Ga naar inhoud


de waterstofketel, nu nog het waterstof!


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Waterstof wordt al veel vaker gebruikt als je denkt.

 

Langs de snelweg, op plekken waar op kilometers afstand voedingskabels ontbreken, wordt de detectie en signalering al jaren gevoed door waterstof cellen.

 

Ter info:

Im Jahr 2013 gelang es einigen Herstellern Brennstoffzellen zu entwickeln, die mindestens 10.000 Stunden Lebensdauer haben. Dadurch sollte für Autos eine Reichweite von mindestens 400.000 bis 450.000 Kilometern abgedeckt sein. Ursprünglich geplant war eine Lebensdauer von mindestens 5.000 Stunden.

 

In 2013 zijn enkele fabrikanten erin geslaagd brandstofcellen te ontwikkelen met een levensduur van minimaal 10.000 uur. 
Dit moet een bereik van minimaal 400.000 tot 450.000 kilometer voor auto's beslaan. 
Oorspronkelijk was een levensduur van minimaal 5.000 uur gepland.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 minuten geleden, drz zei:

maar om nou een koel/vries combie in mijn auto te vervoeren

 

Je blijft gewoon volhouden hè?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waterstof wordt in personenauto's gasvormig bij omgevingstemperatuur opgeslagen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even terug naar het topic en de uitleg welke systemen in een Brandstof gemotoriseerde auto zitten kan men terug vinden op het internet

 

dat zijn de huidig op de markt aanwezige auto's

de toekomstige zullen iets anders qua opslag uitzien

aangepast door Tonskidutch
toegift

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waterstof is bij uitstek de schone energie die voordelen heeft.

Elektrische energie in accu's opslaan is een doodlopende weg bij de huidige accu technologie.

 

Wat is er eigenlijk gebeurd met de flux capacitor?😁

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

 

Je blijft gewoon volhouden hè?

Ja absoluut! Ik hoor alleen maar dat systeem 1 beter is dan systeem 2, maar ik lees nog steeds geen argumenten waarom dat zo is.

 

Ik heb veel nadelen opgesomd van een waterstofauto, aangezien de voordelen wel bekend zijn.

Het wordt gewoon aan de kant geschoffeld!

Er zijn voordelen aan een full-electric system maar zeker ook nadelen.

 

Het is net de tijd van het Video2000 systeem vs VHS vs Betamax, waarvan het minst goede systeem het heeft gewoon omwille van de porno banden en de prijs...tja

Hebben we dan niets geleerd uit het verleden en gaan we met zijn allen de oude technologie omarmen maar dan met waterstof ipv benzine?

 

De innovatie op het gebied van elektriciteit gaat momenteel ontzettend snel, veel sneller dan die van waterstof technologie, dus waarom waterstof omarmen?

Geef daar eens antwoord op?

aangepast door drz
typo

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat dat al een paar keer aan de orde is geweest.

 

Wanneer alle batterij auto's opgeladen moeten worden aan laadpalen word dat een groot probleem.

- onvoldoende elektriciteit centrales.

- koppelnet moet uitgebreid worden.

- middenspanning verdeelnet moet uitgebreid worden.

- er moeten miljoenen laadpalen geplaatst worden

- accu's hebben steeds schaarser wordende grondstoffen nodig

- accu's worden na gebruik een afval probleem

- in de winter wordt de reikwijdte kleiner

- het opladen kost tijd.

 

waterstof auto's hebben ook hun nadelen, maar niet de boven genoemde...

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat wordt nog erger als iedereen denkt ongestraft stroom het net in te kunnen pompen met zonnepanelen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Omdat dat al een paar keer aan de orde is geweest.

 

Wanneer alle batterij auto's opgeladen moeten worden aan laadpalen word dat een groot probleem.

- onvoldoende elektriciteit centrales.

- koppelnet moet uitgebreid worden.

- middenspanning verdeelnet moet uitgebreid worden.

- er moeten miljoenen laadpalen geplaatst worden

- accu's hebben steeds schaarser wordende grondstoffen nodig

- accu's worden na gebruik een afval probleem

- het opladen kost tijd.

 

waterstof auto's hebben ook hun nadelen, maar niet de boven genoemde...

 

Kunnen we dat afstrepen tegen:

 

- te weinig waterstofstations, die 2,5 miljoen euro per stuk kosten (link zoek ik zo op)

- capaciteit om te tanken zal altijd te laag blijven als na 2 a 3 auto's pas na een half uur weer getankt kan worden wegens het opbouwen van een druk tot 700 bar

-De te dure waterstof auto's waar nu ongeveer 60.000 euro verlies op wordt gemaakt vanwege de test? (een waterstofauto kost af fabriek ongeveer 120.000 en gaat voor de helft naar de consument)

- Bij de productie van waterstof komt CO2 vrij! Bijna alle waterstof wordt gemaakt door het kraken (reforming) van aardgas. Op hoge temperaturen (tot 1.100°C) wordt een reactie van stoom (H2O) en aardgas (CH4) veroorzaakt: CH4 + H2O → CO + 3 H2 – 191.7 kJ/mol. Hierna wordt via water-gassplitsing de koolmonoxide met stoom omgevormd in kooldioxide en waterstof: CO + H2O → CO2 + H2 + 40.4 kJ/mol. Een proces waar dus ook nog eens 20% energie ingestopt moet worden. Elektrolyse van water is vele malen duurder en zal om economische redenen de komende decennia dus niet op grote schaal worden toegepast voor de productie van waterstof.

(Bron: https://maartendewit66.wordpress.com/2016/02/21/de-waterstofauto-gaat-nooit-echt-wat-worden/ ) Oude link, ik weet het.

-Het rendement van een waterstofauto is de helft van een elektrische auto.

-

 

Enfin, er is nog zoveel op te noemen.

Begrijp mij niet verkeerd, want elke innovatie om van fossiele brandstoffen af te komen is meer dan welkom, en of dat nu full-elecric is of waterstof, dat maakt mij persoonlijk niet uit.

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De eerste benzine pompstations werden ook me een slinger aangedreven.

Wordt de technologie uitgerold, zal die capaciteit ook uitgerold worden.

Waterstof is op dit moment op de huidige stand van het tanken niet te vergelijken of te beoordelen.

Als techneuten onder elkaar hoef ik dat toch niet uit te leggen.

 

16 minuten geleden, drz zei:

Bij de productie van waterstof komt CO2 vrij!

 

En bij het opwekken van elektriciteit om die accu's op te laden komt wat vrij?

Daar zijn allemaal technische oplossingen voor, op dit moment weten we niet wat we met de niet afgenomen stroom aanmoeten, die kan je prima opslaan in waterstof.

Langs de evenaar kan je waterstof prima opwekken met zon energie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ceesv zei:

De eerste benzine pompstations werden ook me een slinger aangedreven.

Wordt de technologie uitgerold, zal die capaciteit ook uitgerold worden.

Als techneuten onder elkaar hoef ik dat toch niet uit te leggen.

 

 

En bij het opwekken van elektriciteit om die accu's op te laden komt wat vrij?

Touché, die krijg je.  :)

 

Er is nog een nadeel van accu's, nu ik even de tijd heb om verder in te lezen, de opslag is vrij duur en tot wel 10x zoveel als de opslag van waterstof in een brandstofcel.

Een accu gaat meer kilometers mee, maar vervangen is een kostbare zaak.

 

Ik las dat er veel bedrijven in opkomst zijn die de accu's recyclen, dus een tekort aan grondstoffen voor accu's zal er niet snel komen.

Tevens kwam ik een artikel tegen waar verteld word dat er zonnepanelen in ontwikkeling zijn die direct waterstof kunnen produceren..... handig voor in huis dus.

Ook een artikel met "mierenzuur" viel mij op. https://www.deingenieur.nl/artikel/generator-wekt-stroom-op-uit-mierenzuur

 

Ik vind dit een leuke discussie en vind dat we niet moeten vervallen in een soort van rivaliserende voetbalclub mentaliteit.

Het gaat over een vrij nieuwe technologie en wat beter of rendabeler is zal de toekomst moeten uitwijzen.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb er een aantal jaren geleden wat onderzoek naar gedaan, waterstof technologie verdient het, naast kernenergie om verder ontwikkeld te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, maar ik denk meer aan waterstof voor in huis ter vervanging van het aardgas om op te koken bijvoorbeeld.

Maar voor in een auto heb ik sterk mijn twijfels, maar laten we de toekomst afwachten en ondertussen filosoferen over verbeteringen.

 

Wat betreft kernenergie, daar ben ik helemaal voor en ben zeker voorstander van thoriumcentrales.

 

Ik ben zelf al een jaar of 5 aan het nadenken over duurzame energie en heb van mijn eigen huis een experimenteerplaats gemaakt.

Qua verwarming heb ik geen gas of waterstof meer nodig.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie hier waterstof of accu auto's.

 

Er wordt wel een belangrijk iets die bij het laden van accu's over het hoofd wordt gezien.

Wat een groot probleem gaat veroorzaken als een hele wijk gaat rijden met aangedreven auto's met accu's die in de avond even allemaal aan hun laadpaal worden gehangen is dat heel de wijk zonder spanning komt te zitten omdat de verdeelkasten in de wijk totaal niet zijn berekend om al die kilowatts bij al die laadpalen te krijgen, daar is de infrastructuur niet op berekend en ik zie niet dat overal zomaar even de straten worden geopend om er heel wat dikkere kabels in te leggen. Een accu auto slurpt in een keer het verbruik van 3 a 4 huishoudens per dag weg dus de infra structuur zal flink moeten worden aangepakt om deze optie te kunnen realiseren.

Probleem 2 is een caravan en aanhanger achter deze accu aangedreven auto's. Geen producent heeft mij kunnen overtuigen hoeveel kilometer ik werkelijk kan rijden met een caravan van 1500 kilo. Ze roepen 200 km maar als ik dan 80% geladen ben na 3/4 uur (want dan moet ik wegwezen de volgende moet laden) kan ik maar 160 km rijden op papier in werkelijkheid is dit veel minder en mag je blij zijn dat je 130 km kunt halen met 1500 kilo achter je wagen.

 

Bij gebruik met het systeem waar Tonskidutch het over heeft (even hele topic lezen) lijkt het dat het probleem met tanken van waterstof is opgelost, je tankt gewoon een vloeistof waar waterstof in is opgeslagen als ik het goed begrijp. Uit die vloeistof kun je de waterstof eenvoudig halen waarop de auto zijn elektrische motoren laat rijden zoals een auto die met accu werkt. Alleen moet er bij het tanken de opgebruikt vloeistof waar de waterstoflading op zat weer worden uitgenomen zodat die vloeistof opnieuw kan worden voorzien van waterstof. Deze handeling is mij niet geheel duidelijk hoeveel tijd dit allemaal gaat kosten.

Of je nu wel meer kilometers kan rijden met caravan is ook afhankelijk van je tankinhoud wat er maximaal in de auto zit.

 

Wie het gaat winnen is degene waarbij je het minste gemak verliest ten opzichte van de benzine/diesel auto met schone techniek die zo goedkoop mogelijk te produceren is en waarbij de infrastructuur zo weinig mogelijk hoeft te worden aangepast.

 

 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...