Ga naar inhoud


SYMBOL RATE & CODERATE FEC


dirk044

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij af bij welke SR en FEC je het beste beeld binnenkrijgt.

De SR varieert per zender van 22000, 23000, 27500, 29900 en 30000 en meer.

De FEC varieert ook van 2/3 tot en met 9/10.

Wie kan mij hierover meer vertellen.

Sprietje, als jij dit leest, graag jouw reactie, want jij weet hier vast wel meer van.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje, als jij dit leest, graag jouw reactie, want jij weet hier vast wel meer van.

 

Zonder de kennis van Sprietje in twijfel te trekken,  geloof ik niet dat Sprietje de enigste heilige zalige Apostel is hier die alles weet. Er zijn er meerdere deelnemers op dit board die goed van wanten weten.

 

Geen van beide parameter die je aangeeft hebben direkt invloed op de beeldkwaliteit.

De FEC (Forward Error Correction) heeft uitsluitend te maken met de error correctie en is een maat voor de verhouding tussen fout correctie en payload.

Bij een FEC van bijvoorbeeld 1/2 is de helft van de data voor de de beeld- en geluidsoverdracht en metadata bestemd en de andere helft is voor de foutcorrectie. De overdracht heeft een zeer robust karakter met als nadeel dat er maar weinig nuttig signaal overblijft voor het eigenlijke beeld. Er kunnen dan maar weinig programma´s binnen een bepaalde bandbreedte overgedragen worden.

Bij 9/10 is er voor de data 9/10 de van de bandbreedte voor de payload  (beeld, geluid en metadata) ter beschikking en de overige 1/10 de van de bandbreedte is voor de fout correctie. De overdracht is veel minder "robust" en heeft hierdoro o.a.ook een grotere schotel voor meer signaalwinst nodig.

De SR  (Symbol Rate) is oppervlakkig uitgelegd een maat voor de beschikbare bandbreedt van een Space Segment binnen een transponder.

Heb je te maken met een SR van bijvoorbeeld 27.500, dan heb je een grote bandbreedte en er passen veel programma´s in een bouquet die deze bandbreedte delen. Dit noemt men ook wel MCPC oftewel Multiple Channels per Carrier.

Bij een lage SR gaat het meestal om een SCPC oftewel Single Channel per Carrier. Er zit maar één programma in dit Space Segment.

Hoe hoger de SR, hoe meer programma´s er doorgaans "inpassen".

Wat providers erg graag doen is veel (te veel) programma´s in een bouquet proppen waardoor de beeldkwaliteit snel terug gaat. Het is de bitrate van een programma-aanbieder die de beeldkwaliteit bepaalt. En hoge bit-rate is een indikatie voor de beeldkwaliteit maar heeft dan weer een hoger bandbreedte nodig en daardoor passen er weer minder programm´s in een bouquet. Een kwestie van afwegen voor een provider.

Verder zijn er ook grote verschillen in de toegepaste coders aan de kant van de aanbieder die zelfs bij een lage bitrate toch nog een zeer goede beeldkwaliteit kunnen garanderen bij verschillende modulatietechnieken.

Coders van Newtek zijn op dit moment onaangevochten, de allerbeste op de markt.

 

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzenbout

Het was niet mijn bedoeling om iemands kennis in twijfel te trekken.

Ik heb Sprietje alleen genoemd omdat juist hij vaak op dergelijke vragen reageert,

maar ook door jouw uitvoerige reactie ben ik een stuk wijzer geworden.

Ik kijk al sinds 2006 via de schotel,. maar had me hier nog nooit in verdiepd. 

In ieder geval bedankt voor de uitvoerige uitleg.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei patje7of9:

Wat opmerkelijk is dat FEED verbindingen bijna altijd lage symbol rates gebruiken.😮

 

Omdat het SCPC verbindingen zijn. Transponders kunnen voor MCPC of SCPC bedrijf ingericht zijn.

Het voordeel van SCPC is dat de beelden niet zonder meer voor iedereen te zien zijn. Je hebt geen extra codering nodig.

Het feit dat er altijd wel enkele freaks of feedhunters meekijken wordt dan op de koop toegenomen.

Bij MBC Group boeken we veelal SCPC transponders en gebruiken iedere keer weer een andere S/R en FEC om het "meekijken" te beperken en licentie-kosten voor codering te beperken. We noemen het ook wel soft-scrambling.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor elke codering betaal je naast de hardware ook een gebruikers fee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei dirk044:

Ik vraag mij af bij welke SR en FEC je het beste beeld binnenkrijgt.

De SR varieert per zender van 22000, 23000, 27500, 29900 en 30000 en meer.

De FEC varieert ook van 2/3 tot en met 9/10.

Wie kan mij hierover meer vertellen.

Sprietje, als jij dit leest, graag jouw reactie, want jij weet hier vast wel meer van.

Misschien staat het antwoord hier:

 

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dirk044

 

Zoals Drs.IJzerbout al aan geeft, hebben geen van beide parameter die je aangeeft direct invloed op de beeldkwaliteit, wel op het gemak waarmee transponders ontvangen kunnen worden.

