Ga naar inhoud


Welke prosumer satelliet meter?


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Mijn Satlook Digital NIT satelliet meter begint in de jaren te komen, het CTR display is moeilijk afleesbaar in de zon op het dak, er zijn steeds minder DVB-S transponders en de accu is aan het einde van zijn leven.

 

Ik ben op zoek naar een vervangend exemplaar met een budget van +/- € 500,-

 

- Real Time spectrum analyser

- DVB-S2-x

- Eventueel DVB-T2

- NIT

- Constellatie diagram

- BER, MER

- S/N

- RF

- Diseqc 1.0, 1.1 en 1.2

- FTA beeld incl. H265 decodering

- Ingebouwde accu

- Goed afleesbaar bij zon op het dak

- Robuust.

- LNB uitgang kortsluitvast.

 

 

 

Ik heb al wat rond gekeken, een Megasat HD5 Combo komt aardig in de buurt.

Alleen zou bij deze meter volgens reviews de real time spectrum Analyser voor een sweep voor het gehele spectrum 2.000 ms nodig te hebben, niet echt real-time bij het uitrichten.

Volgens spaarzame ervaringsberichten die ik heb gevonden, hangt ook de software regelmatig, wanneer je tussen de verschillende functies schakelt.

 

Heeft er al iemand ervaring met een prosumer satelliet meter met genoemde specificaties of met de Megasat HD5 Combo?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Een satelliet meter gaat weer een aantal jaren mee, dus een beetje toekomst zeker is meegenomen.

OP dit moment is DVB-S2X een extra, die Megasat HD5 Combo is een van de weinige meters die S2X heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een paar maand een DR.HD1000s+ en ben hier tot nu toe best tevreden mee. Zie ook het volgende draadje.

De Megasat ziet er goed uit maar een spectrum analyser van 2 sec vond ik toch niet kunnen.

De DR.HD1000s+  is wel even wennen na vele jaren een Satlook gebruikt te hebben.

Geen DVBS2X, vrij goede display (in de volle zon is denk ik geen enkele LCD display goed).

Wat ik wel mis is dat de sweep niet regelbaar is zoals bij een Satlook.

Mijn versie heeft wel geen DVBt, hierover kan ik dus niets melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dank voor je reactie, ik heb je bijdrage en bijgevoegd meetrapport gelezen.

Het is inderdaad een mooi apparaat, ruim binnen het budget.

Ik mag aannemen dat de  software bugs en het vastlopen zoals gerapporteerd bij Dr.Dish en op de Duitse Fora door een van onze leden ondertussen verleden tijd zijn?

 

De Megasat HD5 Combo scoort hoog op het lijstje, maar ik realiseer mij, dat juist bij het initiële uitrichten, het vinden van een signaal, een snelle spectrum analyser een must is.

Die 2 seconden is wel bij een volledige sweep,  bij 200 MHz. span zou die "slechts" 300 ms. zijn, bij 400 MHz. 600 ms.

De Dr. HD 1000 wordt gespecificeerd met 110 ms, maar heeft dan weer wanneer ik je goed begrijp geen magnified sweep.

Ik heb ook nog een kortsluitvaste LNB uitgang op mijn lijstje gezet, ook op mijn Satlook zag ik af en toe de kortsluit melding voorbij komen.

 

Ik kwam bij een winkel ook nog Satlook instrumenten tegen, maar die kosten tussen de € 1.000 en € 1.200.

Er zijn veel leuke kastjes op de markt, maar het is moeilijk te herkennen of ze enigszins absolute meetwaarde verstrekken.

En geen enkele voldoet aan al mijn wensen.

 

De Dr.HD 1000 is aan mijn lijstje toegevoegd als serieuze kandidaat

De Megasat HD5 Combo blijft ook nog even in beeld, ik denk dat in de praktijk testen de enige manier is om tot een besluit te komen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede prosumer satelliet meter die ook overweeg kan met DVB-S2X is niet te vinden onder de +/- € 500,-. Het voordeel van Satlook is de snelle robuuste real time spectrum analyser. De Dr.HD 1000 als Megasat HD5 Combo hebben een "trage" real time spectrum analyser vergeleken met de Satlook. De spectrum analyser van de Dr.HD1000 lijkt beetje op een "zaag stand generator". Zie deze youtube filmpje Promax vs Dr. HD 1000:

 

 

Hier kan men het verschil goed te zien. Ceesv, ik denk dat u zich redelijk gaat irriteren aan de "langzame" spectrum analyser van de De Dr.HD 1000 als Megasat HD5 Combo. Hebt u toevallig van Rover Instruments gehoord? Misschien is een ROVER HD Tab 4 Touch iets voor u. Deze is wel iets boven het budget van +/- €500,-. Zie hier een demonstratie filmpje:

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spectrum analyser is uit ondervinding echt wel heel snel bij een DR.HD, en blijkbaar veel sneller dan bij de Rover uit het filmpje. Bij de Rover blijkt het beeld van het meetresultaat in tegenstelling tot de DR.HD niet echt vloeiend te verlopen. Maar de DR.HD heeft inderdaad geen Sweep. En dan op een klein schermpje krijg je inderdaad niet de beste weergave te zien.

De analyser is door zijn snelheid heel geschikt om een schotel af te regelen maar niet om herstellingen te doen. (En dit is toch een gemis)

 

Ik beweer niet dat er geen betere satellietmeters zijn maar alles heeft zijn prijs.

Ik denk dat alle meettoestellen voor- en nadelen hebben behalve dan de SATLINK meters, die hebben enkel nadelen.

 

Een detail, de polsband zou ik ook niet meer willen missen. Handig om te werken want beide handen vrij.

Tot hiertoe heb ik bij DR.HD nog geen vastlopers gehad. Bij een LNB kortsluiting zou het toestel in veiligheid gaan maar dit heb ik nog niet getest?

 

Eén hint: Vele uren YouTube filmpjes bekijken vooraleer een beslissing te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb geprobeerd erachter te komen of de Rover een NIT functie heeft, wanneer je moet gokken naar welke satelliet je kijkt staat deze meter meteen onderaan de lijst.

Het lijkt erop dat de Rover geen NIT heeft.  http://www.rover-instruments.de/images/files/Katalog_ROVER_2018_KREILING.pdf

Verder heeft die alleen MPEG 2 en MPEG 4 decoders aan boord, H265 is wat toekomst zekerder.

De Dr HD gaat ook slechts tot H264.

 

De Megasat HD5 combo heeft tot op de trage spectrum analyser toch voor mij goede kaarten, evenals de Dr. HD.

Wanneer de Megasat uit de kinderziekten zou zijn gegroeid is het enige echte nadeel de spec.analyser.

En om dan daarvoor weer de oude Satlook het dak op te slepen gaat erg ver.

 

Zoals TozdeoG zegt, op zoek naar filmpjes met gebruikers informatie en op zoek naar een winkel waar je het toestel in de hand kunt houden.

Ik ben er nog niet uit welke het wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle Rover instruments hebben NIT functie ter beschikking. Een prijs vriendelijker prosumer satelliet meter die snelle real time spectrum analyser en H265 ondersteunt is er nog niet op de markt. Misschien even door sparen voor Promax en of Rover instruments die het wel heeft? Ik kan uit eigen ervaring spreken als u eenmaal met een Promax en of Rover instruments mee heeft gewerkt. Dan wilt u niet meer terug gaan naar de Satlook. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn Satlook had en slechte accu had (functioneerde alleen nog op continue netstroom)  Ik heb eerst de accu van

mijn Satlook vervangen, je bent toch aan het oude beestje gewend en het is/was een fijn apparaat om mee te werken.

 

Maar nadat ik later had besloten een nieuwe T90 opstelling te gaan bouwen met Unicable apparatuur, vond ik dat het ook

tijd werd voor een nieuwe meter. Het is een Alpsat Satfinder 5 HD Pro geworden (inclusief verzendkosten iets boven € 300,=)

 

Aangezien de schotel nog afgebouwd moet worden (en de paal moet nog de grond in) heb ik nog niet veel draaiuren gemaakt

met de meter, anders dan hem even aan de bestaande opstelling hangen om wat functies te bekijken.

 

Let wel: Op de meter die ik heb staat geen AHD vermeld. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat het verschil is met de mijne.

 

De specs:

 

SATFINDER 5 PRO-AHD Real Time and NIT Function Spectrum Analyzer, HD Video Display 3.5" Lcd Tft , DVBS/S2 Satellite Signal Meter Device.
SATFINDER 5 PRO-AHD is a professional measuring device for ensuring most accurate installation of dish antenna. With the device 3.5" Lcd Tft color monitor you can display SD and HD Digital TV programs and also the frequency spectrum between 950-2150 Mhz. (in normal and advanced mode).
The device has 32 different LNB type memory. It also has user-customizable LNB types. 22Khz Tone - 13/18V selectable.  Supports Diseq-C 1.0-1.1-1.2-2.0 and Multiswitch central systems. It may perform USALS motor system installations and may measure UNICABLE I&II (SCR,dCSS) EN50494/EN50607 JESS systes on a single cable. The Lnb supply has protection against short circuits, and has screen warnings. You can also use SATFINDER 5 PRO-AHD as an AHD-TVI-CVI-ANALOG cctv camera test monitor.
You may use the device with 3000mAh 7.4V Lithium Polymer charging batteries, and charge it with External 220V AC charging device and Car lighter charging device. Battery packs and charging circuits are protected against short circuits and high currents. Its average Operating span is about 4 hours.  This sensitive device has many functions, it is versatile and easy to use with bakclight keypad. It has got Led Lantern light for dark areas.

English, Turkish, German, French, Spanish, Portuguese, Russian, Arabic, Dutch and Italian OSD Menu Languages are available.  It is a super lightweight measuring device weighing only 1kg. with protective cover and batteries.

AS05-PRO+AHD TECHNICAL FEATURES:

• Digital HD video Picture.
• Satellite orbit and recognition from Spectrum NIT.
• Full Band Spectrum Analyzer Real-time ( 350ms )
• dBuV, dBmV or dBm signal strength indicator
• Level and BER measurement
• Detailed display of signal quality (BER evaluation)
• S/N and C/N measurement
• Constellation I/Q Diagram
• 800 MHz processor speed
• 8MB Memory / 512Mb Ram
• 5000 TP Capacity
• 8000 Tv Channels Capacity
• 250 Satellite Capacity
• Keyboard with Backlight
• Led Torch Light
• LNB Supply : 13/18V/21V , 22 kHz - 500/650mA
• Ka/Ku/C band support.
• V/H and L/R selectable polarity
• KA-BAND L.O. Frequency: 17.25-20.25 GHz
• 32 LNB Type and 3 Type interchangeable User Lnb
• F - Male Connector Input
• Low Threshold level DVBS2 Tuner ST Processor
• Level range: -65 dBm to - 25dBm
• FEC Qpsk 1/2, 3/5, 2/3, 3/4, 4/5, 5/6, 8/9, 9/10
• FEC 8psk 3/5, 2/3, 3/4, 5/6, 8/9, 9/10
• Symbol Rate: 1 to 45Msps
• DVBS, DSS (DirecTv), DVBS2 / QPSK and 8PSK
• DiSEqC 1.0 , 1.1 , 1.2 , 2.0
• DiSEqC 1.2 and USALS Motor Control
• Support UNICABLE I&II (SCR,dCSS) EN50494/EN50607 JESS
• USB 2.0 Memory Interface.
• Tp frequency update from USB Memory.
• Software update via USB Memory.
• XP/7/8/10 compatible with Windows ( 32/64-bit )
• Satellite position detection max 1 second.
• Easy to use with small and light weight design
• Long life Lithium- Poly battery ( 3000mAh )
• 4 hours of battery work time
• AHD-TVI-CVI CCTV Input
• Dimensions (WxHxD) : 18 x 11 x 6 cm
• Carrying Cover Bag
• Weight: about 1 kg including battery

 

vGnp

 

 

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die Alpsat AS 05 ziet er zeker niet slecht uit, dat is een serieuze kandidaat.

 

De Alpsat AS 06 is de uitvoering die ook DVb-T2 en DVB-C kan meten, voor het prijsverschil zeker te overwegen, € 480,-

Alleen ook hier geen H265, dus bij de Nederlandse DVB-T2 geen beeldweergave.

AHD staat voor analoog HD voor het aansluiten van CCTV bewakingskamera's.

Bij de AS 5 staat dat de LNB uitgang kortsluitvast is, bij de AS6 idem.

 

Nadeel, geen DVB-S2X en geen H265.

Daarvoor kom je dan toch uit bij de Megasat HD5 Combo, die met die trage spectrum analyser.

 

Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn zoektocht naar een nieuwe meter is mijn voorkeur voor een Megasat HD5 geëindigd toen ik op een Duits DX forum het volgende las.

 

Habe es ausprobiert und mit hat es nicht gefallen. 
Vor Alkgm Spectrum Analyzer ist dermaßen langsam das ich gar keine Nerven mehr hatte und habe das Gerät abgeschaltet und wieder verpackt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 18-3-2019 om 09:55 zei TozdeoG:

Ik beweer niet dat er geen betere satellietmeters zijn maar alles heeft zijn prijs.

 

12 uur geleden zei ceesv:

Nadeel, geen DVB-S2X en geen H265.

Daarvoor kom je dan toch uit bij de Megasat HD5 Combo, die met die trage spectrum analyser.

 

Het is best een flinke uitdaging een prosumer satelliet meter die DVB-S2X en H265 heeft tegen een schappelijk prijs. Een betere vraag is, hoe vaak zal men DVB-S2X en H265 aanspreken voor het uitrichten van een schotel opstelling. Er zijn voldoende prosumer satelliet meters op de markt die geen DVB-S2X en H265 hebben, die wel preciezer geschikt is om een schotel uit te richten. Ik bezit zowel een satlook color hd en rover instruments hd tab 900 plus. De satlook gebruik ik bij de bekende satelliet opstelling en deze voldoet echt prima. De rover instruments wordt ingezet bij complexe installatie/storing die gebruik maken van een wide-lnb om een voorbeeld te noemen. U kunt al raden welke satelliet meter eerder wordt ingezet. Elke hobby heeft zijn prijs.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag nog een reclame boodschap in mijn mailbox gekregen. Ik weet niet wat het waard is ....maar het vergroot zeker de angst om de juiste keuze te maken.😃

 

Peaktech P9020A | DVB-C/S2/T2 signaalmeter met 7" display
H.265 codec, WiFi en Ci-slot


Deze nieuw ontwikkelde en krachtige DVB-meter voor signaal zoeken in kabel-tv-, satelliet- of terrestrische antennesystemen biedt uitgebreide functies voor dagelijks gebruik bij het installeren of controleren van tv-systemen.

Door alle drie DVB-verzendformaten (DVB-C, DVB-S / S2 en DVB-T / T2) te combineren, kan de gebruiker alle momenteel beschikbare televisiesystemen controleren.

Met de grafische gebruikersinterface met menubediening kunnen alle vereiste functies, zoals de satellietzoekactie met bijbehorende LNB-instellingen, satellietantennehoekberekening, zoeken naar kabelnetwerken, zoeken naar digitale thuisantenne-programma's, evenals de spectrumanalysator beschikbaar voor elke meetfunctie en de media-opname en mediaspelerfunctie gemakkelijk worden geactiveerd en bediend.

De geïntegreerde interfaces bieden een verbinding met de tv via HDMI en dus als een complete vervanging voor een defecte ontvanger. Hierdoor kan een bron van fouten snel worden geïdentificeerd en gecorrigeerd. Voor de overdracht van nieuwe apparatuur kan een protocol met gevonden zenders / transponders worden opgeslagen en geëxporteerd.

De AV / IN- en AV / OUT, die worden gebruikt om externe videobronnen, CCTV-camera's te controleren of om de scherminhoud op externe monitors en uitvoerapparaten weer te geven, maakt meerdere functies van dit apparaat compleet, evenals de screenshot- en video-opnamefunctie van het tv-programma op een aangesloten USB-geheugen.

IP-camera's kunnen worden gecontroleerd via de nieuwe WiFi- of LAN-interface en de netwerkfunctie wordt ook gebruikt om gevonden netwerken snel te controleren met een geïntegreerde ping voor internetverbinding.
 
De voeding wordt geleverd door de geïntegreerde Li-Ion accu, de meegeleverde netadapter of handig in de auto via een 12V-oplaadadapter voor de sigarettenaansteker. Deze vele belangrijke functies maken dit apparaat de ideale metgezel voor elke elektricien of tv-technicus in de buitendienst.

+ Met H.265 Codec voor DVB-T2 beeldweergave
+ 18 cm (7“) TFT-kleuren display
+ DVB-C, DVB-S & S2, DVB-T & T2 programma zoeken
+ Live tv-scherm met audio-uitgang
+ Spectrumanalysator voor alle DVB-functies
+ Geïntegreerde TV-opname functies in receiverformaat
+ Mediaplayer voor weergave van foto's en video's
+ Autom. & handmatig kanaal zoeken met exporteerbaar testprotocol
+ 16QAM tot 256QAM en QPSK / 8PSK demodulator
+ Snelle 750 MHz processor en 512MByte DDR3 geheugen
+ WiFi en LAN interface
+ CCTV en IP camera test
+ HDMI & AV-IN/OUT, alsook USB aansluiting
+ Ci-slot - Common Interface (1.0 tandaard)
+ Videodecoder skaling tot 2160p
+ Robuuste metaalbehuizing en holster met draagriem
+ Uitneembare Li-Ion accu met 2600mAh
+ Veiligheid: EN 60950-1
+ Accessoires: metalen koffer, AC-adapter, Li-Ion accu, 12V auto-adapter, software voor Windows,  afstandsbediening, videokabel, holster, draagriem, gebruiksaanwijzing
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...