Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor alle duidelijkheid: in mijn eerdere reacties gaf ik aan dat ik sporadisch een storing waarnam, vaak dagenlang geen enkele storing.

Wat ik sinds 3 dagen waarneem is:

-voortdurend wezenlijk grotere zweving in ontvangst sterkte

-gemiddeld een lagere ontvangst sterkte 60 a 80, terwijl die vroeger stabiel 90 a 92 was

-regelmatig kwaliteitsuitval naar 0; momenteel gaat het redelijk maar eergisteren bij Pauw kwam er een kwart van de tijd niets zinnigs uit...

Geplaatst:

Nog een plaatje van vroeger: De SFN van TV Gelderland met alle andere torens en afstanden. Leuk detail is dat de ontvanger niet op het eerst binnenkomende signaal draait!

K42 Guard Gelderland.jpg

2 minuten geleden zei Zunigkyk:

Voor alle duidelijkheid: in mijn eerdere reacties gaf ik aan dat ik sporadisch een storing waarnam, vaak dagenlang geen enkele storing.

Wat ik sinds 3 dagen waarneem is:

-voortdurend wezenlijk grotere zweving in ontvangst sterkte

-gemiddeld een lagere ontvangst sterkte 60 a 80, terwijl die vroeger stabiel 90 a 92 was

-regelmatig kwaliteitsuitval naar 0; momenteel gaat het redelijk maar eergisteren bij Pauw kwam er een kwart van de tijd niets zinnigs uit...

Op dezelfde ontvanger die toen op DVB-T keek of een andere ontvanger?

Geplaatst:
Op 12-6-2019 om 09:14 zei Eduard07:

Vraag me af of er nog betere compact antennes zijn dan de Kathrein BZD40 die ik momenteel in gebruik heb. Die versterkt 18 dB. Zijn er sterkere of is dat slechts op papier?

Dat vraag ik mij dus ook af. De Duitse Stiftung Warentest kwam tot de volgende conclusie.

De Funke komt er daar trouwens qua ontvangsteigenschappen heel goed uit, ondanks het veel kleinere formaat.

test.png

Geplaatst:
12 minuten geleden zei OFDM:

Nog een plaatje van vroeger: De SFN van TV Gelderland met alle andere torens en afstanden. Leuk detail is dat de ontvanger niet op het eerst binnenkomende signaal draait!

K42 Guard Gelderland.jpg

Op dezelfde ontvanger die toen op DVB-T keek of een andere ontvanger?

Ik gebruik sinds de invoering van DVB-T2 steeds dezelfde spullen: zelfde TV, zelfde antenne. Antenne verschuif ik soms  (+/- 10 cm) om te proberen of de plek nog beter kan; ga er van uit dat hij in zijn omgeving 'optimaal' staat.

Als ik klaag over verminderde ontvangst zijn het dus omstandigheden van buiten.

Geplaatst:
2 minuten geleden zei Zunigkyk:

Ik gebruik sinds de invoering van DVB-T2 steeds dezelfde spullen: zelfde TV, zelfde antenne. Antenne verschuif ik soms  (+/- 10 cm) om te proberen of de plek nog beter kan; ga er van uit dat hij in zijn omgeving 'optimaal' staat.

Als ik klaag over verminderde ontvangst zijn het dus omstandigheden van buiten.

Duidelijk!

Maar hey, ik klaag ook hoor. De impact van de wijziging 64qam naar 256qam modulatie wordt niet volledig gecompenseerd door de betere systeem eigenschappen van DVB-T2.

Zowel uit de tabellen als ook uit een test die ik heb gedaan blijkt dat er een paar dB meer signaalkwaliteit nodig is. Dit is voor alle klanten waarbij ontvangst voorheen aan de rand zit van nog net beeld hebben nu een serieus probleem. De enige oplossing is vooralsnog die paar dB met verbetering van de antenne terug te krijgen.

Hoe dat moet voor klanten waar alle "binnen" mogelijkheden uitgespeeld zijn? De antenne naar buiten, hoger of een echte yagi/ raster antenne.

Geplaatst:

In de analoge tijd was 2 dB een nauwelijks waar te nemen verschil. Bij digitale TV kan 2 dB precies het verschil zijn tussen geen beeld of perfect beeld. De digitale cliff is echt zo scherp. Daarom is een verzwaring van 2 dB voor de randsituaties een forse wijziging in het signaal bij gelijkblijvend zendvermogen en ontvangst omstandigheden.

Geplaatst:
7 minuten geleden zei OFDM:

Hoe dat moet voor klanten waar alle "binnen" mogelijkheden uitgespeeld zijn? De antenne naar buiten, hoger of een echte yagi/ raster antenne.

Ik meen ergens op KPNforum gelezen te hebben dat een yagi niet zoveel uit haalt...

Ik kan me daar iets bij voorstellen. Als in een SFN meerdere zenders beschikbaar zijn onderdrukt die yagi alles, behalve waar hij op gericht staat.

Je zou dan de bijdrage van die zwakke zenders missen. 

In dit verband nog vraag over je plaatje:

Worden de signalen van Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Veenendaal en Oss in het signaalverwerkingsproces later nog bij elkaar opgeteld? Zoiets begreep ik uit je eerdere reactie.

Of gaat ie alleen verder met de beste (Apeldoorn)?

Geplaatst:
13 minuten geleden zei OFDM:

Duidelijk!

Maar hey, ik klaag ook hoor. De impact van de wijziging 64qam naar 256qam modulatie wordt niet volledig gecompenseerd door de betere systeem eigenschappen van DVB-T2.

Zowel uit de tabellen als ook uit een test die ik heb gedaan blijkt dat er een paar dB meer signaalkwaliteit nodig is. Dit is voor alle klanten waarbij ontvangst voorheen aan de rand zit van nog net beeld hebben nu een serieus probleem. De enige oplossing is vooralsnog die paar dB met verbetering van de antenne terug te krijgen.

Je hebt helemaal gelijk. Het resultaat van Hilversum en Lopik zal ik moeten afwachten, maar zelfs van de twee lokale zenders heb ik via mijn Samsung tv nu soms uitval. Dat gebeurde in het verleden dus nooit. Ik heb het probleem opgelost met een betere tuner in de Mutant. Verbetering van de antenne is dus niet de enige oplossing.

Geplaatst:

Ik vind theorieen die je op internet vind altijd interessant en je kan er van leren.

De realiteit en natuurwetten moet je natuurlijk nooit vergeten.

Ze zenden op meerdere palen tegelijk uit ik ontvang waarschijnlijk 3 palen tegelijk maastricht geleen roermond.

de afstanden naar die palen zijn niet gelijk en die signalen komen tijd verschoven aan dus de signalen

worden negatief beinvloed.

Dat in dvb-t een fec correctie zit is een voordeel zodat binnen grenzen verstoringen weg gecorrigeerd kunnen

worden maar neemt de fysieke verstoring niet weg.

Geplaatst:
14 minuten geleden zei Zunigkyk:

Ik meen ergens op KPNforum gelezen te hebben dat een yagi niet zoveel uit haalt...

Ik kan me daar iets bij voorstellen. Als in een SFN meerdere zenders beschikbaar zijn onderdrukt die yagi alles, behalve waar hij op gericht staat.

Je zou dan de bijdrage van die zwakke zenders missen. 

In dit verband nog vraag over je plaatje:

Worden de signalen van Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Veenendaal en Oss in het signaalverwerkingsproces later nog bij elkaar opgeteld? Zoiets begreep ik uit je eerdere reactie.

Of gaat ie alleen verder met de beste (Apeldoorn)?

Een goede yagi antenne kan ontzettend  veel verschil maken. Ik heb op zolder (test opstelling) twee yagi's van 10 dB naast elkaar gestackt zodat ik effectief 12 dB passieve versterking heb. Dat leverde op kanaal 26 met de officiële KPN ontvanger nagenoeg 100% kwaliteit op.

Daarna heb ik één van die twee yagi's weggehaald en op diezelfde positie met de actieve KPN antenne geprobeerd om ontvangst te krijgen. Resultaat nul, nog geen blokje gezien!

Nu heb ik veel hoogfrequent ervaring en die yagi's zijn zonder twijfel goede kanaalgroep antennes en op de plaats waar ze zijn opgesteld het signaal opbrengen.

De "bijdrage" van de zwakke zenders in een SFN is verwaarloosbaar als je een hoofdsignaal hebt. Alles onder de 20 dB doet sowieso niets meer en mag zelfs een vreemd signaal zijn. Het doel van een SFN is om zenders dichtbij de kijkers neer te zetten en elkaar niet storen omdat ze synchroon werken.

Het optellen gebeurt in een ontvanger volgens mij niet bewust, de signalen liggen natuurkundig gewoon over elkaar heen zoals bij reflecties ook het geval is. Alleen die analyser haalt uit de guard interval de informatie om dat diagram te maken. Het is vooral van waarde als twee zenders even sterk zijn er dus sterke dips in het kanaal ontstaan.

• Bedankt 1
Geplaatst:
31 minuten geleden zei OFDM:

Een goede yagi antenne kan ontzettend  veel verschil maken. Ik heb op zolder (test opstelling) twee yagi's van 10 dB naast elkaar gestackt zodat ik effectief 12 dB passieve versterking heb. Dat leverde op kanaal 26 met de officiële KPN ontvanger nagenoeg 100% kwaliteit op.

Natuurlijk brengt een yagi grote voordelen ontvangst van (storende) palen en reflecties ga je

dan uit de weg.

Maar jammer genoeg gebruiken veel dvb-t kijkers een actieve binnen antenne met grote openings hoek

Geplaatst:
34 minuten geleden zei OFDM:

Het optellen gebeurt in een ontvanger volgens mij niet bewust, de signalen liggen natuurkundig gewoon over elkaar heen zoals bij reflecties ook het geval is. Alleen die analyser haalt uit de guard interval de informatie om dat diagram te maken. Het is vooral van waarde als twee zenders even sterk zijn er dus sterke dips in het kanaal ontstaan.

Toevoeging: De ontvanger moet vanwege de timing het symbool te lezen wel correct staan t.o.v. de guard interval.

54 minuten geleden zei luisteraar:

Ik vind theorieen die je op internet vind altijd interessant en je kan er van leren.

De realiteit en natuurwetten moet je natuurlijk nooit vergeten.

Ze zenden op meerdere palen tegelijk uit ik ontvang waarschijnlijk 3 palen tegelijk maastricht geleen roermond.

de afstanden naar die palen zijn niet gelijk en die signalen komen tijd verschoven aan dus de signalen

worden negatief beinvloed.

Dat in dvb-t een fec correctie zit is een voordeel zodat binnen grenzen verstoringen weg gecorrigeerd kunnen

worden maar neemt de fysieke verstoring niet weg.

Juist, de natuurkunde blijft aan de basis staan van deze hoogfrequent techniek.

Geplaatst:
4 minuten geleden zei luisteraar:

Natuurlijk brengt een yagi grote voordelen ontvangst van (storende) palen en reflecties ga je

dan uit de weg.

Maar jammer genoeg gebruiken veel dvb-t kijkers een actieve binnen antenne met grote openings hoek

De actieve binnen antenne is vooral in Nederland ingevoerd door KPN. Dat is ook begrijpelijk want geen nieuwe klant die overweegt om een antennemast met yagi antenne op te bouwen. Daar is het product niet op gericht en zijn er zoveel masten gebouwd.

In het Duitsland is Nordrhein Westfalen overgegaan op verticale polarisatie voor binnenantennes. Niedersachsen is horizontaal gebleven omdat daar vermoedelijk nog meer van dakantenne ontvangst is uitgegaan.

Geplaatst:

Dan toch maar weer net als vroeger een draaibare antenne op het dak plaatsen  om optimaal resultaat te verkrijgen, het beste nog gesteckt ofwel Co-Phased.

DAB stacking antenne draaibaar.jpg

Geplaatst:

Wat verminderde ontvangst betreft: Ik zie op een Duits forum ook nog een hele serie problemen met het nieuwe kanaal 33. Ik kan echter niet helemaal onderscheiden of dit komt door een lagere versterking van de Yagi antenne (t.o.v. kanaal 54) of door gelijk kanaal storing op kanaal 33 van Koblenz.

Hoe dan ook: Moeilijk tot geen beeld meer.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen