Ga naar inhoud


Duurzame dagelijkse kost niet alleen op bord van consument


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


2 uur geleden zei Tonskidutch:

bedoelde hierboven de vegetarische burger (en soortgelijke) als namaakvlees

:wink:

:sick: Ja, dat is pas duurzaam. En dat betalen voor je plastic zakje, vanwege de plastic soep, gaat ook niet helpen.

Ik heb daarover nog wel een andere theorie. Volgens mij werd er eens in het nieuws verteld over louche handelaren die het plastic naar China verscheepte om dan te worden gerecycled (lees in de fik gestoken). Maar wat nou als dat gewoon in zee is gekieperd?

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=plastic+export+naar+China

 

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is niet ons plastic wat uiteindelijk in zee komt. Daar hebben in bokkiewokkie land ons plastic niet voor nodig, dat kunnen ze zelf wel.

https://nos.nl/artikel/2267358-zo-vol-met-plastic-zitten-de-rivieren-bij-jakarta.html

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wat jaartjes vakantiewerk bij een waterzuiveringsinstallatie gedaan en er wordt heel goed gescheiden

als er al van dat plastic in het oppervlaktewater terecht komt is het toch echt die hufter die zijn colafles en verpakking achteloos wegwerpt op straat of in het landschap

je moet zomers 's ochtend eens komen kijken wat de gasten, de studenten in Maastricht, achterlaten in het stadspark

(goed voor twee vrachtauto's en elke ochtend schoongemaakt door stadsreiniging)

 

en ook dat komt uit de Supermarkt, welke ook al langer lobby't voor een statiegeldloze fles, te zot voor woorden

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

ik heb wat jaartjes vakantiewerk bij een waterzuiveringsinstallatie gedaan en er wordt heel goed gescheiden

als er al van dat plastic in het oppervlaktewater terecht komt is het toch echt die hufter die zijn colafles en verpakking achteloos wegwerpt op straat of in het landschap

je moet zomers 's ochtend eens komen kijken wat de gasten, de studenten in Maastricht, achterlaten in het stadspark

(goed voor twee vrachtauto's en elke ochtend schoongemaakt door stadsreiniging)

 

en ook dat komt uit de Supermarkt, welke ook al langer lobby't voor een statiegeldloze fles, te zot voor woorden

Zo niet in Duitsland. Statiegeld op zowat alles waar vulling in zit..

 

Gisteren nog een persoon nageroepen, gooide achteloos een blikje op straat. Ik doe heel veel aan wielrennen, wat er zoals niet te zien is in de bermen, schrikbarend. Met liefde klaargemaakte broodtrommels gevuld met 'gezond' brood compleet eruit gemieterd, heel veel verpakkingen en talloze blikjes van bier tot ik weet niet wat, in de buurt van een McDonalds of gelijksoortige vulstations is het nog erger.Moraal van het verhaal: moraal. En als er statiegeld op zit: amper wat te zien, voor geld doen we alles, dus daar ligt direct de sleutel...

 

Ook het terugbrengen van glas verpakte produkten moet terug. Melkboer aan huis, kaasboer in de buurt, groenteboer en slager op de hoek. Ik voorspel dat die jaren terug gaan keren want mensen worden het steeds meer zat en bewust van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Zojuist zei erwinnaar:

Ook het terugbrengen van glas verpakte produkten moet terug.

Is nogal milieu onvriendelijk, het kost een hoop logistiek, vrachtwagen bewegingen en energie voor het reinigen van glas verpakkingen.

 

Beter is het glas in de glasbak te gooien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Statiegeldglas heeft een gunstig milieuprofiel, omdat het vaak hergebruikt kan worden. Een bierfles met statiegeld is bijvoorbeeld 8 keer beter voor het milieu dan een wegwerpexemplaar. Zelf opgezocht, niet bedacht. Bovendien trigger je mensen niet het in de berm te kieperen want geld waard...

Kan dus prima ook met yoghurt, melk, cola enz. enz. Smaak blijft beter behouden ook. In Duitsland wordt ook gigantisch veel water uit glazen fles gedronken (mede door kwaliteitsverschil kraan), kratjes statiegeldflessen.Statiegeld op blikjes zou ook ideaal zijn trouwens?

 

Als er minder kunststof verpakkingen nodig zijn is dat toch ook beter voor milieu want minder productie nodig, minder vervoer van die produkten, minder vervoersbewegingen van personeel want fabrieken niet nodig enz enz?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei erwinnaar:

Zo niet in Duitsland. Statiegeld op zowat alles waar vulling in zit..

klopt daar leveren ze zelfs aluminium blikjes in bij de moderne inlever en sorteer machines

ik heb al een keer mijn hele kofferbak volgeladen in Nederland en daar in Dresden tot groot verdriet van de overige winkelende mensen het apparaat staan voeden

 

een eenmalige actie overigens want het leverde me 14 euro op en heel veel kwade gezichten en een half uur werk

 

dat scannen per laser en uitbetalen is echter in 2017 vernieuwd door de BARcode koppeling met de Nationaliteit van het verkochte product en bij enkele Supermarkten krijg je alleen statiegeld als het ook bij hun verkocht is (wederom via de BARcode gescand)

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Tonskidutch:

klopt daar leveren ze zelfs aluminium blikjes in bij de moderne inlever en sorteer machines

ik heb al een keer mijn hele kofferbak volgeladen in Nederland en daar in Dresden tot groot verdriet van de overige winkelende mensen het apparaat staan voeden

 

een eenmalige actie overigens want het leverde me 14 euro op en heel veel kwade gezichten en een half uur werk

 

dat scannen per laser en uitbetalen is echter in 2017 vernieuwd door de BARcode koppeling met de Nationaliteit van het verkochte product en bij enkele Supermarkten krijg je alleen statiegeld als het ook bij hun verkocht is (wederom via de BARcode gescand)

 

😂😂😂😂😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat die melkboer echter nooit meer terugkomt, ofschoon de kartonnen doos met levensmiddelen erin (menu voor x personen) al zijn rasse introductie en succesverhaal heeft als vervanging van die melkboer en groenteboer

uh lach niet dat doen de Belgen hier in Maastricht ook hoor...

🙄

 

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...