Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

De antennes op de foto zijn volgens mij Wittenberg antennes voor 3 en 4G frequenties tussen 800 en 1900 MHz.

k heb er 2 op het dak staan voor MIMO ontvangst. (Internet)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Best on4aa

Dat vermoeden had ik al. Het is eigenlijk hetzelfde als bij een dipool antenne. Gebruik je een gevouwen dipool, dan heb je 240-300 Ohm, bij een open dipool heb je 60-75 Ohm.

Bijgevoegd de aansluiting bij een open periodiek logaritmische antenne.

per.  log. antenne.png

aangepast door Sprietje

Met alle recente veranderingen lijkt TV kijken over de ether hoe langer hoe meer een knotsgekke hobby te worden voor een klein, exclusief groepje mensen met een toch wel serieuze technische bagage. Dit vermoeden wordt onder meer gesterkt door volgend ontluisterend artikel "The Future of Television"

Éénmaal 5G naar behoren werkt, zal het wel helemaal over en uit zijn. Dit gaat dan ook volledig ten koste van onze privaciteit, want men zal dan perfect weten wie naar wat kijkt. Onvermijdelijk zal het ook méér geld gaan kosten.

aangepast door on4aa
Geplaatst:
3 uur geleden zei on4aa:

Met alle recente veranderingen lijkt TV kijken over de ether hoe langer hoe meer een knotsgekke hobby te worden voor een klein, exclusief groepje mensen met een toch wel serieuze technische bagage. Dit vermoeden wordt onder meer gesterkt door volgend ontluisterend artikel "The Future of Television"

Éénmaal 5G naar behoren werkt, zal het wel helemaal over en uit zijn. Dit gaat dan ook volledig ten koste van onze privaciteit, want men zal dan perfect weten wie naar wat kijkt. Onvermijdelijk zal het ook méér geld gaan kosten.

Het FTA ontvangen is inderdaad een technische hobby geworden waarvan de toekomst ongewis is...

Misschien iets voor een nieuw topic maar er loopt al een test met vervlechting van 5G en DVB-T2 in zuid Duitsland. Een samenwerking van onder andere de technische broadcast giganten Rohde&Schwarz en Kathrein. Het uitgangspunt van de techniek is simpel: Belast het 5G netwerk niet met broadcast content waarvoor inmiddels perfecte concepten in SFN bestaan. Ze noemen dit tower overlay of ook HPHT high power, high tower. De test loopt ver vooruit op het moment dat over de toekomst van broadcast in de resterende UHF band wordt nagedacht, 2025. Niet verkeerd want het gaat uiteraard om de eigen markt in de toekomst veilig te stellen. Ik heb ergens anders gelezen dat het zonder sim kaart moet (kunnen) werken zodat het echt open blijft. Of dat ook uitkomt is natuurlijk afwachten...

Zie: https://5globalnews.com/first-5g-field-trial-for-broadcast-transmission-starts-operations-in-bavaria/#

https://5g-today.de/

Geplaatst:

Sommigen wekken de indruk dat 5G radio en tv aanstaande is. Er wordt een hoop over gespeculeerd maar ik zie het niet zomaar alternatief worden voor vrije, anonieme radio en tv ontvangst. Dat is van een heel andere orde.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Nee dat is niet aanstaande maar het afnemen van broadcast wel en daarom vechten die bedrijven er nu al voor om die techniek te redden. Zwitserland heeft laten zien dat ze de stekker er uit hebben getrokken. Als dit niet slaagt dan gaat omroep misschien naar de telecom of het stopt helemaal.

Het aspect van vrije anonieme radio en TV wordt overigens expliciet genoemd onderaan de tekst onder 5G broadcast:

Ultimately there is no need to worry in the standard version: Anonymous broadcasting will not be compromised.

Geplaatst:

Waar heeft Zwitserland de stekker uit getrokken?  Niet uit DAB+, dacht ik. Integendeel.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

39 minuten geleden zei OFDM:

Nee dat is niet aanstaande maar het afnemen van broadcast wel en daarom vechten die bedrijven er nu al voor om die techniek te redden. Zwitserland heeft laten zien dat ze de stekker er uit hebben getrokken. Als dit niet slaagt dan gaat omroep misschien naar de telecom of het stopt helemaal.

Het aspect van vrije anonieme radio en TV wordt overigens expliciet genoemd onderaan de tekst onder 5G broadcast:

Ultimately there is no need to worry in the standard version: Anonymous broadcasting will not be compromised.

Hier in Vlaanderen is dit onder druk van het Telenet-Proximus oligopolie ondertussen ook al een feit geworden: VRT TV is helemaal uit de ether.

Door politici zitpenningen te geven om in de raden van bestuur te zetelen, krijgt men dat hier allemaal gefoefeld.

Dat hierdoor juist allochtonen geen Vlaams meer te horen gaan krijgen via de televisie, kan hun in hun oneindige hebzucht en kortzichtigheid geen bal schelen.

Gewoon uit principe weiger ik om een overprijsd kabelabonnement te nemen en ik ben daarin niet alleen.

Ondertussen kijk ik nu met behulp van een Raspberry Pi met OSMC en de VRT Nu-extensie.
Helemaal anoniem is dit niet, want men kan het IP-adres zien. Het had werkelijk niet veel gescheeld of aanmelden met een e-mailadres was ook nog eens vereist.
Voor een techneut mag dit niet echt moeilijk zijn, maar de doorsnee burger heeft wellicht nog nooit van een Raspberry Pi gehoord...
Wat de commerciële Vlaamse zenders betreft; ik kan gerust zonder die zever leven 😉

aangepast door on4aa
Geplaatst:
2 minuten geleden zei on4aa:

Gewoon uit principe weiger ik om een overprijsd kabelabonnement te nemen en ik ben daarin niet alleen.

Hier nog 1 ik kijk enkel FTA

NPO´s kijk ik via dvb-t2

VRT nieuws enz via BVN

Amusement via schotel uit D en UK

Maar on4aa heb je nog eens op kanaal 33 gekeken of je in hasselt

nu ontvangst hebt ?

Geplaatst:
3 minuten geleden zei Eduard07:

Waar heeft Zwitserland de stekker uit getrokken?  Niet uit DAB+, dacht ik. Integendeel.

DVB-T dus, net zoals hier in Vlaanderen. Tegen betaling kan men wel een DVB-T2-boeket krijgen, maar ik heb een hele slechte ervaring met TV Vlaanderen.

Dat neemt niet weg dat men het Duitstalig Zwitsers nieuws meermaals per dag kan ontvangen via de satelliet via SRFinfo op Hotbird.

Het Franstalig RTS nieuws kan men laat zien via TV5 Europe op Astra 1 als ik mij niet vergis.

Beiden hebben ook een correcte Kodi/OSMC-extensie.

Geplaatst:
5 minuten geleden zei on4aa:

DVB-T dus, net zoals hier in Vlaanderen. Tegen betaling kan men wel een DVB-T2-boeket krijgen,

In wezen is dit deels ook het geval in Nederland en Duitsland. 

Maar in dat geval zou inderdaad een overstap van T2 naar 5G vloeiend kunnen verlopen. Omdat er al registratie plaatsvindt.

Maar goed, voor het allemaal zover is... 

Geplaatst:

We zitten nu al dvb-t2 in de grond te stampen ,kpn zit nog in overgang fase nog

niet alles zit op de goede frequenties .

De euforie is voor bij dat iedereen met een binnen huis antenne ontvangst heeft.

Het ontvangst gebied is kleiner geworden tov dvb-t.

Ik blijf mij afvragen hoe kan dat.

Gelijk vermogen

De zendantennes hebben hoog en laag in de uhf band de zelfde versterking.

Uitzend frequentie is bijna halveert wat 2db minder traject demping moet geven.

Wat klopt er niet ?

• Moderator
Geplaatst:

Dat antwoord is al een paar maal gegeven, de FEC en de modulatie waardoor je meer signaal nodig hebt.

Het zendvermogen is gelijk gebleven, je zult dus in het randgebied wat aan je ontvangst antenne moeten doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Zojuist zei ceesv:

Dat antwoord is al een paar maal gegeven, de FEC en de modulatie waardoor je meer signaal nodig hebt.

Ja maar we hebben wel 2 db meer signaal winst kunnen hebben wat dat compenseert of ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen