Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei johnno:

Onlangs liet ik hier weten dat de c/t tuner die ik in mijn Mutant HD51 installeerde veel beter presteerd dan de tuner in mijn Samsung tv. Ik kon echter moeilijk geloven dat Samsung dit toestel zou hebben uitgerust met een kwalitatief slechte tuner. Ik besloot daarom het toestel aan een test te onderwerpen. Als eerste ontkoppelde ik de binnenantenne, en liet het toestel vervolgens een volledige scan uitvoeren. Het resultaat was dat ik, met dus alleen de coax kabel als antenne, alle nog steeds uitgezonden lokale sd kanalen binnenhaalde, maar geen enkel hd kanaal. Dit leek dus te bevestigen dat de ontvangst van een T2 kanaal inderdaad iets lastiger is.

 

Vervolgens verwijderde ik de gescande kanalen weer, sloot de binnenantenne opnieuw aan, en voerde een handmatige scan uit van uitsluitend het hd kanaal 26. Gevolg van die aktie is dat ik nu voor het eerst sinds de omschakeling een uiterst stabiele ontvangst heb, en niet langer enige uitval waarneem. Mijn conclusie is daarom, dat het niet zozeer de tuner is die in gebreke blijft, maar dat het toestel simpelweg niet om kan gaan met de tegelijktijdige verwerking van zowel T als T2 kanalen. Mogelijk kampen ook andere televisies en ontvangers met hetzelfde probleem. Alhoewel dit op zichzelf natuurlijk niet deugd, zou het probleem dus waarschijnlijk over enkele weken automatisch moeten verdwijnen.

 

Een simpel testje, dat toch wel nuttig bleek te zijn.

Scherp gedacht! Het leek mij ook al sterk dat er zo'n groot verschil zou zijn dus ik ben blij dat je het probleem hebt gevonden. Kan het zijn dat de TV vanaf de eerste zender die hij met scannen tegenkomt (T of T2) vervolgens verdergaat in het gevonden systeem? In dat geval is het geen bug maar een logische redenering dat in 1 land niet twee systemen door elkaar worden toegepast. Het handmatig scannen is dan een workaround.

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden zei johnno:

Al in 1964 fabriceerde ik mijn eerste tv antenne en met behulp van een boekje van de Muiderkring lukte dat heel aardig. Die was bestemd voor de ontvangst van TV Noordzee, dat als ik me goed herinner uitzond op kanaal 9, dat toen ook in gebruik was bij een van de Duitse zenders. We hadden nog maar een zender in Nederland, dus iedereen zag de komst van TV Noordzee wel zitten. Maar een antenne kopen was er niet bij, want het was al gauw duidelijk dat Den Haag er snel een eind aan zou gaan maken. Eigenlijk best een opwindende gebeurtenis als ik eraan terugdenk, en er zijn vast nooit meer klerehangers van de stomerij in gebruikt geweest als antenne dan in die dagen. Het heeft helaas maar drie maanden geduurd.

 

Maar ondanks die vroeg opgedane ervaring ben ik geen expert op het gebied van tv en radio ontvangst. De kennis van zaken die hier de laatste paar dagen door OFDM en anderen ten toon wordt gespreid betreffende dit onderwerp is indrukwekkend. Ik heb de discussie met veel interesse gevolgd, en ik moet bekennen dat die mij nederig gestemd heeft.

Zeker een opwindende gebeurtenis die ik heel graag had meegemaakt! De politieke acties om dit in de kiem te smoren hebben nu nog merkbare gevolgen zoals het niet FTA zijn van commerciële zenders op Digitenne. In een aantal grote landen om ons heen zijn deze zenders altijd op de antenne geweest met even grote vermogens als de publieke omroep.

Ik wist niet dat het kanaal 9 was maar inderdaad een Duitse zender, ARD van Langenberg. Daarvan heb ik de analoge switch off nog live gezien met iemand die zich herinnerde dat deze zender samen met Nederland 1 het enige TV aanbod was.

 

Nederig hoeft niet, het is al leuk dat je het graag leest! Hoewel ik zelf altijd in de ontvangst techniek heb gewerkt heeft de zenderkant sinds mijn stage op een TV toren altijd mijn interesse gehad en heb ik ontzettend veel gezien en geleerd. Ik weet niet welke richting jij op bent gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei luisteraar:

De conclusie zal ik niet ondertekenen.

Wat ik mij kan voorstellen als je in een gebied woont waar je op verschillende kanalen het

zelfde ontvangen kan dat de software niet weet bij het scannen welk kanaal het beste is.

Hij pakt dan het eerst of het laatst gevonden kanaal.

Bij manuele scan bepaal je zelf welk kanaal je het beste lijkt

 

 

Natuurlijk, daar heb je gelijk in, maar dat is toch niet relevant.

 

Als ik naast kanaal 26 ook het sd kanaal Hilversum handmatig scan, dan kamp ik met serieuze uitval.

En niet alleen van het T2 kanaal, ook het Hilversumse sd signaal is dan uiterst instabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei johnno:

Als ik naast kanaal 26 ook het sd kanaal Hilversum handmatig scan, dan kamp ik met serieuze uitval.

En niet alleen van het T2 kanaal, ook het Hilversumse sd signaal is dan uiterst instabiel.

Dat wijzigt mijn eerdere idee. Dit is gewoon niet goed, vaag gedrag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei OFDM:

Nederig hoeft niet, het is al leuk dat je het graag leest! Hoewel ik zelf altijd in de ontvangst techniek heb gewerkt heeft de zenderkant sinds mijn stage op een TV toren altijd mijn interesse gehad en heb ik ontzettend veel gezien en geleerd. Ik weet niet welke richting jij op bent gegaan? 

Ik heb zelf eigenlijk altijd in ieder geval de kant van de electronica op gewild, maar in mijn tijd had je het helaas niet altijd voor het zeggen. Pa was aannemer, en zijn vier zonen moesten stuk voor stuk in zijn voetsporen volgen. En in die tijd begon je dan met een LTS timmeropleiding. Geen van ons is overigens ooit aannemer geworden, want je kunt die dingen niet afdwingen. Ik hoop niet dat het erg is dat ik hier even off-topic ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey wat leuk! Wat stond daar allemaal in? Ik heb alleen het WRTH handboek gehad voor de kanalen en een éénmalig bezoek aan een DX amateur.

 

Er zijn vroeger wel DX's ers op TV geweest met als meest bekende Rijn Muntjewerf maar ook de eigenaar van de actuele site radio TV Nederland. Op de Deense TV heb ik tijdens condities een journaal bericht opgenomen over condities en Nederlandse FM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik niet snap bij het dvb-t netwerk. 

vroeger was ik veel onderweg in Duitsland en had 2m en 70cm spullen in de auto. 

De repeaters nordhelle en veldberg waar nu ook dvb-t palen staan hadden een enorm bereik van onder Frankfurt tot boven Dortmund had ik via die twee palen bereik met low power. 

Nu hebben ze opeens tig palen nodig met 40kw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heeft dat misschien te maken met spectrum en bandbreedte?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei luisteraar:

wat ik niet snap bij het dvb-t netwerk. 

vroeger was ik veel onderweg in Duitsland en had 2m en 70cm spullen in de auto. 

De repeaters nordhelle en veldberg waar nu ook dvb-t palen staan hadden een enorm bereik van onder Frankfurt tot boven Dortmund had ik via die twee palen bereik met low power. 

Nu hebben ze opeens tig palen nodig met 40kw 

 

Dat kun je helaas niet vergelijken.  Inderdaad de bandbreedte speelt een grote rol ( 7-10 kHz tov 8 Mhz) maar zendamateurs hebben ook vaak goede antennes in tegen stelling tot een simpele TV kijker en een repeater is al een doorgeef luik met vaak meerdere ontvangers op verschillende punten en is analoog.. Wat ruis in het signaal speelt geen rol zolang het maar verstaanbaar is.  Bij digitaal heb je beeld of je hebt het niet, afhankelijk van de gekozen modulatie en error rate heb je een bepaalde level aan signaal nodig.  Verder speelt het SFN een rol en die 40 kW is vaak niet rondstralend.      

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen 8 KHz en 8 MHz is een factor 1000 dus 30 dB verschil. Verder ligt het aan de modulatiesoort en foutcorrectie maar ik denk dat narrow FM vergelijkbaar is met DVB-T of T2 qua signaal ruisafstand voor een bruikbaar signaal.

 

Ik denk dat het grote verschil echt in de verliezen in de buurt van de ontvangst antenne ligt. Heb ooit van Internet een BBC document gelezen waarin de additionele verliezen bovenop vrij zicht stonden geplot tegen percentage van de bevolking. De grootste wolk van TV kijkers zat wel richting de 30dB en dan heb je het over buitenantennes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Codx:

maar zendamateurs hebben ook vaak goede antennes

Ik had geen goede antenne op auto gewoon een 1/4 lambda sprietje zonder gain. 

De kpn masten hebben ook goede antennes. 

ja power 8mhz tov 8khz is 1000

wij gebruiken 10w X1000 =10kw

kpn gebruikt 40kw.

Waarom lukt het nu niet meer? 

ja s/n verhouding moet bij dvb-t hoger zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...