Ga naar inhoud


Duurzame dagelijkse kost niet alleen op bord van consument


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Duurzame dagelijkse kost niet alleen op bord van consument

bron PBL

en dat als impact op onze gezondheid en ons milieu en dierenwelzijn / bij NU.nl taan er zelfs insecten op het menu

 

heel mooi als je het leest, maar men vergeet één van de belangrijkste aspecten die spelen voor ons consumenten, namelijk de porties zijn altijd te groot

wil je 100gr fijne soepgroenten of één tartaartje voor een persoon, pech (dan vreet het allemaal of flikker het maar weg)

 

alles wat de supermarkten doen is ons vetmesten ( die tweede gratis uit de reclame kun je net zo goed aan de uitgang van de supermarkt aan de minderbedeelde geven )

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je het eten dan gereedmaakt en dan een portie op een bord legt wat je wilt consumeren dan kan je het gedeelte dat is overgebleven laten afkoelen daarna inpakken en in de koelkast wegzetten voor een volgende schranspartij.

Natuurlijk moet je er wel op letten dat je geen vliegen in de keuken moet hebben anders gaan die op dat afgekoelde eten zitten en eitjes leggen, tegenwoordig lekker, (maden) insekten eten.

Ook heb je in de keuken een goed werkende koelkast nodig welke een binnentemperatuur moet hebben tussen de 4 en zeven graden om de restanten te bewaren om het binnen een bepaalde (bedervings) termijn weer op te warmen voor comsumptie.

 

Maar volgens mij zou je die dingen allang al kunnen weten als je goed had opgelet in de tijden dat je vroeger door de keuken struinde om tij kijken wat je bij het avond eten op je bord zou komen te liggen.

 

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere soep maak je natuurlijk niet met een zakje van 100 gram waar wat groenten afval in zit. Dan haal je even wat verse groenten en je maakt een grote pan soep. Prima in te vriezen dus lang genieten. :-)

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-4-2019 om 18:01 zei catw:

Maar volgens mij zou je die dingen allang al kunnen weten als je goed had opgelet in de tijden dat je vroeger door de keuken struinde om tij kijken wat je bij het avond eten op je bord zou komen te liggen

@catw

ik kook al 30 jaar zelf en bijna elke dag ook verse producten en heel gevarieerd mede omdat alles wat nadien in je koelkast gaat minder vitaminen en enzymen bevat en een portie extra gaan invriezen is nu juist wegens het energieverbruik niet heel milieuvriendelijk

 

de porties zijn gewoon te groot dat is een feit

en je kunt per supermarkt die superporties zien liggen en de obesitas ook (met name bij Dirk van de Broek zie je 4 of 10 Karbonades in de verpakking en in die leggings)

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Tonskidutch:

gaan invriezen is nu juist wegens het energieverbruik niet heel milieuvriendelijk

Weggooien is nog veel erger en kost nog meer. Omdat de verpakkingen overal te groot zijn is het beste gewoon deze te verdelen in kleinere porties en deze porties in te vriezen. Je kunt ook iedere dag vers kopen in kleine porties bij de slagerij maar velen hebben daar de zin niet in of de tijd niet voor. Mijn moeder deed dat wel altijd maar ze was dan ook 24/7 huisvrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel dat doe ik zelf ook het liefst, kleine portie bij de slager halen, dat deed ik zelfs als kind al om 7:30 voor het ontbijt en dan schooltijd

eerlijk gezegd is het er tegenwoordig minder druk in de namiddag dan bij de supermarkt dus je bent ook sneller thuis

 

maar ook de groenten, zijn bijna altijd verpakt met 400gram of meer, betekend je moet enkel die groenten eten en geen aardappel of pasta erbij

ook diepvries groenten is veel te veel qua inhoud en niet altijd deelbaar in meerdere porties, want daar heb je een lintzaag voor nodig

dus je moet die portie verbruiken

 

en er zijn bitter bitter weinig even zo gunstige groentewinkels in deze binnenstad waar je kleine porties vers haalt een dagmarkt zou ideaal zijn, maar ook die stoppen al voor 16:00 uur

 

gejammer van een 24/7 ZZP'er

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nou 400g groenten. 

Wij hebben met een normaal gezin zeker 2 of 3x die portie nodig wil je aan de dah komen.

 

Probleem is juist dat vers voedsel veel duurder is dan het zoute en zoete kant en klaar spul. 

Dat laatste is juist het probleem. 

Ze stouwen overal maar veel teveel suiker en zout in. 

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine porties is echt niet goed voor het milieu denk aan plastic verpakking

Grote porties ook weer niet je verdeeld en pakt het nieuw in voor de diepvries

Waar ik mij aan stoor bv bij een slager de worst afdeling

Daar kopen ze kleine porties 3 plakjes van dit 2 plakjes van dat 4 plakjes van daar alles wordt

apart  in plastic ingepakt.

Verder het vlees van de supermarkt dat is meestal ontdooid vers vlees wat al ingevroren was

een tweede keer invriezen doet kwaliteit niet goed.

Met het vlees hebben wij het als volgt opgelost gezamenlijk een koe die hier geboren is en hier gras eet

en hier geslacht wordt.

Dat vlees wordt in een grote verpakkingen geleverd en is zo een 5 dagen houdbaar in koelkast

een deel gaat direct in de diepvries waar het voor de eerste keer ingevroren wordt.

Het kwaliteit verschil proef je wel hoor

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Gerard 76:

Wij hebben met een normaal gezin zeker 2 of 3x die portie nodig wil je aan de dah komen.

dat klopt per persoon zo'n 250 gram wordt aangeraden

maar hee, ik schreef al ik ben alleen

 

dus ieder zijn portie

verpakken is helemaal geen punt als je het netjes terug brengt naar milieupark en dat doe ik ook elke dag op weg naar den Bureel

en de verpakkingsindustrie die er bewust DUURZAAM mee omgaat introduceerde recent ook heel makkelijk afbreekbare verpakkingen opdat er weer een bacterie blij van wordt

 

p.s. Gerard, zout en zoet is inderdaad een probleem dat bekent is als afhankelijkheid aanleren middels de smaakpapillen

dat komt er nog extra bij in die leggings

aangepast door Tonskidutch
p.s.

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je linnen tasje naar de markt is een optie en zelf wat bakjes meenemen, doen ze het graag in hoor. Ik doe het zelf nog niet veel op die manier maar de overwegingen om het wel meer te doen worden met de dag groter. Omslagpunt is in zicht. Ik irriteer me rot aan al die schreeuwende verpakkingen van plastic met suiker en vet enz. dat volledig vol zit met onuitspreekbare namen. Van de week even humus gehaald en filet american. Zit gewoon suiker in natuurlijk. Heel apart en ergerlijk ook voor mij. 

 

Grote porties ook zo'n ding inderdaad. Vroeger was bij de McD. een menu een fractie van wat het nu is. Gewoon 1 grote schande. Laat Den Haag daar eens naar kijken ook ipv al die schandelijke accijnzen. Je kan tevens je geweten afkopen door geld te betalen voor plastic tasjes, effect blijft bestaan dan. 

 

Tip:

 

Dan even kijken naar That Sugar Movie.....te bizar voor woorden. De beste man zag er partijtje beroerd uit....eet smakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de link in bericht 1 komt overigens van de overheid dus die zouden wel iets willen betekenen inzake duurzaam en gezond

 

en suikerbelasting op de drankjes en drinkwater kranen op schoolpleinen introduceren is echt een goede zaak :blink:

maar ook belachelijk dat de voedingsmiddelen industrie Unilever en concurrent Nestlé gewoon doorgaan want de aandeelhouder wil de winsten blijven ontvangen

klik

 

toch ligt het aan ons zelf, dus vraag naar gezond voedsel

 

Humus met suiker gruwelijk

Namaak vlees gruwelijk

 

insecten gruwelijk

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Tonskidutch:

de link in bericht 1 komt overigens van de overheid dus die zouden wel iets willen betekenen inzake duurzaam en gezond

 

en suikerbelasting op de drankjes en drinkwater kranen op schoolpleinen introduceren is echt een goede zaak :blink:

maar ook belachelijk dat de voedingsmiddelen industrie Unilever en concurrent Nestlé gewoon doorgaan want de aandeelhouder wil de winsten blijven ontvangen

klik

 

toch ligt het aan ons zelf, dus vraag naar gezond voedsel

 

Humus met suiker gruwelijk

Namaak vlees gruwelijk

 

insecten gruwelijk

 

Namaak? oh ok, wist ik niet. Dan die ook schrappen en bij slager halen dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...