Ga naar inhoud

Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Je rekent jezelf rijk met die theoretische 2 dB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
51 minuten geleden zei on4aa:

Hier in Vlaanderen is dit onder druk van het Telenet-Proximus oligopolie ondertussen ook al een feit geworden: VRT TV is helemaal uit de ether.

Door politici zitpenningen te geven om in de raden van bestuur te zetelen, krijgt men dat hier allemaal gefoefeld.

Dat hierdoor juist allochtonen geen Vlaams meer te horen gaan krijgen via de televisie, kan hun in hun oneindige hebzucht en kortzichtigheid geen bal schelen.

Gewoon uit principe weiger ik om een overprijsd kabelabonnement te nemen en ik ben daarin niet alleen.

Ondertussen kijk ik nu met behulp van een Raspberry Pi met OSMC en de VRT Nu-extensie.
Helemaal anoniem is dit niet, want men kan het IP-adres zien. Het had werkelijk niet veel gescheeld of aanmelden met een e-mailadres was ook nog eens vereist.
Voor een techneut mag dit niet echt moeilijk zijn, maar de doorsnee burger heeft wellicht nog nooit van een Raspberry Pi gehoord...
Wat de commerciële Vlaamse zenders betreft; ik kan gerust zonder die zever leven 😉

Dat was in Nederland ten tijde van de uitschakeling analoge TV ook bijna gebeurd. Toen zei staatssecrataris Medy van der Laan letterlijk iedereen betaalt zijn eigen ontvangst weg. KPN zond toen namelijk al in DVB-T uit met een betaal TV pakket in de Randstad. Gelukkig is toen om andere redenen het kabinet gevallen en is het allemaal anders gelopen (betere deal met KPN voor FTA uitzenden).

Maar hey, je hebt dan wel geen overpriced kabelabonnement maar blijkbaar wel Internet. Dat is het nieuwe goud hoor. De VRT heeft de "oude" distributie dus afgestoten net zoals de Zwitsers dat hebben gedaan.

Geplaatst:
3 minuten geleden zei ceesv:

Je rekent jezelf rijk met die theoretische 2 dB.

Ja zo is het wel ongeveer.

Het is een grote rekensom per kanaal een heleboel plusjes en minnetjes. Onder de streep heb je kijkers die er gemiddeld op achteruit zijn gegaan maar ik denk dat het grootste deel er niets van heeft gemerkt. Die zullen echter niet aan de bel trekken.

Er was maar 1 manier om iedereen er qua ontvangst op vooruit te laten gaan en dat was 64qam zoals Duitsland heeft gekozen. Dan waren er misschien klachten gekomen over de beeldkwaliteit of niet alle zenders in HD.

• Moderator
Geplaatst:

Maar je vergeet dat er allerlei andere frequentie afhankelijke effecten een rol mee spelen.

Wat doet jou antenne bijvoorbeeld op die 2 verschillende frequenties.

Wat is het stralings diagram en het rendement van de zendantenne bij die verschillende frequenties.

Wat voor absorptie of reflecties heb je in de directe omgeving van je antenne?

hoe gevoelig is je ontvanger op die 2 verschillende frequenties.

et cetera, et cetera, et cetera.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Moderator
Geplaatst:

De antennes zijn gespecificeerd op het midden van de band voor wat betreft stralings patroon en versterking.

Je mag ervan uitgaan dat met het veranderen van de frequentie de antenne andere eigenschappen zal hebben, ook al zijn die door het ontwerp zo gering mogelijk gehouden.

Maar hoe is het met je ontvangst installatie is die "recht" binnen de gehele UHF band?

Geplaatst:
11 minuten geleden zei luisteraar:

traject demping

image.png.72c215cfb93371ae425eaa82fd2a0c2c.png

bij 50 km op 700 mhz is de demping 123 db

bij 50 km op 350 mhz is de demping 117 fb

dus 6db bij halvering frequentie

Ja maar dat is één facet in de keten bovendien is het verschil tussen de hoogste en laagste frequentie  geen factor 2 maar factor 1,7 dus goed voor ruim 4,5 dB. Maar dat is echt jezelf rijk rekenen want het is toch niet zo dat alle bouquetten van 800 MHz naar 470 MHz worden verhuisd!!!

Ik zet hier tegenover de switch van T1 met 64qam naar T2 met 256qam. Dit weegt zwaarder want kost alle kanalen ca. 2 dB.

De verliezen door obstakels neemt wel af bij lagere frequenties dat is een pluspunt. Aan de andere kant reflecteren lagere frequenties misschien weer wat minder.

De director in de KPN binnenantenne verliest zijn versterking op lage frequenties dat is weer een minpunt.

Je weet het pas als je een database maakt met meetwaarden uit alle ontvangers voor en na de switch.

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer je die stelling onderbouwt, ja.

Anders, nee!

Maan er zal geen enkele zender technicus niet passende antennes aan zijn zender gebruiken.

De antennes van Katrein zijn breedbandig, maar wel gespecificeerd op het midden van de band!

Geplaatst:
8 minuten geleden zei luisteraar:

Mag ik de conclusie trekken dat de zendantennes niet meer geoptimaliseerd zijn voor de nieuwe

lage frequenties ?

Nee want er zijn helemaal geen nieuwe lage frequenties. De onderkant van de UHF is nog steeds kanaal 21, midden 474 MHz.

Uit het diagram van Kathrein dat ik eerder plaatste is te zien dat de lagere kanalen een mooier rond diagram hebben. De hoge frequenties geel 750 MHz en violet 860 MHz vertonen deuken in de rondheid. Je zou hieruit kunnen concluderen dat de ERP ongelijkheid is verminderd door het afstoten van de hogere kanalen.

Kathrein antenne.jpg

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden zei luisteraar:

Het ontvangst gebied is kleiner geworden tov dvb-t.

Ik blijf mij afvragen hoe kan dat.

Gelijk vermogen

De zendantennes hebben hoog en laag in de uhf band de zelfde versterking.

Uitzend frequentie is bijna gehalveerd, wat 2dB minder traject demping moet geven.

Wat klopt er niet ?

Om heel kort en bondig te antwoorden: het Shannon-Hartley theorema.

shannon-hartley.png

De informatiesnelheid of eigenlijk de kanaalcapaciteit C in bits per seconde gaat gevoelig omhoog door overgang van SD naar HD en één HD-kanaal dat erbij komt, terwijl de bandbreedte B van het signaal gelijk blijft.

Wel, dan dient de signaal/ruis-verhouding S/N omhoog. Dat is in een notendop wat er is gebeurd bij de stuntelige Nederlandse overstap van DVB-T naar DVB-T2.
(Ik begin mij zo stilletjes aan af te vragen of ze in de bestuurskamer van KPN al van dit theorema hebben gehoord...)

aangepast door on4aa
Geplaatst:

Terzijde: Ik vind het wel leuk dat luisteraar probeert de onderste steen boven te krijgen. Ik kan hier mooie metingen doen met de antenne opstelling en een bijzondere spectrum analyser. Het kost veel moeite om tot een halve dB nauwkeurig vast te stellen hoeveel moeilijker het is geworden met DVB-T2.

Het meest shocking vind ik nog steeds het enorme verschil tussen Duitsland en Nederland in minimum c/n. Voor de DX hobby is de "zware DVB-T2" een verlies want er is een enorm goed signaal nodig om beeld te krijgen (bij tropo condities). Ik ben daarom erg blij dat het is gelukt om Omrop Fryslan weer terug te hebben gezien met 35 dB c/n en kwaliteit 100% (6 dB marge). Dit was een zender die in tegenstelling tot wat hier wordt geschreven juist naar een hogere frequentie is gegaan namelijk van 562 naar 626 MHz (van 32 naar 40).

Geplaatst:
4 minuten geleden zei on4aa:

Om heel kort en bondig te antwoorden: het Shannon-Hartley theorema.

spacer.png

De informatiesnelheid C in bits per seconde gaat gevoelig omhoog door overgang van SD naar HD en één bijkomend kanaal, terwijl de bandbreedte B van het signaal gelijk blijft.

Wel, dan dient de signaal/ruis-verhouding S/N omhoog. Dat is in een notendop wat er is gebeurd bij de stuntelige Nederlandse overstap van DVB-T naar DVB-T2.
(Ik begin mij zo stilletjes aan af te vragen of ze in de bestuurskamer van KPN al van dit theorema hebben gehoord...)

Dat hebben ze wel. Het is bekend dat DVB-T2 de Shannon limit veel dichter nadert dan DVB-T. Ik durf zelfs wel de stelling aan dat er geen ander systeem meer komt om die laatste procenten er nog uit te slepen.

Maar: Er is misschien iets teveel vanuit gegaan dat T2 de rekening voor 256qam wel zou betalen....?

Geplaatst:

@OFDM eigenlijk jammer dat je met de analyser geen foto gemaakt hebt van het spectrum

toen het dvb-t was toen dvb-t2 toen dvb-t2 op nieuwe frequentie .

Ik had ook een print kunnen maken van de waterfall van tvb-t stick

Nu zijn we te laat om echte vergelijkingen te maken van signaal sterkten

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen