Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
21 minuten geleden zei luisteraar:

OK de versterking wordt gehaald door de vertikale openings hoek te verkleinen. 

Iedere antenne zend dus alle kanalen uit 

Juist en dat gaat zo mooi dat de eerste kilometers vanaf de mast het veld mooi gelijkmatig sterk is. Ik heb het eens nagemeten op de fiets, was super om te zien.

Als de opbouw van de kolom inderdaad aan alle kanten antennes heeft wel. Er zijn ook niet rondstralende masten, dan staat in die link een d voor de polarisatie. dV dus directed vertical.

Geplaatst: (aangepast)
Op 14-6-2019 om 21:18 zei OFDM:

Hieronder mijn wonder antenne ooit. Een dubbele dipool met impedantie aanpassing en balun voor de symmetrie omzetting. Met drie reflectortjes erachter gesoldeerd van draad voor tuinafscheiding. Versterking in open lucht ca. 7 dBd. Versterking op het keukenraam in het inpandige balkon richting noord > 12 dB.

Dat is een absolute beauty. Werkelijk schitterend dat je met zo weinig materiaal zo veel bereikt. Kan je uitleggen hoe dat daar precies zit met de (plaats van) aansluitpunten, want ik snap niet zoveel van baluns, impedanties enzo.

Hoe verhoud zich een reflectorstaaf in verhouding tot een complete plaat zoals ik gebruikt heb?

Mijn plaat zou ik nog kunnen vervangen door bv parkietengaas en dat wit spuiten, maar 1 of 2 staafdraadjes zijn nòg minder zichbaar.

Ik heb met mijn reflectorplaat antenne wat geëxperimenteerd kwa richting en positie.

Het blijkt dat van line of sight ontvangst  totaal geen sprake is. Het hele huis is vervuld van reflecties.

De muur die je ziet op de foto staat precies haaks op Loonopzand richting, en heeft grotendeels isolatie met o.a. een laagje aluminium.

Zowel de spriet als de reflector doen het slecht als ze te dicht bij de muur staan, 25 a 40 cm afstand is goed. Verder weg is minder goed.  Plaat direct tegen de muur is bagger!

Hetzelfde zie ik in de hoogte: de antenne moet niet direct op de kast staan, 15 cm ruimte eronder hou ik vrij.

Als er een relatie is met golflengte..., dan zou  het centrum van de antenne ongeveer 1/2 tot 3/4 golflengte van naburige vlakken moeten zitten.

Nu ik gevonden heb dat ik op zich ruim voldoende signaal heb zoek ik nog naar een visueel minder storend en compacter  alternatief voor de reflectorplaat die heel goed stoorsignalen afschermt.

Een dipool is best een lastige constructie, een monpole-achtige oplossing zoals bij de spriet biedt kwa maakbaarheid veel voordelen.

Daarom denk ik er aan zo'n aluplaat (of een parkieten gaas) in een L-vorm te buigen zodat je een reflector en grondvlak combineert en de monopole plaats ik daar op zo'n 12 cm afstand van de reflectorvlak. Dat is vast wel eens geprobeerd, maar ik kan zo gauw geen verslagen vinden. Tips?

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:
24 minuten geleden zei Zunigkyk:

Dat is een absolute beauty. Werkelijk schitterend dat je met zo weinig materiaal zo veel bereikt. Kan je uitleggen hoe dat daar precies zit met de (plaats van) aansluitpunten, want ik snap niet zoveel van baluns, impedanties enzo.

Hoe verhoud zich een reflectorstaaf in verhouding tot een complete plaat zoals ik gebruikt heb?

Mijn plaat zou ik nog kunnen vervangen door bv parkietengaas en dat wit spuiten, maar 1 of 2 staafdraadjes zijn nòg minder zichbaar.

Ja ik was er toen ook ontzettend enthousiast over, verbaasd over zoveel versterking met amper materiaal. Het is ook een ontzettend simpele constructie.

Ik heb een voorkeur voor de gevouwen dipool antenne vanwege het betere breedband gedrag en deze heeft een impedantie van ongeveer 300 ohm. De verbinding tussen de twee dipolen is van dezelfde diameter draad en ik heb uitgerekend (Rothammel antenne bijbel) dat bij de gekozen tussen afstand van enkele centimeters de impedantie ca. 450 ohm bedraagt. De lengte van ieder gedeelte naar het midden is een kwart lambda en daarmee een transformator van 300 naar 600 ohm.

Het parallel schakelen van de twee lijnstukken zal dus weer 300 ohm geven. Dit wordt vervolgens met de meest eenvoudige balun: Een stuk coax met een elektrische lengte van halve golflengte getransformeerd naar een kwart van de impedantie dus 75 ohm. Hierbij vindt eveneens de omzetting van symmetrisch naar asymmetrisch plaats.

Een reflectorstaaf moet ca. 10% langer zijn dan een halve golflengte op de laagste frequentie die je wil ontvangen. Dat betekent dat hoe hoger de frequentie des te meer de staaf afwijkt van het ideaal en minder goed reflecteert. Met een enkele staaf haal ik ongeveer 10 dB afscherming van de achterkant. Omdat de dubbele dipool niet met directoren werkt maar een stack is zal de afscherming aan de achterkant niet verder verbeteren dan die 10 dB (t.o.v. 1 dipool).

Een vlakke plaat moet ook minimaal die afmetingen hebben of groter en lijkt mij breedbandiger dan de staaf die echt resoneert.

Wat is het kanaal bereik dat je wil pakken? Alleen 1 FTA kanaal of alles?

Hieronder nog een ander model antenne dat ik had voor Wesel. Deze versterkt dan slechts 3 dB maar voldeed door de hoogte uitstekend. De balun was hier niet met coax maar ook van draad gemaakt met een hogere impedantie. Dit was dan ook weer iets breedbandiger dan de coax balun.

Raamantenne.jpg

51 minuten geleden zei Zunigkyk:

Nu ik gevonden heb dat ik op zich ruim voldoende signaal heb zoek ik nog naar een visueel minder storend en compacter  alternatief voor de reflectorplaat die heel goed stoorsignalen afschermt.

Een dipool is best een lastige constructie, een monpole-achtige oplossing zoals bij de spriet biedt kwa maakbaarheid veel voordelen.

Daarom denk ik er aan zo'n aluplaat (of een parkieten gaas) in een L-vorm te buigen zodat je een reflector en grondvlak combineert en de monopole plaats ik daar op zo'n 12 cm afstand van de reflectorvlak. Dat is vast wel eens geprobeerd, maar ik kan zo gauw geen verslagen vinden. Tips?

Als je de "spriet" op een grondvlak plaatst mag de reflector staaf daar niet aan vast zitten lijkt mij. Een geheel metalen of gaas constructie dan wel maar je wil het visueel wat onzichtbaarder maken toch?

aangepast door OFDM
34 minuten geleden zei OFDM:

Als je de "spriet" op een grondvlak plaats mag de reflector staaf daar niet aan vast zitten lijkt mij. Een geheel metalen of gaas constructie dan wel maar je wil het visueel wat onzichtbaarder maken toch?

Uiteraard isoleer ik de spriet electrisch van het grondvlak (=plaat, gaas of draadstaafjes).

Ja ik wil een minimaal zichtbaar ding met maximaal richteffect.

Dat dingetje zou ik dan zowel horizontaal als verticaal op de optimale hoek willen instellen. Mijn huidige antennes lijken graag 10 a 15 graden uit het lood te willen staan.

Op je eerdere vraag: ik ben alleen geïnteresseerd in de FTA, die zit hier op kanaal 33 /570Mhz.

Het hoeft dus beslist geen breedband te zijn.

Overigens: momenteel heb ik weer minder ontvangststerkte (de "zwevingen"), maar de BER is nog wel in orde. Ik vermoed dat dat toch iets met sterke wifi (van de buren?) te maken heeft, bv als ze TV kijken. Zelf gebruik ik in huis nauwelijks wifi.

P.S.:

Ik vraag me ineens af hoe wifi van bv 2,4 Ghz de ontvangststerkte op 0,57 Ghz kan beinvloeden: die frequenties liggen toch veel te ver uit elkaar?

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:

Minimaal zichtbaar met maximale richtwerking is natuurlijk een beetje met elkaar in tegenspraak. Maar als je alleen die kanaal 33 wil ontvangen is mijn beauty antenne misschien een goed idee. Als je die 90 graden draait voor verticaal heeft hij richtwerking doordat de twee dipolen naast elkaar komen te staan! Bij een schuine inval van het signaal zal bij een bepaalde hoek echt uitnulling ontstaan.

Storing vanuit Wifi lijkt mij praktisch uitgesloten, dat is veel te ver buiten de band en de zendvermogens zijn gemaximeerd in de milliwatt range.

Kan het zijn dat de ontvangststerkte-weergave van de TV (ook) iets van signaal-ruisverhouding weergeeft, en dat wifi dan ruis is?

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:
15 minuten geleden zei Zunigkyk:

Kan het zijn dat de ontvangststerkte-weergave van de TV (ook) iets van signaal-ruisverhouding weergeeft, en dat wifi dan ruis is?

Als de TV twee meters heeft is de ontvangst sterkte echt de signaal spanning. De kwaliteit meter is afgeleid van de BER en daarin zal iedere stoorbron: Reflecties, ruis of interferentie een slechtere waarde leveren.

Ik denk dat Wifi vaak de zwarte piet toegeschoven krijgt maar wat ik zie is dat alleen storingen binnen de Wifi band zelf schering en inslag zijn.

3 uur geleden zei Zunigkyk:

Overigens: momenteel heb ik weer minder ontvangststerkte (de "zwevingen"), maar de BER is nog wel in orde.

Even een ommetje gemaakt....

Er wordt hier momenteel de wielerronde van den Besterd verreden.

Natuurlijk ging ik op zoek naar de draadloze microfoon.

Heb bij de mensen nagevraagd, die stond ergens in de 600+ Mhz (640?) zeiden ze.

Heb de antenne gevonden, bij de huldiging stond de commentator het verst van af, ca 50m. Hij stond daar wel (strategisch?) precies in lijn met de antenne.

Vanaf die zendmicrofoonpositie is het hemelsbreed 150m tot mijn huis/TVontvanger.

Op zich leek het me techinisch keurig in orde.

De antenne (dat zwarte vlaggetje) die de draadloze microfoon ontvangt. Het leek me een logperiodische. Van hier uit gaat het via kabels verder:

20190616_142124.thumb.jpg.339d28dcefc6262f2d63cdc0207ef563.jpg

Eerste commentaar positie voor de winkel van bakker van Lieshout met de antenne:

20190616_140914.thumb.jpg.37a163cb3d01edf6e3604c97ecdd639d.jpg

De huldigings positie op 50m afstand van de antenne, schuin aan de overkant van de weg tov vorige positie:

20190616_143123.thumb.jpg.5a5ba93d730c1bed5e9f16df6fb11693.jpg

Naast deze draadloze microfoon liepen er ook diverse officials/ordebewaarders en ehbo-clubjes rond met communicatieapparaatjes (portofoons).

Geen idee op welke frequenties die allemaal werken....

Ik ga straks eens goed opletten of ik aan mijn TV-ontvangststerkte kan zien wanneer de ronde afgelopen is.

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:

Het schema van de komende frequentiewijzigingen is nu bekend, met uitzondering van de NPO-Mux (RTS) vanuit Goes (kanaal 54)

(Rood = wijziging frequentie , Zwart = Geen wijziging) 

7cb1b39a-f881-4d09-a0ba-620f3ddc9b32.png

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Merkwaardig dat de omzetting van het RTS kanaal in Noord Holland op een deel van de zenders zoveel eerder plaats vindt dan op de anderen.

Geplaatst:

Dat schijnt te maken te hebben met de ombouw van de zendmasten. Is best nog wel wat werk, en dat gaat niet op twintig plekken tegelijk. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

25 minuten geleden zei Noordzee:

Dat schijnt te maken te hebben met de ombouw van de zendmasten

Nu ben ik de draad kwijt.

moeten de antennes omgebouwd worden of niet bij de overgang

naar de lagere frequenties ?

of ombouw zender onder in de kast

aangepast door luisteraar

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen