luisteraar Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Ze zouden toch geen storing hebben in Koblenz door de zenders in Limburg op kanaal 33 een 140 km
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 (aangepast) 7 minuten geleden zei luisteraar: Ze zouden toch geen storing hebben in Koblenz door de zenders in Limburg op kanaal 33 een 140 km Ik kan alleen zeggen vermoedelijk niet. De Koblenz zender staat heel hoog dat is andersom minder het geval. Daarnaast is het Duitse signaal robuuster dan het Nederlandse. Ik vind het jammer dat het hier moeilijker is geworden. 14 juni 2019 aangepast door OFDM
Sprietje Geplaatst: 14 juni 2019 Auteur Geplaatst: 14 juni 2019 Natuurlijk is dat een hele mooie horizontaal gepolariseerde steck maar deze twee zijn nog veel indrukwekkender.
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Of met twee verticale antennes en fraaie schotel: 1
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 1 minuut geleden zei Sprietje: Natuurlijk is dat een hele mooie horizontaal gepolariseerde steck maar deze twee zijn nog veel indrukwekkender. Die bovenste is FM maar de onderste is de kortegolf Woodpecker Duga in Oekraïne. Staan mooie video's op Youtube van mannen die erop klimmen.. Of deze oude kabel TV antennemast in Skjern Denemarken 79 meter hoog met een 24 meter parabool voor UHF. Op de twee vertical armen waren allemaal FM antennes gemonteerd maar ik kan van Internet geen foto's vinden met de oude situatie..
luisteraar Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Ben eens gaan kijken in Duitsland NRW . Daar hebben ze 11 zender lokaties met 50kw per mux (de kleine steunzenders heb ik er buiten gelaten) iedere zenderlocatie heeft 5 a 6 muxen. Er zijn 25 a 30 kanalen beschikbaar (weet niet wat hoogste kanaal nog toegestaan is) Dat wordt krap voor oost en zuid Nederland
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Het hoogste kanaal is 48 geworden waardoor er dan 27 kanalen beschikbaar want kanaal 38 is radio astronomie in Drenthe. Dat is bij mij het enige vrije kanaal. Evengoed alleen een probleem voor tropo ontvangst: Op 2 kilometer Hengelo (Enschede) zendt uit op 22, 23, 36, 44 en 47 totaal 5 Op 60 kilometer afstand Apeldoorn met de kanalen 26, 28, 30, 31 en 42 totaal 5 Op 47 kilometer afstand de zender Lingen met de kanalen 37, 41 en 45 totaal dus 3 Op 55 kilometer afstand de zender Münster met de kanalen 32, 34 (45 SFN dus dubbel met Münster) totaal dus 2 De commerciële zenders met wat minder bereik vanaf Osnabrück en Münster ook nog 24, 27 en 39 totaal dus 3 Op ca. 70 kilometer afstand Wesel met 300 meter mast kanalen 29, 35, 40, 43, 46, 48 totaal 6 Op ca. 70kilometer afstand Smilde met 300 meter mast kanalen 21, 25, 33 (22 dubbel met Hengelo, 31 dubbel met Smilde en 46 dubbel met Wesel) totaal dus 3 Opgeteld alle 27 kanalen in gebruik binnen 70 kilometer afstand.
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 De weinige kansen op grotere afstanden te ontvangen ontstaan doordat Wesel een gericht diagram heeft en effectief tussen de 50 en 5 kW in mijn richting uitzendt. Het lage kanaal 29 draaide destijds zo'n 10 dB beter dan de kanalen 52 en 55. Nu zit er een nieuwe Bauhaus vestiging tussen die ook nog 3 dB verzwakt, geluk. De commerciële zenders in Osnabrück zijn ca. 100 kilometer en die in Münster hebben al een beetje tropo nodig om te ontvangen. Het is wel een ernstige storing voor kanaal 39 waar straks de Utrecht MUX op gaat uitzenden. Misschien dat ik daar iets kan doen met tegenfase oplossing vanuit de antenne die dit oppikt. Ik heb ook nog wel hoop op kanaal 21 uit Rotterdam maar Smilde zit daarin te storen dus slechte kansen.
Eduard07 Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 20 minuten geleden zei OFDM: Het hoogste kanaal is 48 geworden waardoor er dan 27 kanalen beschikbaar want kanaal 38 is radio astronomie in Drenthe. Dat is bij mij het enige vrije kanaal. Evengoed alleen een probleem voor tropo ontvangst: (...) Opgeteld alle 27 kanalen in gebruik binnen 70 kilometer afstand. Deja vu FM-band. DX-en kan alleen nog via internetradio en iptv.... Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 (aangepast) 28 minuten geleden zei Eduard07: Deja vu FM-band. DX-en kan alleen nog via internetradio en iptv.... Is niet helemaal vergelijkbaar omdat FM antennes minder richtingsgevoelig zijn dat grote UHF antennes. Een goede UHF antenne kan in bepaalde richtingen meer dan 20 dB onderdrukking bereiken. Dan zou je twee zenders op hetzelfde kanaal die tegelijk binnenkomen uit elkaar kunnen houden en zonder storing naar kijken. Tot nu toe: Münster stad op 73 kilometer met gelijk kanaal Hilversum (niet moeilijk). Leeuwarden op bijna 120 kilometer (en 120 meter mast) gelijk kanaal Wesel op 70 kilometer met een 300 meter mast. Bremen op 165 kilometer gelijk kanaal met Wesel. Hopelijk dus nog een paar kansen in de toekomst maar het zijn nog geen aantallen sinds ik dit jaar weer ben opgestart. 14 juni 2019 aangepast door OFDM
Eduard07 Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 De overeenkomst waar ik op doelde, was dat in principe de banden helemaal volgepropt zijn. Mogelijk kun je met wat kunstgrepen nog een paar zenders er doorheen laten glippen, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar laten we eerlijk zijn: dx-en was oorspronkelijk de sport zo ver mogelijk te komen. Inmiddels is het filteren geblazen. De sport is de keerzijde geworden van wat het was: "versterken" is nu "dempen". Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Zunigkyk Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Ik heb een nieuwe antenne gefabriceerd. Een dipool met een reflectorplaat van aluminum. Als ik dat ding met de rug naar Loonopzand richt heb ik vooralsnog nette ontvangst. De dipool wordt dus feitelijk afgeschermd van de zender... Het komt er op neer dat uit de huizen die normaal tussen mij en Loonopzand liggen in ieder geval geen stoorsignalen binnen komen. De viezigheid afweren lijkt veel belangrijker dan linea recta op de zender te richten.
Eduard07 Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Wat je beschrijft, @Zunigkyk, is eigenlijk de teloorgang van wat ooit een prachtige hobby was. Toch? Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 1 uur geleden zei Eduard07: De overeenkomst waar ik op doelde, was dat in principe de banden helemaal volgepropt zijn. Mogelijk kun je met wat kunstgrepen nog een paar zenders er doorheen laten glippen, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar laten we eerlijk zijn: dx-en was oorspronkelijk de sport zo ver mogelijk te komen. Inmiddels is het filteren geblazen. De sport is de keerzijde geworden van wat het was: "versterken" is nu "dempen". Klopt, die hobby is niet meer. Als er geen andere interessante dingen meer inzitten dan houdt het op. Ik haal er nu nog genoeg uit maar niet het DX element, wel de verrassing door het weer en de richting van de tropo. 1 uur geleden zei Eduard07: Wat je beschrijft, @Zunigkyk, is eigenlijk de teloorgang van wat ooit een prachtige hobby was. Toch? Dat klopt niet want hij schermt geen stoorzenders af maar reflecties. Daarnaast is het zelf construeren van een antenne zeker hoogfrequent hobby! Daarvoor maakt het niet uit welke afstand maar welk resultaat toch?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen