Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, sinds kort ben ik in het bezit van een snipe3 automatische vlakschotel.

Geinstallalleerd en de zenderlijst ingeladen. Alles lijkt goed doch geen npo 1 en 3.

Heb de unit van iemand overgenomen zodoende geen dealer ondersteuning.

Lijkt een polarisatie probleem, maar het is een vlakschoten dus geen lnb polarisatie instelling (dacht ik).

Npo 2 doet het prima goede signaal sterkte. Npo 1 en 3 heel zwak  ???

De unit uitrichten geeft geen verbetering !

Welke expert heeft hier kijk op ..??.?

Geplaatst:

Klop, met een vlakantenne kun je de skew van de lnb niet instellen. Je moet dan de skew van de gehele vlakantenne instellen.

In de Haarlemmermeer moet de skew van de antenne op -6,25 graden staan, d.w.z. als je achter de antenne staat en je kijkt naar de satelliet 6,25 graden linksom gedraaid, zie bijgevoegde hoek.

hoek van 6,25 graden.png

Geplaatst:

Klopt, dat doet ie ook. Dat is skew. Hij weet via z,n gps positie wat z,n skew moet zijn. Zoals ik al zei, de Astra 3 vind ie ook en op NPO 2 en vel andere goed beeld, maar Npo 1 en 3 niets, zwak signaal.

Het zijn wel typisch de H gepolariseerde zenders die niet ontvangen worden.

Rara wat kan da zijn ???  Volgens mij heeft zo,n vlak antenne geen onderscheid in H of V polarisatie ?   Of zit dat anders ?

• Moderator
Geplaatst:

Dat zit anders, je zal wel degelijk moeten schakelen tussen horizontale en verticale polarisatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Jazeker zit er een lnb in met horizontale en verticale polarisatie. Maar hoe schuin staat de antenne nu als hij op de Astra 23,5 gericht staat in de Haarlemmermeer?

Maak eens een foto recht op de antenne genomen

Geplaatst:

Als de polarisatie wel een rol speelt (ook bij de vlak antenne) moet er dus een schakel spanning over de coax zijn (ook te meten, toch ?).

Dat de skew goed staat blijkt wel uit dat npo 2 (en andere ) goed te ontvangen zijn.

• Moderator
Geplaatst:

Ja, bij een universele LNB is dat 13 Volt voor de verticale zenders en 18 Volt voor de horizontale zenders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Beste Nowknow

Ik weet dat hij de skew automatisch in stelt maar de vraag is of hij dat wel goed doet.
Bij veel satellieten kan de skew voor een bepaalde locatie uitgerekend worden en dat doe deze Snipe V3 dan ook. De vraag is echter of er ook rekening gehouden wordt met de vele uitzonderingen die flink wat satellieten hebben. Daarom vroeg ik je ook een foto te maken van de Snipe als hij op een bepaalde satelliet is uitgericht, dan kan ik controleren of de skew goed is ingesteld. Graag een foto recht van voren van de Snipe genomen en ik neem aan dat dat in de Haarlemmermeer is.

Kijk, er zijn ook schotels met autoskew die eerst aan de hand van gps de berekende skew instellen en als de satelliet gevonden is de skew op maximale signaalkwaliteit instellen. Een camper of caravan hoeft namelijk niet altijd precies waterpas te staan en die afwijking wordt m.b.v. die laatste voorziening gecorrigeerd.

Wil je weten hoe de vlakantenne werkt en er van binnen uit ziet, bekijk dan dit filmpje eens:

Het is tevens een duidelijke instructie hoe je je eigen antenne uit elkaar kunt halen.

Geplaatst:

Beste Sprietje, de skew is niet het probleem. Immers ik ontvang NPO 2 (zoals ik al eerder melde). 

Moet het blijkbaar in de polarisatie spanning zoeken die niet doorkomt.

Ga eens meten. Hoe je op de hoogte.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Nowknow

Klopt dat voor de horizontale transponders de lnb moet schakelen op horizontale polarisatie (18volt) maar als dat niet (goed) werkt, dan ontvang je de horizontaal gepolariseerde zenders helemaal niet en niet zwak zoals je schrijft. Daar ligt het probleem dus niet.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste Nowknow

Kan je hier vermelden welk merk en type ontvanger of TV met satellietontvanger je hier in gebruik het, want een nieuwe zenderlijst wil niet altijd zeggen dat de nieuwe zenders voor in de lijst staan, soms staan de oude noch voor in de lijst en de nieuwe achter in.

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Geplaatst:

Je zou eens kunnen meten of er op de horizontaal gepolariseerde zenders zoals NPO 1 en 3 wel 18 volt op de middenader van de coax komt te staan.

Eerst de stekker van de satellietontvanger uit het stopcontact, dan de F-connector er af schroeven, dan een stukje middenader van de coaxkabel in de chassis plug steken ( mag ook een spelt zijn die je er niet te ver in steekt), dan de ontvanger weer in het stopcontact en met een universeelmeter de gelijkspanning meten.

voedingsspanning meten.png

• Moderator
Geplaatst:

Er zijn 2 mogelijkheden, of er komt geen 18 Volt uit de ontvanger, of de LNB schakelt niet om, of schakelt wel om, maar het H-gedeelte van de LNB is defect.

Je kan bij een horizontale zender ook de hele schotel 90 graden draaien, wanneer je dan wel beeld hebt, schakelt de lnb niet om naar de horizontale polariteit.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen