Ga naar inhoud


Volvo sluit miljardendeal om accu's te kopen voor zijn elektrische auto’s.


Sprietje

Aanbevolen berichten

29 minuten geleden zei Tonskidutch:

...( kijk ook nog eens Kojaaniskatsi )...

 

Een waanzinnige CD overigens.

 

Mocht iemand dit niet vinden, zoek dan op Koyaanisqatsi (Philip Glass).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

dat interesseert de koper niet echt, als ik de berichten over de Diesel Auto Verkoop mag geloven, die wil goedkoop van a naar b

de hybride is voor een specifieke doelgroep NU een oplossing want we spreken over een periode van 20 jaar

video, een prachtige film ;)

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

 

Ik bedoelde een prachtige DVD...

De eerste keer, was volgens mij op de VPRO

zo'n 35? jaar geleden, zaten wij gekluisterd

te kijken, een enorme impact had deze film.

De combinatie muziek en beelden waren en

zijn verbluffend, helaas slechts voor de

liefhebber.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/13/veelbelovende-waterstofauto-komt-eraan-maar-blijft-ie-a3628967

 

Probleem is ook,

 

 Meerdere berekeningen laten zien dat van alle stroom die moet worden gemaakt, bij een batterij-auto circa driekwart echt overblijft voor het aandrijven van de elektromotor. Bij een waterstofauto is dat door alle omzettingen maar 22 tot 30 procent.

 

 Waterstof moet echt met groene stroom worden gemaakt, anders is het zonde dat je 70% kwijt bent van wat je er in stopt.

 

 

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hoeven er niet over te gaan kissebissen

Citaat

Stand 2018 erreichen Brennstoffzellen im praktischen Betrieb einen Wirkungsgrad bis zu 62 %.[18]

en jou batterij auto (peper) zal wel zo in de buurt zitten

 

het blijft een mooie droom vooralsnog

behalve als je der een zakelijk koopt... dan gaat het in je voordeel werken

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2019 om 13:40 zei peper:

 Meerdere berekeningen laten zien dat van alle stroom die moet worden gemaakt, bij een batterij-auto circa driekwart echt overblijft voor het aandrijven van de elektromotor. Bij een waterstofauto is dat door alle omzettingen maar 22 tot 30 procent.

 

 

 

Datzelfde euvel heb je met een brandstofmotor ook, het meeste gaat als warmte verloren en maar een kwart van de energie wordt omgezet in een draaiende beweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Dit artikel dan al gelezen?

Een professor aan de Technische Universiteit van Ingolstadt stelt de hype rond elektromobiliteit aan de kaak als een gigantische oplichterij die maar één doel dient: autofabrikanten willen hun wagenparkwaarden kunstmatig “schoon” rekenen om boetes van miljarden euro’s aan de EU te vermijden.

Jörg Wellnitz is hoogleraar aan de Technische Universiteit van Ingolstadt en heeft een hoogleraarschap in Melbourne. Hij rijdt zelf in een elektrische auto. Wellnitz heeft minutieus alle aspecten van e-mobiliteit behandeld. Zijn conclusie: het zal nooit komen zoals de industrie en de politiek voorspeld hebben. Voor hem is de hele zaak een alibi-oorlog, niets anders. De klant is daarbij een nevenkwestie.
Soms is het de moeite waard om urenlang op het net te surfen. Dan komt men een reeds enkele maanden oude bijdrage van prof. Jörg Wellnitz tegen, waarover verslag wordt uitgebracht door het nieuwsportaal ‘Ingoldstadt-Today.de’, een tot dusver onbekende digitale uitloper van de ‘Donaukurier’.
“In de ogen van het volk is e-mobiliteit een groot goed”, zegt de welbespraakte professor, “maar het heeft geen enkele zin als je naar alle aspecten van het onderwerp kijkt”.
In feite is er geen enkel aspect waarvoor Wellnitz geen ontnuchterende cijfers ter beschikking heeft, verbazingwekkende onderzoekstudies zou kunnen citeren of simpelweg met gezond mensenverstand één plus één bij elkaar optelt.
Autoverkeer slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de CO2-uitstoot
Uiteraard staan de milieuvoordelen die de e-auto-enthousiastelingen proclameren centraal in de analyse. Professor Wellnitz somt een ontnuchterende rekening op: Het autoverkeer is slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de vermeende klimaatschadelijke uitstoot van kooldioxide. “De zwaarste aspecten zijn de massale veeteelt en de monostructuur van de landbouw – om nog maar te zwijgen van de grote containerschepen, cruiseschepen op de wereldzeeën en het luchtverkeer.
Voor één accupakket kan men met dezelfde milieuvervuiling acht jaar met een verbrandingsmotor rijden.
Maar zelfs zonder rekening te houden met deze CO2-katapult is Wellnitz van mening dat de e-auto totaal waardeloos zou zijn voor het verbeteren van de milieubalans. “Totdat de accu voor bijvoorbeeld Tesla compleet gebouwd is, kan men acht jaar lang een auto met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde milieuvervuiling te bereiken”, zegt Wellnitz. Hij noemt het verhaal van de nuluitstoot van de elektrische auto een absurditeit en maakt in één ademzucht een einde aan het sprookje van goedkoop rijden met elektriciteit.
Na acht jaar heeft de elektrische auto alleen nog maar schrootwaarde
Volgens Wellnitz is het slechts een kwestie van tijd voordat de elektriciteit die wordt gebruikt om de accu’s op te laden – die bovendien allesbehalve schoon is geproduceerd – op dezelfde manier wordt belast als benzine of diesel. En dan zouden de kosten van een elektrische auto ongeveer 800 euro per maand bedragen. En door de oplaadcycli van een accu zal deze in acht jaar slechts een schrootwaarde hebben.
En de auto-industrie weet dat niet allemaal?
“Iedereen weet het”, zegt Jörg Wellnitz, “maar het gaat niet om het milieu of de klanten. De reden waarom fabrikanten zoals Audi, BMW, VW en andere fabrikanten momenteel miljarden in de nieuwe technologie investeren, ligt elders.
Wellnitz: “Aan de ene kant kunnen miljarden EU-subsidies worden geïnd. Aan de andere kant besparen e-auto’s de grote fabrikanten boetes voor het niet halen van de Europese klimaatdoelstellingen, omdat het wagenpark met zogenaamde emissieloze modellen het naar beneden drukken. Natuurlijk gaat het ook om merkimago, een groene mantel en technologische controle. Men bouwt de e-auto’s in de wetenschap dat ze allesbehalve de auto van de toekomst zijn”. “Het doen is goedkoper dan het niet doen”, vertelde een automanager hem, “het is zinloos, maar het kost minder”.
Fabrikanten zijn alleen geïnteresseerd in meer verkopen
En – tussen haakjes – het gaat allemaal om de verkoop van nog meer auto’s. Vandaag de dag zijn er wereldwijd al 1,6 miljard voertuigen. 80 miljoen voertuigen worden jaarlijks geproduceerd. Dat zijn er evenveel als er nieuwe kinderen over de hele wereld geboren worden. Voor fabrikanten zijn e-auto’s geen vervanging voor verbrandingsmotoren, maar een extra bedrijvigheid om nog meer auto’s als tweede of derde voertuig te verkopen.
De kinderen van Afrika sturen hun groeten
Maar deze extra bedrijvigheid , volgens Wellnitz, bereikt zijn grens als het gaat om de grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van de accu’s, waarvan de mijnbouw in Chili (lithium) en Centraal-Afrika (kobalt) zeer milieuonvriendelijk is en in grote delen geassocieerd wordt met onaanvaardbare kinderarbeid. Wellnitz: “Als Audi op grote schaal de A4 puur op elektriciteit zou bouwen, zou Audi de helft van de wereldmarkt voor kobalt moeten leegkopen.
VW had een dergelijke berekening al uit voorzorg opgesteld en was tot de conclusie gekomen dat het concern ongeveer 130.000 ton kobalt nodig zou hebben voor zijn productie van elektrische auto’s. De wereldproductie bedraagt momenteel echter 123.000 ton. De kinderen van Afrika sturen op dit punt hun hartelijke groeten naar VW-klanten!
7,5 kilo minder totaal gewicht, beter klimaat
Voor Wellnitz is de dieselmotor nog steeds de schoonste en milieuvriendelijkste aandrijving. De hoogleraar maakt ook nog een andere opmerkelijke berekening. Afgezien van het feit dat een autoaccu ongeveer 100 Watturen vermogen per kilogram gewicht levert (benzine 12.000 Watturen en waterstof, voor Wellnitz de brandstof van de toekomst, 33.000 Watturen), kunnen de klimaatdoelstellingen nu al gemakkelijk worden bereikt. En wel op deze manier:
Als elke automobilist het zonder onnodig meegedragen ballast van gemiddeld 7,5 kilogram zou stellen, “zouden we de Europese klimaatdoelstellingen al in het zicht hebben”.
De toekomst is waterstof
En als men een eerlijke ecologische balans zou opstellen op basis van prijs, installatieruimte en prestaties, dan zou “de diesel met daarachter de viertaktmotor eruit komen”, zegt Jörg Wellnitz, die overigens vertrouwt op een totaal andere toekomstige technologie die de Duitse autofabrikanten zich nu door de politieke E-specificaties verslapen: “De waterstofauto zal zeker komen”.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waterstof, aardgas en kernenergie, wanneer men wat voor het milieu wil doen.

 

Al het andere is symbool politiek en contra productief.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond dit wel opmerkelijk

 

"Voor Wellnitz is de dieselmotor nog steeds de schoonste en milieuvriendelijkste aandrijving"

 

Maar als ik kijk naar mijn volgende auto (een 2 liter diesel van bijna 1800 kg met een uitstoot van 132g co2 per km)  en vergelijk ik dat met een volkwagen up of renault twingo (waarvan er bijna 3 in mijn auto passen en die rond de 100 g Co2 zitten) dan is dat inderdaad geen hoge co2 uitstoot.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat kan nog beter, mijn 1850 Kg diesel met 2 liter motor doet 102 - 114 gr. Co2 , ook dankzij de ad-blue optie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk alleen dat als in jouw auto mee moet: 

- een opvouwbare ladder van 5m

- een trap met 6 treden

- een trap met 4 treden

- 2 accu boormachines

- 1 pneumatische boormachine

- 1 haakseslijper

-  1 multifunctionele tool (bibberzaag)

- 1 assortimentsdoos voor CCTV

- 1 assortimentsdoos voor schroeven en pluggen

- 1 assortimentsdoos voor boutjes en moeren

- 1 assortimentsdoos voor data

- 1 assortimentsdoos voor bevestigingsspullen (clickzadels, functiebehoudbeugels, buisklemmen enz.)

- 1 assortimentsdoos voor elektrische sluitplaten

- 1 assortimentsbox (bestaat uit 5 dozen) voor weerstandjes, steuntjes connectoren, schakelaartjes en al het andere klein spul

- 1 grote L-box met camera's

- 1 middelgrote L-box met beveiligingsspullen

- 1 middelgrote L-box met brandalarmspullen

- 1 middelgrote L-box met data wcd's, patchsnoeren,  ed.

- 1 middelgrote L-box met allerhande beveiligingsspullen

- 1 grote gereedschapsbox met diverse soorten detectoren

- 1 grote gereedschapbox met diverse deurcontacten, sirene's, flitsers

- en dan ook nog de nodige boren van 30 cm tot 1m, haspels, verlengsnoeren, buigveren, trekveren enz.

- een doos met 8 accu's

- haspel met 500m alarmkabel

- haspel met 305m datakabel

- rolletje brandkabel 2aderige, 4 aderig en functiebehoud

- dakdragers en uitvouwbuis voor als er lange buizen en goten mee moeten op het dak zonder dat ze doorzakken.

- divers gereedschap als zagen, gatzagen, dopsleutelset, steeksleutelset, imbusset,  torxset, borensets

- en natuurlijk niet te vergeten een koffiezet apparaat met koffie ed., bouw radio, waadpak, regenpak, laarzen, extra set schone schoenen enz.

 

Dat het dan wel een probleem wordt om er zelf nog bij in te kunnen.

In mijn Mondeo station past nl. alleen maar het kofferspul en dan zit hij helemaal vol t/m de bijrijdersstoel en al het andere krijg je er niet bij in, maar in mijn Alhambra past dat dus allemaal probleemloos en dan is er ook nog ruimte om spullen voor nieuwe projecten ed. mee te nemen (zijn er wel hulpveren nodig ;))

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei ceesv:

2 liter motor doet 102 - 114 gr. Co2

ik dacht net nog dat is veel, maar voor nadere uitleg vond ik dit http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2

 

in ieder geval is niet alleen de CO2 bepalend maar tevens de NOx uitstoot van de diesel verbrandingsmotoren

bekijk de vergelijking maar eens hier in deze pdf

en daar uit blijkt dat waterstof rijden toch echt wel de betere optie blijkt te zijn, omdat men vaak de productie van de batterij voor elektrisch rijden vergeet klik ANWB

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Door toevoeging van Ad-Blue en het terug voeren van het uitlaatgas in de motor en het toepassen van een opslag katalysator is bij mijn voertuig de NoX uitstoot gereduceerd tot ongeveer 5 mg/km.

Hij voldoet aan Euro 6c, alleen waterstof is schoner, maar er is geen enkele reden om schone diesels te demoniseren.

 

Elektrische auto's noemt men graag uitstootloos, maar dat is pertinent onjuist.

 

Uit het bovenstaande factsheet:

Elektrisch - Geen verbrandingsmotor, dus geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

Diesel en GTL - Grootste gezondheidsschade.
Moderne diesels blijken dus door de toegepaste techniek aan alle normen te voldoen.

 

Elektrische wagens zouden geen uitstoot hebben, maar men vergeet dat de elektriciteit opgewekt moet worden, en dat gaan niet alleen met zon en wind.

Die elektriciteit wordt ook opgewekt met fossiele brandstoffen.

Een moderne diesel verbruikt ook minder energie als een elektrische batterij wagen.

 

Er rijden al waterstof wagens,alleen de beschikbaarheid van waterstof langs de weg is de remmende factor.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-9-2019 om 07:14 zei Tonskidutch:

ik dacht net nog dat is veel, maar voor nadere uitleg vond ik dit http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2

 

in ieder geval is niet alleen de CO2 bepalend maar tevens de NOx uitstoot van de diesel verbrandingsmotoren

bekijk de vergelijking maar eens hier in deze pdf

en daar uit blijkt dat waterstof rijden toch echt wel de betere optie blijkt te zijn, omdat men vaak de productie van de batterij voor elektrisch rijden vergeet klik ANWB

 

Ik had het al eens eerder vermeld, een accu-auto is een economisch belang waar de regering (uiteraard) aan bijdraagt.

Daar heb ik geen diepgaande onderzoeken voor nodig. Nog los van de te ontstane accu-soep die daardoor ontstaat.

Laat iedereen nou gewoon die accu-auto links liggen en ga gelijk verder met de brandstofcel.

Maar ja, zo houdt je de econome niet op gang....

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...