Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Juist, die vermogens moeten gewoon omhoog. Daar zit het grote probleem. Men is te zuinig. Vroeger hadden ze met analoog zelfs meer dan 100 kW in gebruik.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


24 minuten geleden zei Codx:

Juist, die vermogens moeten gewoon omhoog. Daar zit het grote probleem. Men is te zuinig. Vroeger hadden ze met analoog zelfs meer dan 100 kW in gebruik.

Alleen te zuinig om de buitengebieden te bereiken. Maar die bereik je ook niet met meer vermogen op masten van 120 meter. Alleen Hoogersmilde zendt nog op 300 meter uit met 40 kW.

 

Dat zendvermogen is niet zomaar te vergelijken. Bij analoge TV was 100kW piek synchronisatie puls, dus bij diep zwart. Gemiddeld zit je dan op 25 kW bij de helderheid grijs. Het DVB-T2 vermogen is gemiddeld. Smilde was destijds 1 Megawatt als ik mij goed herinner dus gemiddeld zo'n 250 kilowatt.

 

Voor acceptabel analoog beeld had je een signaal ruis afstand nodig van minstens 40 dB terwijl DVB-T2 draait bij 20 dB. Dan mag die 250 kilowatt voor dakantenne ontvangst dus naar 2,5 kW. Aangezien er praktisch alleen met binnenantennes wordt gewerkt is het vermogen vaak veel hoger dan dat.

 

Van mij mag het best wat hoger maar zou zelf voor omzetting naar qam64 gaan met enkele zenders in SD in plaats van HD. Daarmee wat meer comprimeren maar dat lukt Duitsland ook. De winst kan dan vergelijkbaar zijn met een ruime verdubbeling van het zendvermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, in ieder geval veel meer zenders dichtbij de klanten. Ik heb gelezen dat de netwerkstructuur hier uniek ter wereld was. Of nog is.

 

In andere landen is gewoon gebruik gemaakt van bestaande hoge masten. Toevallig heeft Duitsland veel hoge torens dichtbij stadskernen maar daar is echt groter bereik in het buitengebied gehaald doordat oude masten dat ook al hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En hoeveel dB is het vetschil tussen 10 en 40 kW?

Het verschil is dus beperkt!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vergelijking met vroeger loopt natuurlijk mank ik vergeleek

twee andere situaties.

Wat is veranderd

1.De ontvangers hadden toen getunede ingang kringen dus betere kanaal scheiding.

2.De zend/ontvang antennes waren gepiekt op goede resonantie bij de frequentie

3.Analoge FM geeft alreeds bij 5 db s/n een ruisvrij signaal.

Nu is alles breedbandig geworden wat ten koste gaat van de versterking.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een antenne voor 2 meter of 70 cm is meestal mooi afgestemd en dat kan ook omdat het smal is. De DVB-T antennes verliezen bijna allemaal wel wat aan versterking door de breedbandigheid maar het is ook geen wereld van verschil. De grootste klap is toch dat de dakantenne is ingeruild voor een actieve kamerantenne.

 

Hieronder de actieve antenne. Er zit een reflector en een director op de print:

Act antenne.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een antenne voor kanaal 21-48 met onderdrukking voor de daarboven liggende LTE band.

 

Opgegeven versterking ongeveer 7 dB

https://www.triax-gmbh.de/produkte/terrestrik/antennen/fernsehantennen-uhf-band-iv-v/digi-6-lte-700-ch-21-48-color-box

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RicardoBelli

 

Zoek je een antenne? 

 

Toevallig heb ik net voor iemand op een ander forum een antenne opgezocht. Ik mag hier geen link plaatsen, dus alleen de naam van de antenne dan maar

 

Telestar Antenna 10 

 

De ANTENNA 10 is een actieve buitenantenne, geschikt voor de ontvangst van digitale, terrestrisch uitgezonden TV- en radioprogramma's (DVB-T, DVB-T HD en DVB-T2). De antenne biedt een versterking van maximaal 51 dB en kan zowel via netvoeding (meegeleverd) als met 5V voedingsspanning via de aangesloten ontvanger van stroom worden voorzien. De behuizing van de ANTENNA 10 is volledig gemaakt van weer- en UV-bestendige kunststof. Het ontvangstgedeelte is draaibaar op de houder gemonteerd, zodat de ontvangst kan worden geoptimaliseerd door dit te richten. De geïntegreerde LTE-filter houdt mogelijke stoorsignalen (bijv. DECT-, LTE- of GSM-signalen) op afstand en zorgt mede voor optimale TV-ontvangst. 
 

(Antenne gevonden op de website van een bekende Nederlandse webwinkel) 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar Eduardo vroeg eigenlijk of 'dat wat was' en dat laten jullie allebei niet weten.

Zelf had ik al een kleine studie gemaakt van het iets grotere broertje, de DIGI 10 LTE 700.

Dus ik wil jullie antwoord op de vraag ook wel horen.

Ze lijken mij in ieder geval helemaal klaar voor de nieuwe situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...