Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden zei Zunigkyk:

Ik heb een nieuwe antenne gefabriceerd. Een dipool met een reflectorplaat van aluminum.

Als ik dat ding met de rug naar Loonopzand richt heb ik vooralsnog nette ontvangst. De dipool wordt dus feitelijk afgeschermd van de zender...

Het komt er op neer dat uit de huizen die normaal tussen mij en Loonopzand liggen in ieder geval geen stoorsignalen binnen komen.

De viezigheid afweren lijkt veel belangrijker dan linea recta op de zender te richten.

Interessante verbetering! En heb je nu ook betere waarden uit de ontvanger?

Ik vermoed dat je nu beter (uit)richt op een schoner reflectie signaal dat door het raam in huis komt.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb dezelfde waarden als een paar weken geleden met de spriet: 90-92 sterkte en signaalkwaliteit 100(BER:0e-6). Beide waarden heel stabiel, tot nu toe.

Er zit 3m langere coax aan, misschien vang ik nog een extra dB'tje als ik die kabel inkort.

De zwevingen zijn weg.

Dit is hem (rechts ernaast aan die bierpul zit nog de spriet, bijna onzichtbaar).

20190614_194015.thumb.jpg.3c7c5c7301f5a2cebec9edc291ba4528.jpg

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:
28 minuten geleden zei OFDM:

Dat klopt niet want hij schermt geen stoorzenders af maar reflecties. Daarnaast is het zelf construeren van een antenne zeker hoogfrequent hobby! Daarvoor maakt het niet uit welke afstand maar welk resultaat toch?

Tja, stoorsignalen is wellicht een betere term.

(Ik heb ooit een ingewikkelde bedrading door de woonkamer gespannen om maximale ontvangst te krijgen op een digitale scanner waarop je indertijd politie/brandweer/ambulance etc kon beluisteren. Op een gegeven moment had ik een bereik van ruim 60 kilometer omnidirectional. Was ook zo'n sport om zenders te kunnen ontvangen "voor de heb".)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
23 minuten geleden zei Zunigkyk:

Ik heb dezelfde waarden als een paar weken geleden met de spriet: 90-92 sterkte en signaalkwaliteit 100(BER:0e-6). Beide waarden heel stabiel, tot nu toe.

Er zit 3m langere coax aan, misschien vang ik nog een extra dB'tje als ik die kabel inkort.

De zwevingen zijn weg.

Dit is hem (rechts ernaast aan die bierpul zit nog de spriet, bijna onzichtbaar).

20190614_194015.thumb.jpg.3c7c5c7301f5a2cebec9edc291ba4528.jpg

Mooi gelukt en mooi dat je weer een goed ontvangst resultaat hebt met eigenbouw!

(Ik wist niet dat je een rondstraler had eerst, dacht dat het de KPN antenne was)

Geplaatst:

Hieronder mijn wonder antenne ooit. Een dubbele dipool met impedantie aanpassing en balun voor de symmetrie omzetting. Met drie reflectortjes erachter gesoldeerd van draad voor tuinafscheiding. Versterking in open lucht ca. 7 dBd. Versterking op het keukenraam in het inpandige balkon richting noord > 12 dB. Ik heb de ontvangst ooit vergeleken met een kanaalgroep yagi van 10 dB boven het dak van de flat uit en die haalde minder. Ik vermoed dat de metalen beplating van het gebouw een soort bundeling maakte met het brandpunt op het keukenraam. Doordat het draad eigenlijk te dun was viel de antenne op hogere kanalen af, was berekend onderin de UHF.

Op die hoogte 2 tropo records gehaald: Analoog Aabenraa 345 kilometer 66 dBuV, dus 2 millivolt (= 6 dB meer dan Ziggo moet leveren op een aansluiting).

Digitaal Tommerup 405 kilometer kanaal 25. Dit signaal kon ik maar liefst 20 dB dempen en had toen nog net beeld, onvoorstelbaar. Ideaal was dat ik de antenne daar altijd kon laten hangen zodat als er een beetje condities waren zag ik het gelijk. Ik had een blokomzetter die kanaal 25 van TV Drenthe, 27 van Denemarken en 28 van Fryslan omzette naar S kanalen in de kabel TV band die ik gesperd had.

HPIM4904.JPG

Geplaatst:
49 minuten geleden zei Zunigkyk:

Er zit 3m langere coax aan, misschien vang ik nog een extra dB'tje als ik die kabel inkort

Dat is niet per definitie zo. De coax kan ook antennefunctie hebben.  

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

De analoge antenne voor Drenthe en Fryslan, zelfde concept. De reflector is de beplating erachter..

HPIM0686.JPG

Een Katrein rasterantenne waarvan het raster verwijderd, ook hier de beplating als reflector. Deze antenne was voor Vox Rheine maar ook met condities t/m Berlijn.

HPIM0687.JPG

Geplaatst:
3 minuten geleden zei Eduard07:

Dat is niet per definitie zo. De coax kan ook antennefunctie hebben.  

Heb je dan geen mantelgolven door een symmetrie mis aanpassing?

Geplaatst:

Nee, niet per definitie. Wel meer ontvangst op een actieve binnenantenne.

Geplaatst:

UHF-antennes die het ook altijd wel aardig deden en het voordeel hadden erg plat te zijn waren de rasterantennes, ook wel mattenklopper genoemd. Ze bestaan uit 4 gesteckte dipolen. Deze bestaan er ook in 8 en 16 gesteckte dipolen.

Rasterantenne.jpg

Channel Master 4228.jpg

Db16-Antenna-Complete.jpg

Geplaatst:
10 uur geleden zei OFDM:

Hoe dan? Of denk ik nu teveel in UHF en bedoel je voor 3 meter of VHF?

Ik heb een coax vaak proefondervindelijk een zodanige route gegeven dat ik de ontvangst op de signaalmeter maximaal zag uitslaan. 3-5 meter coax aan de actieve antenne op de juiste plek en in de juiste richting gedraaid gaf vaak beter resultaat dan antenne verplaatsen waardoor de bekabeling op zolder weer anders moest worden gespannen. Verplaatsing van de antenne betekent ook dat ik bepaalde zenders te zwak binnenkrijg of binnenkrijg.   

Geplaatst: (aangepast)
10 uur geleden zei Sprietje:

UHF-antennes die het ook altijd wel aardig deden en het voordeel hadden erg plat te zijn waren de rasterantennes, ook wel mattenklopper genoemd. Ze bestaan uit 4 gesteckte dipolen. Deze bestaan er ook in 8 en 16 gesteckte dipolen.

Rasterantenne.jpg

Ja Sprietje dat zijn vanuit het principe prachtige antennes met inderdaad een groot praktisch voordeel dat ze plat zijn. In de nok van een dak ideaal ten opzichte van een Yagi.

De twee en zelfs 4 voudige uitvoering heb ik 1 keer gezien ten zuiden van Kopenhagen in een grote villa buitenwijk maar is echt ontzettend zeldzaam!

Ik geloof dat ik er al eerder een link naar had geplaatst maar dit principe antenne stond en staat gestackt op de TV zendtorens. Die zijn mechnisch natuurlijk anders opgebouwd en de achterkant is dan een massieve metalen plaat. Wat ze daar doen is 4 antennes in een vierkant rond de mast plaatsen. De opstelling wordt dan zo berekend dat exact 45 graden tussen de antennes nog een goede in-fase optelling van signalen plaatsvindt.

HPIM3507.JPG

aangepast door OFDM
Geplaatst:
18 minuten geleden zei Eduard07:

Ik heb een coax vaak proefondervindelijk een zodanige route gegeven dat ik de ontvangst op de signaalmeter maximaal zag uitslaan. 3-5 meter coax aan de actieve antenne op de juiste plek en in de juiste richting gedraaid gaf vaak beter resultaat dan antenne verplaatsen waardoor de bekabeling op zolder weer anders moest worden gespannen. Verplaatsing van de antenne betekent ook dat ik bepaalde zenders te zwak binnenkrijg of binnenkrijg.   

Dat was voor de politiescanner, 3 meter band? Ik geloof je helemaal dat het zo werkte maar denk niet dat het helemaal klopt. Normaal gesproken hoort de toevoerleiding niet actief mee te doen. Het is ook lastig dat je rekening moet houden met de loop van de kabel.

Zoals ik schreef kan het wel gebeuren als aan de antenne kant iets met de omzetting van asymmetrisch naar symmetrisch niet klopt. Een bekend voorbeeld is een open dipool die ongeveer 70? ohm impedantie heeft en direct op een coax wordt aangesloten. Werkt prima maar er ontstaan wel mantelgolven. Bij ontvangst is dat vaak geen issue maar voor zendinstallaties met hoog vermogen not done.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen