Ga naar inhoud


SNR, afblijven of bijstellen?


johan1983be

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Vroeger had ik TV-Vlaanderen op mijn vorig adres, ondertussen al wel wat jaren geleden. Nu hebben we besloten om de schotel en ontvanger terug in gebruik te nemen op ons nieuw adres. Ik heb mijn vu+ solo2, triax 78 cm en triple lnb  dus van mijn oude woning (mijn moeder huurt dit nu, dus is daar altijd nog in gebruik geweest) naar mijn nieuwe verhuisd. Ik heb hierop de laatste vti image opgezet (ervoor was het openpli). Binnenkort wil ik terug tv-vlaanderen erbij nemen. Waarschijnlijk gaan we hierop wachten tot Orange met de Internet Only afkomt.

Ik ben een leek met betrekking tot alle uitgebreide dingen en mogelijkheden en moet dus nog zoeken naar picons een andere skin mss en de instellingen.
 

Zondag had ik de schotel lukraak (in de juiste richting wel) vastgezet met het oog om het vandaag deftig af te stellen

Ik heb veel geluk gehad en had ongeveer volgende SNR gemiddelde op de satellieten:
19,2: 89% tot 99%
23.5: 79% tot 85%
28.2: 65% tot 72%
Dit was met blauwe lucht

Gisteren was het bewolkt en net voor een regenbui heb ik even de schotel zitten bijstellen en had voor de regen het volgende:
19,2: 68% tot 88% met uitschieters van +-96%
23.5: 88% tot 95%
28.2: 88% tot 95%

Bij een hevige regenbui ging de zwakste op 19,2 naar 55% snr maar nog goed beeld. De rest was uiteraard ook gezakt.

Mijn vraag is of ik het beter laat rusten zoals mijn vrouw zegt, of toch nog probeer om het beter af te stellen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je kan sprietje zijn methode toepassen, leg een natte zeem op de lnb en beweeg de rand van de schotel voorzichtig heen en weer.

Zie je het signaal alleen naar beneden gaan, staat je schotel prima uitgericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het werkt gewoon laten gelijk het is 😋

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nog controleren of de triple-lnb op de juiste schuinte staat voor Limburg België. Dat moet 13,8 graden zijn, zie bijlage. Gebruik de bijgevoegde hoek om dat te controleren. Je kunt de hoek uitprinten of overnemen op een stuk papier dat je op je scherm legt, uitknippen en achter op de triple-lnb plakken.
Aan de schotel moet je niet meer draaien.
Verder is het zo dat je de triple-lnb niet te ver naar achteren moet zetten. Halverwege of iets meer naar voren geeft beter resultaat.

 

hoek van 13,8 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja zoals je zelf schrijft lukraak uitgericht, dan is het bij een heftige regenbui met onweder in de lucht wel begrijpelijk dat de snr stijgt

maar het is geen meetinstrument die solo2, dat kan wellicht beter

 

waarbij een fotootje van die LNB's in de mount meer dan boekdelen schrijft

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de reacties. Ik zal dit weekend nog is het dak opgaan voor de foto te maken en te posten, hierbij rekening houdend met de hoek van @Sprietje. Ik had de triple Lnb gezet op basis van de mal van Tv-Vlaanderen zelf.  Van de schotel zelf ga ik,  zoals jullie (en mijn vrouw) zeggen, afblijven.

 

voor mezelf  heb ik liever op de 28.2 het beste ontvangst ten opzichte van 19.2. Op nick Junior na (voor de kleine wel te verstaan 😉 ) zijn er niet veel zenders meer die voor ons zo belangrijk zouden zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste johan1983be

 

De mal die wordt meegeleverd bij de triple-lnb is een gemiddelde voor de Benelux en er zit toch wel wat verschil in schuinstand of je de schotel nu in De Panne, Winschoten of Schengen (Lux) hebt staan.
Die lijn op de mal staat 15° schuin, bij jou moet die 13,8° schuin staan. Dit zal niet heel veel verbetering brengen maar alle beetjes helpen en het dichter of verder van de schotel afzetten kan zeker ook verbetering brengen.

Ik zou de schotel niet meer verdraaien, de waardes van de 3 satellieten zijn mooi evenwichtig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

Vandaag terug op het dak geweest. Eerst met de LNB gespeeld gehad. Erna zag ik als ik de schotel iets kantelde dat ik toch betere sterkte kreeg op de 23.5. Ik heb deze dan een zeer klein beetje gekanteld en erna nog met de LNB de beste verhouding gezocht. Ik denk dat ik het best mogelijk eruit heb gehaald kwestie verhoudingen met elkaar, zonder een satfinder of dergelijke te gebruiken.

Ik heb de lnb niet dichter bij de schotel gezet, gezien de regenkap die erover hangt (ik had geen schroevendraaier bij 😉 )

 

19.2: tussen de 76% tot 99% --> gemiddeld 88%

23.5: tussen de 92% en 99% --> gemiddeld 94%

28.5: tussen de 85% en 99% --> gemiddeld 91%  (hier waren wel drie zenders met slechts 54%, dat was voor vandaag niet, de zender Yesterday, Home en Really ...)

 

De oscam heb ik geïnstalleerd zoals ik ergens op het forum tegenkwam. Via Oscambutler heb ik Canal Digital (seca3) genomen en via oscamwebinterface heb ik dan de ident aangepast naar 0100:00006C ipv 0100:00006A. 

 

Bedankt voor de tips en de meningen.

DSC_0036.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0046.jpg

DSC_0047.jpg

aangepast door johan1983be
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...