Een transponder met een fec van 1/2 is heel makkelijk te ontvangen en heeft al met een hele kleine schotel een voldoende signaal ruisverhouding om ongestoord beeld te hebben. Daarom is het bij het uitrichten van een schotel ook handig om een transponder te gebruiken met een zo laag mogelijke fec en bijv. niet een transponder met een fec van 5/6. Een fec van 1/2 zul je maar weinig tegen komen.
Ik heb er een gevonden die vandaag is de lucht is gekomen, de zender ODO TV op 10997V op de Badr 7, zie bijlage.

---fec1-2.png.d468de892685c358b1f836c7da53a098.png

 

Maar wat bepaalt dan wel de beeldkwaliteit?
Dat is de gebruikte compressietechniek, de beeldopbouw en de bitrate.
Bekende compressietechnieken zijn van oud naar nieuw:
MP 2
MP 4
HEVC H.264
HEVC H.265

Hier een korte uitleg wat compressietechniek is:
Bij bewegende beelden (tv, film)  moet vele malen per seconde een beeld vastgelegd worden. Dat kost veel verzend- en opslagcapaciteit.
Is er nu bijv. een nieuwslezer in beeld, dan bewegen hoofdzakelijk alleen zijn lippen en een klein beetje zijn gelaatsuitdrukking. De achtergrond van de nieuwslezer is meestal een stilstaand beeld. In dit geval kun je de heel veel beelden achterelkaar hetzelfde hebben alleen een klein deel van zijn gezicht hoeft steeds veranderd te worden. Dit scheelt heel veel aan verversingscapaciteit. De nieuwere compressietechnieken zijn steeds geavanceerder waardoor en minder verversingscapaciteit nodig is.

 

De beeldkwaliteit is voor een belangrijk deel afhankelijk van de verversingscapaciteit. Dat wordt uitgedrukt in bitrate in Mbps (Megabits per sec.)
Hoeveel bitrate een transponder heeft, is afhankelijk van van flink wat parameters.
Bijv., transponder 12168V van de Astra 23,6 heeft maar een capaciteit van 38Mbps mede doordat de transponder werkt met QPSK, SR27.500 en Mpeg2.

2145765697_---380Mbps.png.eb4b4d3bf120ad465701d0ce1bcfe980.png

 

 

Transponder 11747H van Joyne heeft een capaciteit van 65,3 Mbps, mede door 8PSK, SR30.000 en Mpeg4

1109263585_---653Mbps.png.b889d4391bb48cb54d7afdaf64e9ae29.png

 

 

Op transponder 12539H van de Hotbird, zitten maar 3 zenders. Eén ervan is Hotbird 4k Test. Die werkt met een gemiddelde Bitrate van 30,7 MB/s en dan nog wel in H.265, de best compressietechniek van dit moment. De transponder heeft een snelheid van 72,7Mbs.

1801837754_---727Mbps.png.4faf3aac23bd9302cca8375df2464ac8.png

 

1810187248_---zenderHotBird4K1Bitrate30_7MBs.png.8ce7aa733ab76f3b20ceacdb445876bc.png

 


Dat is heel wat anders dan bijv. de zender Venus Tv op 12245H op de Hotbird met een Bitrate van 0,4Mb/s in mpeg 2.

1882437508_---zenderVenusTvbitrate04Mbs.png.27a93074f5a0efa179274e303ed9336f.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ook bedankt voor jouw reactie en uitleg.

Het is me allemaal veel duidelijker geworden.

De 12539H Hotbird UHD-4K Demokanaal is nu weer perfect.

De laatste tijd was er steeds storing in het beeld, er kwam regelmatig

een groen beeldje tussendoor bij elke beeldverandering bij toch ruim voldoende signaal.

Dat moet jij waarschijnlijk ook wel gemerkt hebben.

IK heb het nooit kunnen ontdekken, maar is de Bitrate in MB/s trouwens

ook af te lezen op  de VU+Solo4K ?

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet maar er is een site die 24 uur per dag alle mogelijke zenders meet. Dat is www.digitalbitrate.com

Daar kun je de satelliet, de transponder en de zender kiezen en de bitratesnelheid zien, waarbij de minimale, maximale en gemiddelde snelheid en nog veel meer.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2019 om 18:03 zei patje7of9:

Wat opmerkelijk is dat FEED verbindingen bijna altijd lage symbol rates gebruiken.😮

 

Een transponder met een bandbreedte van bijvoorbeeld 36 mHz kun je opdelen in een x aantal SCPC transponders.

Dat is voor het tijdelijk gebruik van een feed van enorm voordeel omdat de uplinker of satelliet provider geen multiplex hoeft samen te stellen.

Verder is voor het uplinken van een feed met geringe S/R veel minder vermogen nodig (of kleinere uplinkschotel) nodig wat ook van groot voordeel is.

Feeds in een multiplex zul je zo goed als nooit zien.

Als vuistregel kun je aannemen dat de bandbreedte van een transponder ongeveer overeenkomt met de S/R. Dit is niet geheel juist maar het komt dicht in de buurt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-4-2019 om 22:16 zei dirk044:

maar is de Bitrate in MB/s trouwens

ook af te lezen op  de VU+Solo4K ?

 

Daar zijn wel plugins voor.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je VTI hebt, Menu, VTI, VTI-panel, VTI Systeminformationen en dan bovenin Kanal Bitrate...

 

bitrate.jpg.546b23249389331ebc0441fd3def7309.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...