Ga naar inhoud

Triax multirail

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe kan ik een Triax-multirail goed fixeren , om te voorkomen , dat de multirail, na de juiste instelling ,toch weer wat heen en weer gaat bewegen ?

Ik heb een zelftapper geprobeerd en ook wat grotere schroeven , om de multirail vast te zetten , maar er is waarschijnlijk iets anders nodig.

Geplaatst:

Zeker een belangrijk punt beste sunboy.
Er zit wel een slobgat waarmee je met een parker de rail kunt borgen maar als er een dikke duif op het einde van de rail gaat zitten, dan is het heel goed mogelijk dat de borging met het slobgat vergaat. Een nieuw borggat maken nadat je zeker weet dat de rail op de juiste schuinte staat is aan te bevelen, zie rode markering.

Triax rail borgen.jpg

Geplaatst:
1 uur geleden zei Sprietje:

Zeker een belangrijk punt beste sunboy.
Er zit wel een slobgat waarmee je met een parker de rail kunt borgen maar als er een dikke duif op het einde van de rail gaat zitten, dan is het heel goed mogelijk dat de borging met het slobgat vergaat. Een nieuw borggat maken nadat je zeker weet dat de rail op de juiste schuinte staat is aan te bevelen, zie rode markering.

Triax rail borgen.jpg

Bedankt voor de tip , beste Sprietje :rolleyes:

Geplaatst:

Een nieuw borg gat maken is niet noodzakelijk. Om het simpel te houden zou ik rvs schroef met de juiste platkop (ivm schuinte van de rail) "in monteren" zowel links/rechts onder de triax multifeed houder.  

Geplaatst:
3 uur geleden zei Ventura:

Een nieuw borg gat maken is niet noodzakelijk. Om het simpel te houden zou ik rvs schroef met de juiste platkop (ivm schuinte van de rail) "in monteren" zowel links/rechts onder de triax multifeed houder.  

Kunt u dit met een tekening iets duidelijker maken ?

Geplaatst:
41 minuten geleden zei Sprietje:

Met een tandveerring op het slobgat zit de rail ook al een stuk beter geborgd.

tandveerring M4.jpg

Ik heb begrepen, dat er tandveerringen zijn met verschillende diameters ; welke maat zou geschikt zijn voor de Triax-multirail en bevestig je die op of in  het slobgat ?

Geplaatst: (aangepast)

Ja tandveerringen zijn er in alle maten vanaf 3mm tot 20mm. Je kiest de maat van de parker (zelftapper) die je in de groef van de rail draait. Dat zal denk ik 4mm zijn.

Uiteraard komt de tandveerring over het slobgat. Omdat je met die ring putjes in het kunststof drukt als je de zelftapper goed aandraait, zal de rail niet makkelijk in schuinte verschuiven.

Maar ja, heb je die niet in het bouten en moeren assortimentdoosje in je schuur liggen? Ik zou niet kunnen werken zonder alle maten en soorten bouten, moeren en ringen van M2 t/m M12.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:
9 minuten geleden zei Sprietje:

Ja tandveerringen zijn er in alle maten vanaf 3mm tot 20mm. Je kiest de maat van de parker (zelftapper) die je in de groef van de rail draait. Dat zal denk ik 4mm zijn.

Uiteraard komt de tandveerring over het slobgat. Omdat je met die ring putjes in het kunststof drukt als je de zelftapper goed aandraait, zal de rail niet makkelijk in schuinte verschuiven.

Maar ja, heb je die niet in het bouten en moeren assortimentdoosje in je schuur liggen? Ik zou niet kunnen werken zonder alle maten en soorten bouten, moeren en ringen van M2 t/m M12.

Ik heb geen schuur  en al helemaal geen assortimentsdoosje met bouten, moeren en ringen Allleen maar een eenvoudig tuinkastje voor tuinmaterialen. Er is in de familie altijd wel iemand , die ons kan komen helpen bij dit soort klusjes, tsa...................zo  heeft een ieder zijn vakgebied , ja toch ?:D:D

Geplaatst:
11 uur geleden zei sunboy:

Kunt u dit met een tekening iets duidelijker maken ?

Ik zal later even een fotootje maken en plaatsen. Heb even geduld.  

Geplaatst:

Het slobgat is nagenoeg geblokkeerd door de lnb houder voor 4.9 oost  i.v.m. de nagenoeg rechte stand ( 0,6 west ) van de multi rail.

ERIC (2).jpg

Geplaatst:

Welke satellieten wil je dan ontvangen op de rail dat deze bijna recht moet staan?

Als hij bijna recht moet staan moet je de rail ook niet zo monteren dat het gat in het midden in de onderste groef zit maar in de bovenste groef.

Geplaatst:

Ik heb mijn configuratie al helemaal compleet en werkend, d.w.z. 5W,  4.9 Oost , 9 Oosten  13 oost op een Triax 88 cm  en met een goede signaalkwaliteit. ( 80-90 % )

Ik verander hier verder niets meer aan.

Het ging mij alleen maar om een mogelijk nog ( betere ) fixatie van de Triax multirail  met het gat in de onderste groef.

Geplaatst:

Het klopt dat voor deze satellieten de rail maar 1 graad schuin hoeft te staan alleen is het dan niet nodig de rail om te draaien zoals je gedaan hebt. Dat is alleen maar noodzakelijk als de rail schuiner dan 7 graden moet staan. De lnb's staan nu in feite iets te hoog.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen