Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een leuke hobby, en ik word een beetje jaloers als ik zie wat jullie allemaal uit de lucht plukken. Maar daar is natuurlijk ook meer voor nodig dan de verticaal uitgevouwen dubbele spriet van een oude portable tv die bij mij op de radiator staat. Voor het lokale zendertje in Almere, alsmede Lelystad en Hilversum functioneerd het ding echter al jaren prima. Lopik is wat lastiger en na de omschakeling zal het waarschijnlijk nog lastiger worden. Vandaar dat ik nu van plan ben toch maar eens een wat betere antenne aan te schaffen. Het exemplaar dat ik  gedachten heb is de Kathrein BD 30. Ik vraag me echter af of het de moeite waard is te wachten tot dergelijke antennes zijn aangepast aan het nieuwe frequentiespectrum. Dat zal ongetwijfeld op korte termijn gaan gebeuren, en Funke is er naar eigen zeggen al hard mee bezig. Ik zeg dit niet alleen met betrekking tot LTE filtering, maar het lijkt mij dat als een dergelijke antenne wordt afgestemd op een kleiner frequentiegebied, toch weer een iets beter resultaat moeten kunnen neerzetten. Als ik ongelijk heb hoor ik het graag.

Naast de antenne is natuurlijk ook de kwaliteit van de tuner uiterst belangrijk, en dat heb ik de afgelopen week aan den lijve ondervonden. Ik had gedacht dat mijn Samsung UHD TV best wel een redelijk goede T2 tuner ingebouwd zou hebben, maar daar ben ik niet meer zo zeker van. Ik heb mijn Mutant HD51 sat ontvanger inmiddels voorzien van een c/t tuner en het verschil is bijna niet te geloven. Hier een voorbeeld van de prestaties op dit moment:

Op kanaal 50 (Lopik) heb ik momenteel via mijn spriet op de Samsung tv totaal geen signaal.

Via de Mutant heb ik via dezelfde spriet zelfs nog niet eens enige blokvorming kunnen ontdekken.

Geplaatst: (aangepast)

@johnno

Leuk om te lezen, dat jouw Mutant HD tuner zo goed werkt. Met een betere buitenantenne ga je vast nog een veel beter resultaat halen. Jij woont zo te lezen centraal in het land en dan kun je dadelijk aardig wat regionale zenders uit de lucht plukken. 

Ik denk dat Omroep West, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Gelderland zeker mogelijk moeten zijn. Mogelijk ook nog Zeeland, Rijnmond, Limburg en Brabant met een betere antenne. 

8 uur geleden zei Tonskidutch:

beschermd historisch stadsgezicht welstand en monumenten commissie restrictie en oudbollige verhuurder, boete 5000€

Begrijp ik nou goed dat een hobbyist als jij geen schotel en geen DVB-T meer kan neerzetten? 

Kan je niets op het dak plaatsen met een lange kabel naar het dak toe? 

Zo heb ik dat ooit gedaan toen ik (lang geleden) op drie hoog woonde, en afspraken maakte met de bewoner van acht hoog. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:
45 minuten geleden zei Noordzee:

@johnno

Leuk om te lezen, dat jouw Mutant HD tuner zo goed werkt. Met een betere buitenantenne ga je vast nog een veel beter resultaat halen. Jij woont zo te lezen centraal in het land en dan kun je dadelijk aardig wat regionale zenders uit de lucht plukken. 

Ik denk dat Omroep West, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Gelderland zeker mogelijk moeten zijn. Mogelijk ook nog Zeeland, Rijnmond, Limburg en Brabant met een betere antenne. 

Begrijp ik nou goed dat een hobbyist als jij geen schotel en geen DVB-T meer kan neerzetten? 

Kan je niets op het dak plaatsen met een lange kabel naar het dak toe? 

Zo heb ik dat ooit gedaan toen ik (lang geleden) op drie hoog woonde, en afspraken maakte met de bewoner van acht hoog. 

De kathrein BD 30 is maar een binnenantenne, maar wel een die in verschillende testen goed uit de verf komt. Als ik een beetje makkelijk een kabel naar de zolder kon krijgen zou ik het zeker doen. In principe kan ik van de ontvanger via een buisleiding naar de meterkast, en vandaar via een lege buisleiding naar de zolder. Maar ja, dat is dan wel meer dan twintig meter.

Maar ik denk dat de eerste vijf zenders die je noemt ook met een goede binnenantenne zeker binnen te halen zijn. Daarnaast wil ik Zwolle zeker ook gaan proberen.

Geplaatst:
1 uur geleden zei johnno:

De kathrein BD 30 is maar een binnenantenne, maar wel een die in verschillende testen goed uit de verf komt. Als ik een beetje makkelijk een kabel naar de zolder kon krijgen zou ik het zeker doen. In principe kan ik van de ontvanger via een buisleiding naar de meterkast, en vandaar via een lege buisleiding naar de zolder. Maar ja, dat is dan wel meer dan twintig meter.

Maar ik denk dat de eerste vijf zenders die je noemt ook met een goede binnenantenne zeker binnen te halen zijn. Daarnaast wil ik Zwolle zeker ook gaan proberen.

Als je echt iets met condities wil ontvangen moet je zeker die kabel leggen naar zolder. De demping is met de juiste versterker geen probleem.

Om op je eerdere vraag terug te komen. Het helpt inderdaad als een antenne wordt geoptimaliseerd voor het frequentiebereik maar dit effect is bij een compacte kamerantenne erg gering. Uiteraard gaat het LTE filter ook weer aangepast worden maar dat wordt pas relevant als LTE helemaal is uitgerold boven kanaal 48. Ik schat dat er pas na 2021 langzaam aan actie boven de 700 MHz komt.

Op deze link is goed te zien wat het effect is bij een grote yagi als deze wordt aangepast aan het frequentiebereik:

https://www.kathrein.de/fileadmin/media/produkte/imports/sat/anwendungsHinweise/9363645.pdf

Vergelijk de AOS32 die t/m kanaal 32 loopt met de AOS65 die t/m kanaal 65 loopt. Ze eindigen beide met 17 dB voor de hoogste frequentie maar kanaal 21 haalt respectievelijk 15,5 en 11 dB. 

In feite is door de nieuwe UHF indeling de AOP52 de meest optimale antenne t/m kanaal 48. Dit is dan wel in halve lengte (138 cm) ten opzichte van die twee andere (283 en 224 cm). Opvallend is ook dat de grotere antenne AOS65 op kanaal 21 precies dezelfde versterking heeft als de AOP52 ondanks dat de AOS65 een stuk langer is.

Dit zijn trouwens mooie antennes voor op zolder want de kunststof steuntjes zijn niet echt sterk.

Geplaatst:
27 minuten geleden zei Tonskidutch:

blijkbaar begrijp je het niet

volgende woning wordt anders

Kijk kijk, dat zijn de die-hards. Gewoon verhuizen naar een plek waar je wel vrije ontvangst kunt regelen.😎

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
5 uur geleden zei Tonskidutch:

blijkbaar begrijp je het niet

volgende woning wordt anders

Mooi vooruitzicht! 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:
23 uur geleden zei OFDM:

Als je echt iets met condities wil ontvangen moet je zeker die kabel leggen naar zolder. De demping is met de juiste versterker geen probleem.

Om op je eerdere vraag terug te komen. Het helpt inderdaad als een antenne wordt geoptimaliseerd voor het frequentiebereik maar dit effect is bij een compacte kamerantenne erg gering. Uiteraard gaat het LTE filter ook weer aangepast worden maar dat wordt pas relevant als LTE helemaal is uitgerold boven kanaal 48. Ik schat dat er pas na 2021 langzaam aan actie boven de 700 MHz komt.

Op deze link is goed te zien wat het effect is bij een grote yagi als deze wordt aangepast aan het frequentiebereik:

https://www.kathrein.de/fileadmin/media/produkte/imports/sat/anwendungsHinweise/9363645.pdf

Vergelijk de AOS32 die t/m kanaal 32 loopt met de AOS65 die t/m kanaal 65 loopt. Ze eindigen beide met 17 dB voor de hoogste frequentie maar kanaal 21 haalt respectievelijk 15,5 en 11 dB. 

In feite is door de nieuwe UHF indeling de AOP52 de meest optimale antenne t/m kanaal 48. Dit is dan wel in halve lengte (138 cm) ten opzichte van die twee andere (283 en 224 cm). Opvallend is ook dat de grotere antenne AOS65 op kanaal 21 precies dezelfde versterking heeft als de AOP52 ondanks dat de AOS65 een stuk langer is.

Dit zijn trouwens mooie antennes voor op zolder want de kunststof steuntjes zijn niet echt sterk.

Dank voor je advies en info. Ik heb de zolderantenne overigens nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet, maar het moet wel een beetje simpel blijven. Om me nu nog met mijn volle gewicht in de DX hobby te storten, daar ben ik helaas wat te oud voor.

Ik was vroeger toen ik nog in Australia woonde wel aardig aktief wat het korte golf DX'en betreft. Maar ik neem aan dat ook in dat frequentiegebied niet zo heel veel meer te beleven is.

• Moderator
Geplaatst:

Dat laatste hangt af van waar je woont.

Veel elektronische geschakelde voedingen  geven nogal wat storing af op de korte golf frequenties.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
12 uur geleden zei Noordzee:

Mooi vooruitzicht! 

In dit geval letterlijk! 😀

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Vraag me af of er nog betere compact antennes zijn dan de Kathrein BZD40 die ik momenteel in gebruik heb. Die versterkt 18 dB. Zijn er sterkere of is dat slechts op papier?

Geplaatst:
10 uur geleden zei johnno:

Dank voor je advies en info. Ik heb de zolderantenne overigens nog niet helemaal uit mijn hoofd gezet, maar het moet wel een beetje simpel blijven. Om me nu nog met mijn volle gewicht in de DX hobby te storten, daar ben ik helaas wat te oud voor.

Ik was vroeger toen ik nog in Australia woonde wel aardig aktief wat het korte golf DX'en betreft. Maar ik neem aan dat ook in dat frequentiegebied niet zo heel veel meer te beleven is.

Oh maar die antenne naar zolder verplaatsen is wel even een praktisch klusje maar geen zware DX actie toch? Ik denk dat er op de begane grond weinig DX gebeurt. Juist jouw centrale locatie in het land maakt dat de antenne op zolder met een beetje goed weer bijna alle provincies kan pakken zonder grote richtantenne.

Kortegolf heb ik geen idee van wat daarop nog uitzendt maar is het stoorniveau in een woonwijk ongetwijfeld erg hoog.

Geplaatst: (aangepast)
37 minuten geleden zei Eduard07:

Vraag me af of er nog betere compact antennes zijn dan de Kathrein BZD40 die ik momenteel in gebruik heb. Die versterkt 18 dB. Zijn er sterkere of is dat slechts op papier?

Je moet van een actieve antenne feitelijk de prestatie splitten in versterking van het passieve deel, de ruisfactor van de ingebouwde versterker en de versterkingsfactor.

De eerste twee hebben direct effect op de netto gevoeligheid. Die 18 dB heeft vooral betekenis als je een lange kabel met veel demping wil kunnen overbruggen.

Om alleen de hoge ruisfactor van de DVB-T2 tuner te overwinnen (F= ca 6 dB.) volstaat een actieve versterking van ruim 10 dB.

Ik zag dat Kathrein de overall prestatie van de actieve antenne uitdrukt in dB/K (bij satelliet antennes G/T). Ik zal me daarin moeten verdiepen want ik ben gewend te denken met een losse antenne met 0 tot 16 dB versterking en dan een voorversterker met bijvoorbeeld 1 tot 2 dB ruisgetal.

aangepast door OFDM
Geplaatst:

Dit heeft te maken met de ingangs ruis die is afhankelijk van temperatuur.

Vroeger toen ik nog op C band experimenteerde heb ik in de zomer vaak

de lnc met ijsblokjes gekoeld om een iets lagere ingangsruis te hebben dat

bracht wel eens 1 db.

Geplaatst:

BZD 30

Güte ¹) dB/K Typ. -28,5

BZD 40

Güte ¹)dB/KTyp. -32

Bij schotels is dit getal positief maar daarvan is de thermische ruis fors lager doordat deze in de ruimte "kijkt" en de passieve gain fors hoger.

Voor de DVB-T indoor antennes wordt als ruistemperatuur 290 Kelvin aangegeven.

Het lijkt mij dat de BZD 30 volgens deze opgave 3,5 dB beter presteert want de dB waarde is zoveel hoger (dichter bij 0 dB).

https://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_gain-to-noise-temperature

• Bedankt 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen