Ga naar inhoud


motor latitude ,declination angle, inclinometer


MrDish

Aanbevolen berichten


Ja schotel is 310 cm van buitenrand tot buitenrand. Afwijking kan ook komen door bijvoorbeeld de bevestiging op de paal. Als daar een minimale afwijking inzit t.o.v  de loodrechte lijn van de bevestigingspaal dan kan dit ook de afwijking van 1 cm verklaren. Ter info als ik de afwijking van 1 cm wil corrigeren dan hoef ik de stelbout maar een kwartslag te draaien. Met andere woorden  elke aanpassing heeft al grote gevolgen. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Plepkeshenkie zei:

Ja schotel is 310 cm van buitenrand tot buitenrand. Afwijking kan ook komen door bijvoorbeeld de bevestiging op de paal. Als daar een minimale afwijking inzit t.o.v  de loodrechte lijn van de bevestigingspaal dan kan dit ook de afwijking van 1 cm verklaren. Ter info als ik de afwijking van 1 cm wil corrigeren dan hoef ik de stelbout maar een kwartslag te draaien. Met andere woorden  elke aanpassing heeft al grote gevolgen. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-9-2023 om 09:28, Plepkeshenkie zei:

Daarna de schotel volgens de theoretische maten afgesteld. Resultaat was een verslechtering van de ontvangst op hoofdzakelijk de h/v satellieten.

 

@Plepkeshenkie:

Dit zou dan twee dingen kunnen betekenen:

- de schotelrand heeft toch een kleine offset, ten opzichte van de primefocus moeder,

- de LNB feedhorn heeft een kleine offset; zit niet precies in het midden.

 

Dat laatste (feedhorn positie) is iets wat je zou kunnen testen: of een aanpassing daarvan toch een verbetering oplevert, ten opzichte van de oorspronkelijke situatie.

 

Een schotelaar als @RimaNTSS stelt zo vaak zijn schotels af, als ik het goed begrepen heb: Eerst de schotelvoorkant op de goede elevatie instellen, dan de LNB-feedhorn op de maximum-ontvangst locatie.

 

 

Op 24-9-2023 om 10:34, Plepkeshenkie zei:

Afwijking kan ook komen door bijvoorbeeld de bevestiging op de paal. Als daar een minimale afwijking inzit t.o.v  de loodrechte lijn van de bevestigingspaal dan kan dit ook de afwijking van 1 cm verklaren.

De schuinte van de paal in noord/zuid-richting maakt bij een motoropstelling niets uit. Alleen oost/west moet die waterpas staan.

Je mat de schotelvoorkant met de hulplatten toch uit met een waterpas? Dan stelde je 'm in t.o.v. de aarde, zoals dat hoort (en dus niet t.o.v. de paal).

 

 

Overigens kom ik voor jouw locatie op elevatie 30.24 graden (op basis van ronde aarde, gemiddelde straal 6371 km). Geen idee waarom andere calculatoren op andere waarden uitkomen, ik heb niet ontdekt dat ze ook de aarde-afplatting meenemen?

Dat levert dan 156.1 en 267.8 op. Maar dat zal het verschil niet maken, denk ik.

 

Groet,

A33

 

Edited: toegevoegd de tekst over de bevestiging op de paal.

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de calculator van Jens T. Satre gebruikt, dan wordt er wel onderscheid gemaakt tussen een ronde aarde en een afgeplatte aarde.
De schotel staat op locatie 52.264 noord en 6.460 oost. Op 6.460 oost staat geen satelliet en je kunt ook geen denkbeeldige satelliet aangeven. De dichtstbijzijnde satelliet is 6.00°E WSG F1 dus locatie opgegeven als 6.00e. Dan komt er dit uit:

 

elevatieverschil.png.f1cfec0f1cb6af25a1a1c89ca737b016.png

Je zou toch zeggen dat alleen de breedte graad van belang is maar als ik de calculator van Jens T. Satre op bijv. de Hotbird zet (12,97e) en ook de locatie op 12,97e zet, dan krijg ik een heel andere elevatie. Dan komt er respectievelijk uit:
30.217, 30.19 en 30.16. Dat is zo'n 0,06 graad minder. Daar begrijp ik dus niets van. Maar ik twijfel niet aan de juistheid van de calculator van Jens T. Satre want die is fenomenaal.

 

aangepast door Sprietje
rode rand aangebracht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...