Ga naar inhoud


Uitval Astra 23,5


astro iris

Aanbevolen berichten

Duitsland heeft 4 uplink stations:
- Raisting bij München, Duitsland
- Usingen bij Frankfurt am Main, Duitsland
- Ohr bij Emmerthal, Duitsland
- Fuchsstadt bij Bad Kissingen
Oostenrijk slechts 1:
- Aflenz Oostenrijk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden zei Sprietje:

Duitsland heeft 4 uplink stations:
- Raisting bij München, Duitsland
- Usingen bij Frankfurt am Main, Duitsland
- Ohr bij Emmerthal, Duitsland
- Fuchsstadt bij Bad Kissingen
Oostenrijk slechts 1:
- Aflenz Oostenrijk

 

In dat geval is het misschien niet zo vreemd dat de uplink daar overeind blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Sprietje:

Duitsland heeft 4 uplink stations:
- Raisting bij München, Duitsland
- Usingen bij Frankfurt am Main, Duitsland
- Ohr bij Emmerthal, Duitsland
- Fuchsstadt bij Bad Kissingen
Oostenrijk slechts 1:
- Aflenz Oostenrijk

 

De vraag blijft evenwel welke (aantal?) de grote Duitse zenders hiervan actief inzetten?

Nederland heeft ook een station in Burum maar deze wordt dacht ik niet gebruikt als backup voor Astra. Ooit wel als backup voor de radiozenders op 16 graden.

 

En Luxemburg dan? Die hebben ook maar 1 site in Betzdorf toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij extreem zwaar noodweer valt onheroepelijk de verbinding uit naar de satelliet. Daar kun je nog zoveel vermogen en schotelgrootte inpompen als je wilt.

Iedere serieuze programma aanbieder heeft een backup dish farm op een afstand van minstens 100 km. Hoe ze dat in Nederland, Luxemburg en Belgie opgelost hebben weet ik niet.

Bij ons (MBC Group) is het zo dat we de space-segmenten niet zelf doen maar in handen hebben gegeven van Etisalat. Die gebruiken hun uplinksite in Jebel Ali met backup in Sharjah. Waarbij we zelf ook naar BADR en Nilesat kunnen uplinken als het bij Etisalat helemaal misgaat. Er is hier geen noodweer zoals in Europa maar wel hebben we te maken met zandstormen met hetzelfde resultaat.

Vanwege zware onweersbuien die regelmatig (zelfs dagelijks)  voorkomen in sommige gebieden in Afrika, wordt daar de C-band veel gebruikt omdat die frequenties veel minder gevoelig zijn voor regen en zware bewolking. De Ku band golflengtes zijn nu eenmaal gevoelig voor demping bij regen. Bij de Ka-band is dat nog erger.

  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeeld atmosferische demping HF frequenties

 

Hoeveel vermogen er ook gebruikt wordt om een satellietsignaal te uplinken naar een satelliet, op een gegeven moment houd het gewoon op omdat de atmosfeer teveel gaat dempen.

Zeker de uplinkfrequenties tussen de 14 en 16 Ghz, doorgaans gebruikt, is de grens van extreme demping.

Met sommige extreme weersomstandigheden kan men ERP vermogens van enkele terrawatts gebruiken, maar het signaal zal bij wijze van spreke niet voorbij de hoogte van een flinke flatgebouw komen.

De zeldzame uitval van het signaal zal geaccepteerd moeten worden dus wachten tot de bui over is.

 

Er zal zeker ergens een uplink backup staan in europa voor het geval de uitval erg lang gaat duren.

 

Edit: drs.IJzerbout was mij voor.. :)

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje ik had ook uitval gisteren met die regen, behalve natuurlijk de ned rtl zenders.

Eurosport 1 lag er uit, maar Eurosport 2 niet, heeft die een andere uplink?

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei D.Quijote:

Even een vraagje ik had ook uitval gisteren met die regen, behalve natuurlijk de ned rtl zenders.

Eurosport 1 lag er uit, maar Eurosport 2 niet, heeft die een andere uplink?

Om heel eerlijk te zijn ben ik momenteel te lui om dat na te kijken en ook of beide stations andere locaties als uplink gebruiken.

Ik meen mij te herinneren dat ik iets heb gelezen dat eurosport 2 een uplink uit frankrijk heeft, maar ik kan mij vreselijk vergissen en dat ik een paar stations door elkaar haal.

 

1 uur geleden zei luisteraar:

Kunnen ze niet zoals  bij dvb-t meerdere zenders (uplinks) tegelijk uitzenden als de

signalen geheel in fase zijn .

Dan bemerk je helemaal geen uitval

 

Met DAB+ (audio) is dit wel het geval en er waren ooit ook testen met FM stations, maar dat bleek geen succes.

Hoe het met DVB(S2) zit durf ik niet te zeggen.

feit is wel dat een uplinkstation vreselijk veel geld kost, dus alleen vanuit dat oogpunt zou die enkele uitval per jaar niet rendabel zijn.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei luisteraar:

Bestaat hier een verklaring voor ?

 

Ja en ook wel een heel leuke vraag!

 

In eerste instantie kan het niet omdat satelliet TV met QPSK of 8PSK zijn data op 1 draaggolf moduleert. Als je dan met een andere zender, ook al is de draaggolf daarvan in fase, eroverheen zendt dan interfereert de data. Daarnaast krijg je verminking van het gemoduleerde signaal (rimpel in het spectrum) ook al zou je dit met timing van de twee uplinks oplossen.

 

DVB-T2 werkt met 32000 draaggolven in 1 kanaal waarop de data in fase en amplitude met een zéér lage bitrate per draaggolf is gespreid. Dit systeem is onmogelijk te introduceren op satellieten om een nogal banaal gegeven: Transponders zijn niet gemaakt om de amplitude gemoduleerde component te kunnen verwerken laat staan 32000 draaggolven. Een transponder wordt tegen verzadiging aangestuurd. Dit kan alleen met fase en frequentie modulatie op 1 draaggolf maar dus niet met AM en ook niet met meer dan 1 draaggolf omdat dit ontzettend veel mengproducten genereert.

 

De lineaire component in OFDM techniek vergt ontzettend veel van de eindtrappen en het rendement! Er wordt door de modulator een berekende voor correctie gemaakt om de vervorming in de eindtrap te compenseren. De ontwikkeling hierin heeft zeker niet stilgestaan maar is voor satelliet frequenties en de hoge vermogens die deze moeten maken bij mijn weten nog niet mogelijk. Rendement is sowieso een super belangrijk punt in een satelliet.

 

Nog even afgezien van deze hele theorie: Het samenvallen van twee zenders bij DVB-T2 gaat ook niet helemaal zonder degradatie. Dat betekent dat zelfs al zou deze oplossing werken de kwaliteit van het som signaal nooit zo goed zal zijn als een hard omgeschakelde uplink.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik begrepen heb is modulatie norm dvb-t2 gelijk aan dvb-s2.

De sat transponder is lineair kan dus AM als FM component verwerken/uitzenden

Wat ik wel als probleem zie is de signalen gelijk in fase te krijgen

op UHF bij een golflengte van 50cm is dat eenvoudiger als bij een sat op 24ghz

met een gelflente van minder dan 1 cm

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-S2 en DVB-T2 zijn heel zeker totaal verschillend. Een transponder is tot een zekere uitsturing wel lineair maar bij lange na niet lineair genoeg voor zo'n complexe modulatie met heel kleine amplitude stapjes en duizenden draaggolven. Echt niet..

 

De fase ongelijkheid is er bij UHF ook wel en dat uit zich als het effect van reflecties: Rimpel in het kanaal. Het werkt er prima mee maar het degradeert wel iets. Met 1 cm golflengte verandert het interferentie patroon fors maar misschien zou het in theorie wel kunnen als de parameters guard interval en het aantal draagolven erop wordt gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een backup uplink is een leuk maar je kunt niet binnen een seconde omschakelen.  Punt blijft dat signalen uit hilversum sneller wegvallen en dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er kleinere schotels worden gebruikt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...