Moderator ceesv Geplaatst: 18 juni 2019 Moderator Geplaatst: 18 juni 2019 Het is een Yagi antenne en het is wat. Hij versterkt (passief), is richting gevoelig, heeft een voor/achter verhouding, en dempt ongewenste frequenties. Alleen zonder aan te geven wat je ermee wilt kan de vraag niet verder beantwoordt worden. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
OFDM Geplaatst: 18 juni 2019 Geplaatst: 18 juni 2019 (aangepast) Eindelijk is er een yagi antenne uitgekomen die piekt op 700 MHz in plaats van 860 (de meeste) of 800 MHz. Het was zo jammer van de weggegooide dB's bij een antenne van meer dan 10 jaar geleden. Evengoed is het wel de meest eenvoudige Yagi denkbaar. Geen vlinder elementen en ook minimum aan reflector. Er zit ook geen versterker in dus die moet er naar behoefte nog zelf aan toegevoegd worden. Die antenne van Noordzee heb ik niet opgezocht maar 50 dB kan echt niet kloppen, dat verwacht je bij een LNB. Dat zegt verder niets over de antenne hoor, kan gewoon een foutje zijn. 18 juni 2019 aangepast door OFDM
johnno Geplaatst: 18 juni 2019 Geplaatst: 18 juni 2019 De serie bestaat uit 4 modellen. De grootste is de DIGI 18 LTE 700 DIGI 18 LTE 700.pdf
OFDM Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 (aangepast) 13 uur geleden zei johnno: De serie bestaat uit 4 modellen. De grootste is de DIGI 18 LTE 700 DIGI 18 LTE 700.pdf 726 kB · 11 downloads Ik heb er even naar gekeken. Triax is een gerenommeerd Deens merk en ze leveren uitgebreide specificaties bij de antenne maar ik heb wel een paar opmerkingen: Ze geven de versterking aan in dBi. Dat kan maar is een fictieve versterking ten opzichte van een isotrope straler, een puur bolvormige rondstraler dus. Die waarde is ongeveer 2 dB beter dan ten opzichte van een dipool, de gangbare versterkingsfactor in dBd. Verder staat er bij gain 14 max dBi. Echter bij de gain op drie frequenties worden 11,3 12,5 en 10,7 dBi aangegeven. Ik gok dat die 14 dBi wordt gehaald op een paar kanalen onder het kantelpunt van het LTE filter voor 700 MHz. Mijn grootste ergernis over de huidige 4G band komt opnieuw uit: Er lijkt geen ruimte tussen het hoogste kanaal en het begin van 5G waardoor het sperfilter noodgedwongen al in kanaal 48 begint af te lopen. Ik begrijp dat ether ruimte schaars is maar dit blijft een lelijk compromis. De versterking lijkt mij dan zo ongeveer: 9,3 dBd op 474 MHz, kanaal 21 10,5 dBd op 602 MHz, kanaal 37 Mogelijk 12,0 dBd op 674 MHz, kanaal 46 Aflopend 8,7 dBd op 690 MHz. kanaal 48 19 juni 2019 aangepast door OFDM
luisteraar Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 och voor alles is een oplossing als je wilt hobbyen een uhf bpf verlost je van alle storingen buiten ontvangs frequentie
OFDM Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 (aangepast) Zeker is een bandfilter de perfecte oplossing om een schoon signaal te maken. Dat wil zeggen schoon wat betreft buiten het eigen kanaal. Lastig is helaas dat het niet mogelijk is dit zonder meetapparatuur op de rit te krijgen. Het tunen is nogal kritisch en zelfs een dekseltje verandert het al zoveel dat je moet nastemmen. Hieronder een meet voorbeeld voor een 3 sectie bandfilter zoals ik dat ooit voor Leeuwarden kanaal 32 had. Deze is nu naar kanaal 40 aangepast. Het was overigens in gebruik om dit kanaal na een forse versterker samen te koppelen. Op die wijze komt er geen breedband ruisvloer onder de andere kanalen. 19 juni 2019 aangepast door OFDM
RicardoBelli Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Johnno ik gebruik de triax antenne al een paar maand .deze werk prima bij mij ,alleen een aanpassing om van horizotaal naar vertikaal is wel nodig en het bovenste ventilatiegaatje dicht kitten ivm vocht
OFDM Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Dat is een Hirschmann op een rotor! En veel ontvangen daarmee? Qua versterking allemaal vergelijkbaar met de Füba XC391 of de Kathrein AOS of AOT65. Ik ben eind vorig jaar nog tegen twee van zulke grote antennes aangelopen die werden gebruikt aan de rand van het Smilde gebied om via een Digitenne headend campings van DVB-T te voorzien. Eentje staat er nog op niet gebruikt.
johnno Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Lijkt me dat je met de Triax dan toch wel een aardig stapje terug gedaan hebt, Ricardo!
luisteraar Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Ben wat aan het meten geweest op kanaal 31 heb ik volle bak signaal op kanaal 33 een belabberd signaal. Kan niet aan mijn spullen liggen tussen kanaal 31 en 33 zit weinig verschil
Noordzee Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Dan ligt het misschien aan het "zenddiagram" van de antenne. Jij woont niet in Nederland, dus het kan goed zijn dat kanaal 33 extra afgeschermd is naar jouw richting, wegens andere gebruikers van kanaal 33 buiten Nederland. Vaak zijn er verschillen in het gebruik van de diverse kanaalnummers op één zendmast. Op sommige locaties ontvang je daardoor ook de ene mux van de ene zendmast en de andere mux van een andere zendmast. Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000) Ontvanger : VU+ DUO 4K (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) Schotel : Visiosat Bisat Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird
luisteraar Geplaatst: 21 juni 2019 Geplaatst: 21 juni 2019 13 uur geleden zei Noordzee: Jij woont niet in Nederland, dus het kan goed zijn dat kanaal 33 extra afgeschermd is naar jouw richting, wegens andere gebruikers van kanaal 33 buiten Nederland. Oei Oei Oei wat zou de EC hierop zeggen
Mojo Geplaatst: 21 juni 2019 Geplaatst: 21 juni 2019 1 uur geleden zei luisteraar: Oei Oei Oei wat zou de EC hierop zeggen Helemaal niets. 2 You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Zunigkyk Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 (aangepast) @OFDM Bedankt voor de mooie foto van de Funke print (is dat die uit de KPNantenne?). Ik zei eerder dat ik zocht naar een smallbandige antenne, eentje die alleen geeft om kanaal 33 (570Mhz) en de rest negeert zodat ik hopelijk minder last van storing krijg. Zo'n moxon-antenne heeft een voorstreffelijke voor/achterverhouding... volgens de plaatjes dan. Voor het formaat echt een geweldig ding. Ik was al druk aan het knutselen geslagen. Hij is best lastig om te maken. Omdat hij uit allemaal losse delen bestaat moet hij rijkelijk voorzien worden van spalken die niet uit metaal mogen bestaan. Daar wordt hij niet mooier van. Ondertussen heb ik de demo van GAL-ANA, c.q MMANA-GAL geïnstalleerd. Je kan er geen antennes mee editen/construeren, maar je kan wel uit zo'n 1500 .gaa files kiezen. Dat zijn antenne-bouwsel-files. Wat niet in de demo zit kan je van de website downloaden, en daar zitten meerdere Moxon's bij. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd. Maar het model geeft slechts goede resultaten tussen 6,95 en 7,11 Mhz, daarbuiten stort ie onmiddellijk in elkaar en wordt de achterkant de voorkant 😁 Veel te kritisch kwa maatvoering voor de doehetzelver! Die moxon gaat hem dus niet worden. PS: Ik realiseer me dat die dingen gemodelleerd worden als zendantenne. Kan het zijn dat een ontvangsttuner veel minder last heeft van die supersmalbandigheid? Ik heb de smaak van het antennes maken wel te pakken gekregen. Er circuleert ook nog een oude versie MMANA-GAL-Basic (demo v 3.0.0.31) waarin je wel constructies kan maken, maar die bewaar je in een ander formaat (niet .gaa). Ik heb daar wel de spreadsheet in zien staan. Wellicht kan ik dan eigen ontwerpen onderzoeken, maar zover ben ik nog niet. 24 juni 2019 aangepast door Zunigkyk
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen