel). Dat is m.i. nu de grote bederver van "onze" tropo-hobby: snel hergebruik. Je ziet het nu bij T2 (waar een frequentie af is gehaald), op de Nederlandse FM-band lijkt het wel de VS (waar in de jaren 80 al geen "slotje" meer vrij was), en nu de AM-frequenties in Nederland aan hobbyisten met zenders met laag vermogen worden vergeven, heb je ook meer kans dat je 2 zenders door elkaar hoort dan een schoon signaal. Het is nog erger dan de AM-frequenties in het VK in de jaren 70. Een Nederlandse AM zender die je misschien leuk vindt, heeft amper bereik met 0,1. Daar valt ook niet meer aan de dx-en met andere zendertjes er doorheen. T2 is een pracht techniek met full hd, maar de ontwikkelingen hebben voor de hobbyist een keerzijde: het wordt voor de dx-er steeds meer "einde verhaal". Kwaliteit wordt steeds beter, ontvangst steeds beperkter. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 (aangepast) 24 minuten geleden zei Eduard07: Dat is m.i. nu de grote bederver van "onze" tropo-hobby: snel hergebruik. Je ziet het nu bij T2 (waar een frequentie af is gehaald), op de Nederlandse FM-band lijkt het wel de VS (waar in de jaren 80 al geen "slotje" meer vrij was), en nu de AM-frequenties in Nederland aan hobbyisten met zenders met laag vermogen worden vergeven, heb je ook meer kans dat je 2 zenders door elkaar hoort dan een schoon signaal. Het is nog erger dan de AM-frequenties in het VK in de jaren 70. Een Nederlandse AM zender die je misschien leuk vindt, heeft amper bereik met 0,1. Daar valt ook niet meer aan de dx-en met andere zendertjes er doorheen. T2 is een pracht techniek met full hd, maar de ontwikkelingen hebben voor de hobbyist een keerzijde: het wordt voor de dx-er steeds meer "einde verhaal". Kwaliteit wordt steeds beter, ontvangst steeds beperkter. Ja dat is zeker zo en het DVB-T2 systeem leent zich door de grotere SFN gebieden ook uitstekend voor een nog efficiënter gebruik van de ether. Twee effecten waarmee ik nu te maken heb: Ik zie onderin het spectrum van kanaal 40 Leeuwarden een paar dB gerimpel vanuit Wesel. In het beste geval krijg ik beeld van Leeuwarden als dit signaal 17 dB boven deze paar dB uitkomt. Dat is gebeurd maar tegelijk loopt Wesel meestal ook op want het is te dichtbij om volledig onafhankelijk condities te hebben. Zo kon het gebeuren dat ik ruim voldoende signaalsterkte had maar toch geen beeld. De andere keer in de nacht ging het wel goed, toen was er schijnbaar weinig verhoging vanuit Wesel en gaf de ontvanger voor Leeuwarden 100% kwaliteit aan = >6dB boven de storing. Een heel ander issue is het samenvoegen van twee provincies. Vanuit TV kijken perspectief is het is leuk dat ik nu permanent Flevoland heb (Apeldoorn) maar de charme van Lelystad met 93 kilometer soms wel, soms niet is weg. Hetzelfde geldt voor ontvangst van Smilde die nu gelijk is aan Hengelo. Als je echt grote afstanden wil binnenhalen is een 4 voudig gestackte antenne misschien een oplossing. Zoiets als hier maar dan draaibaar: https://www.rundfunkforum.de/viewtopic.php?t=23527 Op die manier heb je zowel meer versterking als meer richtwerking dus dubbele winst. Dat is helaas precies wat ik dus niet wil, een giga mast op dak haha. De FM zit echt stampvol maar je kunt net als in de UHF nog een klein beetje winnen met horizontale polarisatie uit het buitenland. Wat er met de AM is gebeurd vind ik grappig en ik ken ook iemand die een frequentie + zender heeft als hobby. Hij is blij met een ontvangstbericht uit andere provincies, meer zit er niet in en precies het effect van de ontwikkeling. 10 juni 2019 aangepast door OFDM
OFDM Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 13 uur geleden zei minplus: Doet me denken aan de tijd dat ik bij inversie-weer het dak opging om aan de antenne te draaien om op de zwart-wit-TV Engeland, Denemarken, België en Oost-Duitsland te ontvangen.🙂 Ja mooi, nostalgie! Maar jij hebt waarschijnlijk satelliet ontvangst thuis, dat maakt het minder interessant denk ik.
Eduard07 Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 (aangepast) 19 minuten geleden zei OFDM: Hij is blij met een ontvangstbericht uit andere provincies, meer zit er niet in en precies het effect van de ontwikkeling. Dat het AM-DX-en tot dit niveau gezakt is, is toch eigenlijk betreurenswaardig! Ooit had ik "ontvangstberichten" uit heel andere provincies. De Canadese: "Atlantic Provinces": Newfoundland en Labrador, en Nova Scotia. Dat gaf nog eens een kick. Ik ontdek op mijn Technisat dat er momenteel wel EPG van de zenders uit Aurich binnenkomt, maar dat het signaal te zwak is voor beeld. Volgens de site van dx-info centre zijn er momenteel echter ook niet echt tropo-condities. 10 juni 2019 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
luisteraar Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 Hebben jullie ook ervaring met sporadisch E effecten op fm/uhf band ?
OFDM Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 22 minuten geleden zei Eduard07: Dat het AM-DX-en tot dit niveau gezakt is, is toch eigenlijk betreurenswaardig! Ooit had ik "ontvangstberichten" uit heel andere provincies. De Canadese: "Atlantic Provinces": Newfoundland en Labrador, en Nova Scotia. Dat gaf nog eens een kick. Ik ontdek op mijn Technisat dat er momenteel wel EPG van de zenders uit Aurich binnenkomt, maar dat het signaal te zwak is voor beeld. Volgens de site van dx-info centre zijn er momenteel echter ook niet echt tropo-condities. Kijk jouw reactie laat precies zien waarop het DX schip strandt haha. Jij ervaart de teloorgang van de grote afstanden. Hij ervaart het hebben van een eigen AM zender, de romantiek van het zenden en het nostalgische geluid (denk ik). Meer is niet altijd beter. Een kennis zendt met 1 watt door heel Nederland (bij extreme condities) en wordt uitgelachen door de andere piraten die zware eindtrappen kopen... Nee, geen condities. Maar grappig dat je constateert dat EPG met minder signaal werkt! Wordt dat met hierachische modulatie uitgezonden? Dus qpsk voor de data en 64qam voor de audio video content? Ik heb dat ooit wel gemerkt met inlezen van DVB-T maar met deze ontvanger loopt DVB-T2 echt tegelijk met signaal kwaliteit uitslag. 2 minuten geleden zei luisteraar: Hebben jullie ook ervaring met sporadisch E effecten op fm/uhf band ? Wel op FM in de auto Spaanse of Italiaanse zenders maar sporadische E haalde het nooit tot in TV band III. Vanaf 175 MHz en hoger is naar mijn ervaring alleen met tropo mogelijk.
Eduard07 Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 (aangepast) 4 minuten geleden zei OFDM: Nee, geen condities. Maar grappig dat je constateert dat EPG met minder signaal werkt! Wordt dat met hierachische modulatie uitgezonden? Dus qpsk voor de data en 64qam voor de audio video content? Ik heb dat ooit wel gemerkt met inlezen van DVB-T maar met deze ontvanger loopt DVB-T2 echt tegelijk met signaal kwaliteit uitslag. Geen idee waar Aurich mee uitzendt. Krijg een waarschuwing dat het signaal te zwak is, maar ik zie de EPG wel lopen. Dat stemt hoopvol op meer bij wat betere condities. 10 juni 2019 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 Zojuist zei Eduard07: Geen idee waar Aurich mee uitzendt. Krijg een waarschuwing dat het signaal te zwak is, maar ik zie de EPG wel lopen. Dat maakt hoopvol of meer bij wat meer condities. Grappig dat jouw ontvanger dat oppakt! Ik ga er hier toch eens op letten dan.. Zeker dat je dan dicht aan de rand van ontvangst zit. Welk kanaal is dat? Wat is jouw antenne nu eigenlijk en is er onder het dak nog verbetering mogelijk? Misschien ook naar twee antennes?
luisteraar Geplaatst: 10 juni 2019 Geplaatst: 10 juni 2019 Ik heb ook ondervonden dat de zender lijsten sneller binnen komt dan dat het video signaal werkt. Ik vermoed dat je maar heel even een lock nodig hebt om de lijst binnen te krijgen en beeld heb je een langere lock nodig
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen