Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Satterdam:

Dat geldt voor de kpn ontvanger. Die heb ik niet. Ik heb gewoon een FTA ontvangertje :)

 

Jij bent TV West kwijtgeraakt en ik RTV Utrecht. Respectievelijk dus de Kanalen 52 en 50.

Miisschien dat hogere kanalen in de omschakeling naar T2  meer inleveren dan de lage.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat

TVNH zit er nu 2x op,waarvan1x met de id en EPG van Omroep Flevoland.maar met het geluid van TVNH (zeer waarschijnlijk ook met het beeld van NH,maar ik heb geen H265)

Ook NH radio zit er 2x op.


Dit heb ik gepost in de IPTV sectie

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei johnno:

Jij bent TV West kwijtgeraakt en ik RTV Utrecht. Respectievelijk dus de Kanalen 52 en 50.

Miisschien dat hogere kanalen in de omschakeling naar T2  meer inleveren dan de lage.

waarschijnlijk zendt dvb-t2 uit met minder vermogen . voorheen kwam de boel prima binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zenders en eindtrappen waren al eerder omgebouwd naar nieuwe installaties die in de nacht van 9 juli omgeschakeld zijn naar DVB-T2. De kans dat er iets aan het zendvermogen is gewijzigd lijkt mij klein. Aan de ene kant omdat er alleen een omzetting van modulatie/ systeem plaatsvond maar vooral omdat er juist meer vermogen nodig is!

 

Ik herhaal: Tegelijk met de omzetting naar T2 is het modulatieschema van 64qam naar 256qam gegaan. De foutcorrectie is ongewijzigd 1/2.

Als het DVB/T was gebleven had zo´n wijziging maar liefst 6 dB = 4x zoveel zendvermogen nodig om dezelfde ontvangst kwaliteit te bereiken.

 

Nu is DVB-T2 een stuk efficiënter dan T en die 6 dB vermindert daardoor tot ca. 2 dB. Dat is mooi maar in een grensgeval toch nog genoeg om van beeld bij DVB-T naar geen beeld in DVB-T2 te gaan. Er is mij niet bekend dat er iets is gewijzigd in het zendvermogen om deze paar dB te compenseren. Wel zijn er nieuwe antennes gestuurd naar klanten met problemen en heeft de latere kanaal wisseling naar lagere frequenties e.e.a. verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei johnno:

Jij bent TV West kwijtgeraakt en ik RTV Utrecht. Respectievelijk dus de Kanalen 52 en 50.

Miisschien dat hogere kanalen in de omschakeling naar T2  meer inleveren dan de lage.

 

TV West en TV Utrecht gaan allebei in oktober naar kanaal 39. 

In de provincie Utrecht op 1 oktober 2019. In Zuid-Holland pas op 22 oktober 2019. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets anders heel bijzonder: Ik heb een TV uit Duitsland, merk Blaupunkt (zogenaamd). Deze meet signaalsterkte, kwaliteit en geeft netjes aan of het 64qam of 256qam is.

 

Deze ontvangt Duitse zenders in 64qam en Nederlandse in 256qam. Als ik op de spectrum analyser de signaalsterktes exact gelijk meet en aanbied op de TV geeft hij bij het Duitse signaal een sterkte aan: Strong 90 tot 93%. Het signaal van Gelderland is slechts average, ergens rond 68%. De signaalkwaliteit is in beide gevallen 100%.

 

Hier kan ik maar één verklaring voor vinden; De meter in de TV houdt er rekening mee dat voor 256qam meer signaalsterkte nodig is dan voor 64qam. Ik weet niet of die theorie klopt want ik heb het nog nooit eerder gezien bij een ontvanger. Mijn Strong settopbox heeft dit gedrag ook niet, die geeft de sterktes precies gelijk aan, 50% (duidelijk andere meter)

 

Als dit gedrag ook in sommige settopboxen of TV's voorkomt kan dit mogelijk verklaren waarom de signaalsterkte bij de overgang van T naar T2 lager is geworden.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei luisteraar:

tja wat kan ik hier op zeggen. 

Signaal sterkte heeft niets te doen met de modulatie soort maar de mico volts aan de ingang. 

Maar nu alles breedbandig geworden is gaan ze het reken kundig benaderen denk ik. 

Klopt helemaal! Maar wij bekijken het vanuit een technisch oogpunt. De fabrikant programmeert een gebruiker tool voor het bepalen van geschiktheid van het ontvangen signaal.

 

Ik kan er naast zitten maar het effect is mij te duidelijk. Sowieso heb ik al grote verschillen tussen de meters van verschillende fabrikanten gezien. Die Strong heeft een behoorlijk "zware meter" zoals ze dat in piraten jargon noemden. Om van 50% sterkte naar bijna 90% te komen moet er 10 dB meer signaal op. Daarnaast is het minimum voor 100% kwaliteit ook nog veel lager dan 50%, slechts 30% ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij onder normale condities heb ik problemen op kanaal 33 niet op 31

dan varieert de s meter tussen 50 100 en 0 procent met uitval van beeld. 

bij normale condities staat de s meter contant tussen 60 en 70 %

bij constant goed beeld. 

daarom denk ik dat de s meter een berekende waarde is ipv gemeten

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen twijfel eraan dat het een berekende waarde is. De vraag voor mij is: Wat zit er precies tussen? Ik had eerlijk gezegd liever de dBuV waarde voor signaalsterkte en de MER waarde voor kwaliteit. Dan heb je getallen die je kunt vergelijken en toetsen aan heldere minimum waarden. Deze berekening stoppen ze er juist niet in omdat een normale gebruiker daar niets mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei OFDM:

Deze berekening stoppen ze er juist niet in omdat een normale gebruiker daar niets mee kan.

die berekening kunnen ze niet doen denk ik. 

de dvb ontvangs chip scant met een hoge frequentie het ontvangs gebied af af bij onze dvb-t2 8mhz band met een smalle bandbreedte 100hz of zo denk aan een spectrum analyser. 

aan de hand van die data wordt alles berekend. 

Onze analoge denkwijze moet over boord alles wordt digitaal berekend. 

Hopenlijk ga ik niet te diep er op in maar zijn interessante technieken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan hier iemand ontdekken of er iets is veranderd in de ontvangst? Ik zie dat iemand in Duitsland ineens 99% kwaliteit haalt en het tot gisteravond vrijwel had opgegeven. Er zijn momenteel ook geen tropo condities..

 

https://www.directupload.net/file/d/5510/cu3mdt7q_jpg.htm

 

Ook wordt op het KPN forum gemeld dat CNN in SD is, nog meer SD ontdekt? Vanavond thuis even kijken of het nog steeds 256qam is...

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Ijsselstein kwijt, maar de signalen van zowel Almere als Hilversum zijn vandaag veel stabieler als gisteren. Almere geeft 100% SNR en 52% AGC, en beiden blijven voor Hilversum op ongeveer 65% hangen. Dat is op mijn Mutant, want de Samsung TV laat heel andere waarden zien. Mijn sprietje moet overigens in beide richtingen door een rij woningen heen kijken.

 

Opvallend is dat TV-NH nog altijd tweemaal op mijn lijstje staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei OFDM:

Maar zijn de SNR getallen gewijzigd dan? Zou je kunnen proberen om Utrecht opnieuw te scannen?

 

Utrecht nog eens gescand, maar nog altijd zonder resultaat. De signaalzoeker laat trouwens  ook nog altijd 0.0 zien.

Hopelijk brengt de wissel naar kanaal 39 nog een verbetering van het signaal.

 

De schommelingen op de meter gisteren maakten het aflezen moeilijk, maar 100% voor Almere haalde ik in ieder geval niet.

Ook niet trouwens voor de omschakeling, wat de Mutant betreft.

Op de Samsung TV had ik wel altijd al ongeveer 100%.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...