Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
3 uur geleden zei Zunigkyk:

Even een ommetje gemaakt....

Er wordt hier momenteel de wielerronde van den Besterd verreden.

Natuurlijk ging ik op zoek naar de draadloze microfoon.

Heb bij de mensen nagevraagd, die stond ergens in de 600+ Mhz (640?) zeiden ze.

Heb de antenne gevonden, bij de huldiging stond de commentator het verst van af, ca 50m. Hij stond daar wel (strategisch?) precies in lijn met de antenne.

Vanaf die zendmicrofoonpositie is het hemelsbreed 150m tot mijn huis/TVontvanger.

Op zich leek het me technisch keurig in orde.

De antenne (dat zwarte vlaggetje) die de draadloze microfoon ontvangt. Het leek me een logperiodische. Van hier uit gaat het via kabels verder:

20190616_142124.thumb.jpg.339d28dcefc6262f2d63cdc0207ef563.jpg

Naast deze draadloze microfoon liepen er ook diverse officials/ordebewaarders en ehbo-clubjes rond met communicatieapparaatjes (portofoons).

Geen idee op welke frequenties die allemaal werken....

Ik ga straks eens goed opletten of ik aan mijn TV-ontvangststerkte kan zien wanneer de ronde afgelopen is.

Grappig die UHF actie om de hoek en gezellig!

Er mag inderdaad onder voorwaarden gebruik gemaakt worden van kanaal 38 (tussen 606 en 614 MHz kanaalgrens) voor low power draadloze microfoons. Voorheen waren er meer kanalen beschikbaar en misschien kan dat nog steeds afhankelijk van waar je zit. De PMSE sector heeft hoge kosten voor de kiezen gekregen steeds apparatuur om te laten bouwen vanwege gewijzigde lege frequenties. Nu was kanaal 38 altijd al landelijk vrij maar ze mogen geen storing veroorzaken in Drenthe bij Astron die daar zwakke signalen uit de ruimte op ontvangt.

aangepast door OFDM

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-gebruik-en-frequenties

Ze  mogen alles van de UHF gebruiken waar de TV ook in zit.

Toen de wielerronde afgelopen was verminderde de storing, maar niet alles was verdwenen.

Heb na 18.00 nog een verkenningsronde gemaakt. Op verschillende plekken in de buurt bleken buitenactiviteiten met muziek te zijn geweest.

Ik heb niet overal nagevraagd, de verste op 600m (Samba feest op de heuvel) zou er om 18.45 mee stoppen. Hun microfoon stond op 558-564Mhz (of was het 566-572? ). Ik heb ze er op gewezen dat de TV hier op 570Mhz zit. Ze kunnen daar  dus maar beter uit de buurt blijven 😡

Het is nu iets na 19.00 uur, en ik zie geen zwevingen meer in ontvangststerkte.

Hoe smalbandig zijn die microfoonzenders eigenlijk? Ze lijken daarin wat slordig omdat ze in een naastgelegen gebied toch storing veroorzaken.

Het vermogen van die dingen is begrensd op 50mW, maar als in een klein gebied 10 of  20 van die dingen actief zijn zit je zo op 1000mW.

Ik hou mijn hart vast als hier dadelijk de Tilburgse kermis uitbreekt.

aangepast door Zunigkyk
Geplaatst:
6 minuten geleden zei Zunigkyk:

Hoe smalbandig zijn die microfoonzenders eigenlijk? Ze lijken daarin wat slordig omdat ze in een naastgelegen gebied toch storing veroorzaken.

Die fm zendertjes zijn heel smalbandig binnen een mhz.

Denk dat het probleem de dvb-t(x) chip is die heeft een breedbandige ingang en

de software moet op frequentie uit filteren

Geplaatst:

Die zendertjes zijn wel smal denk ik. Ik zag hier vaker iets in kanaal 38 en dat was een piekje. In de DVB-T tijd heb ik met condities digitaal kunnen kijken naar een signaal dat bovenop een analoge zender zat! De analoge beelddraaggolf was redelijk smal maar wel veel breder dan FM.

Ik denk dat die jongens het wel laten middenop een T2 signaal te gaan zenden want daar zullen ze uitval door krijgen op afstand.

Geplaatst:
2 uur geleden zei luisteraar:

Nu ben ik de draad kwijt.

moeten de antennes omgebouwd worden of niet bij de overgang

naar de lagere frequenties ?

of ombouw zender onder in de kast

Die man in het filmpje zei nog dat de combiner vervangen zou worden..

Misschien kan Noordzee de KPN moderator nog vragen want die zou het zelf nog navragen bij de techniek afdeling.

Ik denk het laatste, maar dat weet OFDM veel beter te vertellen. 

edit : Ik lees hierboven de "combiner".

Ik geloof het verder wel, het is in ieder geval het nodige werk, geen eenvoudige schakelaar die op een ander standje gezet moet worden....  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Ha Noordzee, ja dat begrijp ik. Het was alleen dat ik met luisteraar in discussie was over zijn idee dat de antennes op kanalen zijn afgestemd-  of niet.

Door jouw melding kwam hij weer aan het twijfelen dus vandaar dat ik naar de KPN moderator verwees die er ook voor zichzelf nog naar zou vragen, hij werd benieuwd.

ik wilde geen commotie maken maar een leuke discussie en vind het interessant. 

er zijn al interessante dingen aan de orde geweest reflecties looptijden storingen enz enz 

wat mij opvalt paal genk en luik ontvang ik 24/24uur q5

de palen roermond geleen Maastricht die dichter in de buurt zijn ontvang ik redelijk. 

bij slecht beworlkt weer onvang ik nl beter dan bij open weer? 

aangepast door luisteraar

Er zit ook wel een interessant aspect aan namelijk het gegeven dat de omroepzender antennes ontzettend mooie specificaties hebben en dan met name de aanpassing. VSWR/ reflectiedemping. Deze waarden zijn voor een hobbyist om de vingers bij af te likken laat staan dat ze over de hele UHF worden gehaald!

Ik herinner mij ongeveer de shock die ik kreeg toen ik op de analoge TV zender de meter zag die het gereflecteerde vermogen aangaf. Dan had je het over watts, iets onder de 10. Bij een uitgangsvermogen van euh 10kW. En dan ook nog door de combiners naar de antennes.

Nog zo'n absurd gegeven is de coaxkabel die naar de top gaat. Ik heb in Denemarken een klein stukje gekregen bij mijn bezoek en die man vertelde dat de demping op 300 meter lengte een dB was, op een hoge frequentie! De diameter is dan ook 12 centimeter, dat helpt.

aangepast door OFDM
7 uur geleden zei Noordzee:

Het schema van de komende frequentiewijzigingen is nu bekend, met uitzondering van de NPO-Mux (RTS) vanuit Goes (kanaal 54)

(Rood = wijziging frequentie , Zwart = Geen wijziging) 

7cb1b39a-f881-4d09-a0ba-620f3ddc9b32.png

Dit is ook interessant en heftig: Op de RTS mux na de hele randstad op dezelfde kanalen!

En mijn regio Twente loopt op dezelfde kanalen door t/m Alkmaar wow!

Super dat het bekend is nu dan zal ik ook de Engelse TV DX ers informeren over de data..

Niet erg dat Goes nog even doorgaat op kanaal 54 dan maak ik daar nog een kansje op zoals toen Smilde down was.

Kanaal 21 kan ik bijna vergeten hier want de storing van Smilde zit 10 boven de ruis.

aangepast door OFDM
Geplaatst:

Dat is ook ontzettend mooi! Maar het maakt me ook bang vanwege de noodzaak van GPS voor het instand houden van de SFN. Als dit nog steeds de methode is dan vind ik dat ten opzichte van de oude techniek een zwak punt. Waarschijnlijk geldt dit ook voor DAB+

Er zijn misschien alternatieven in ontwikkeling maar het is niet gemakkelijk en ik ken de stand van zaken niet.

Geplaatst:

Al in 1964 fabriceerde ik mijn eerste tv antenne en met behulp van een boekje van de Muiderkring lukte dat heel aardig. Die was bestemd voor de ontvangst van TV Noordzee, dat als ik me goed herinner uitzond op kanaal 9, dat toen ook in gebruik was bij een van de Duitse zenders. We hadden nog maar een zender in Nederland, dus iedereen zag de komst van TV Noordzee wel zitten. Maar een antenne kopen was er niet bij, want het was al gauw duidelijk dat Den Haag er snel een eind aan zou gaan maken. Eigenlijk best een opwindende gebeurtenis als ik eraan terugdenk, en er zijn vast nooit meer klerehangers van de stomerij in gebruikt geweest als antenne dan in die dagen. Het heeft helaas maar drie maanden geduurd.

Maar ondanks die vroeg opgedane ervaring ben ik geen expert op het gebied van tv en radio ontvangst. De kennis van zaken die hier de laatste paar dagen door OFDM en anderen ten toon wordt gespreid betreffende dit onderwerp is indrukwekkend. Ik heb de discussie met veel interesse gevolgd, en ik moet bekennen dat die mij nederig gestemd heeft.

Geplaatst:

Onlangs liet ik hier weten dat de c/t tuner die ik in mijn Mutant HD51 installeerde veel beter presteerd dan de tuner in mijn Samsung tv. Ik kon echter moeilijk geloven dat Samsung dit toestel zou hebben uitgerust met een kwalitatief slechte tuner. Ik besloot daarom het toestel aan een test te onderwerpen. Als eerste ontkoppelde ik de binnenantenne, en liet het toestel vervolgens een volledige scan uitvoeren. Het resultaat was dat ik, met dus alleen de coax kabel als antenne, alle nog steeds uitgezonden lokale sd kanalen binnenhaalde, maar geen enkel hd kanaal. Dit leek dus te bevestigen dat de ontvangst van een T2 kanaal inderdaad iets lastiger is.

Vervolgens verwijderde ik de gescande kanalen weer, sloot de binnenantenne opnieuw aan, en voerde een handmatige scan uit van uitsluitend het hd kanaal 26. Gevolg van die aktie is dat ik nu voor het eerst sinds de omschakeling een uiterst stabiele ontvangst heb, en niet langer enige uitval waarneem. Mijn conclusie is daarom, dat het niet zozeer de tuner is die in gebreke blijft, maar dat het toestel simpelweg niet om kan gaan met de tegelijktijdige verwerking van zowel T als T2 kanalen. Mogelijk kampen ook andere televisies en ontvangers met hetzelfde probleem. Alhoewel dit op zichzelf natuurlijk niet deugd, zou het probleem dus waarschijnlijk over enkele weken automatisch moeten verdwijnen.

Een simpel testje, dat toch wel nuttig bleek te zijn.

Geplaatst:
20 minuten geleden zei johnno:

het toestel simpelweg niet om kan gaan met de tegelijktijdige verwerking van zowel T als T2 kanalen

De conclusie zal ik niet ondertekenen.

Wat ik mij kan voorstellen als je in een gebied woont waar je op verschillende kanalen het

zelfde ontvangen kan dat de software niet weet bij het scannen welk kanaal het beste is.

Hij pakt dan het eerst of het laatst gevonden kanaal.

Bij manuele scan bepaal je zelf welk kanaal je het beste lijkt

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen