Sprietje Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Beste a33 Als hij inderdaad een schotel van 2,40 meter heeft, dan zal hij die toch niet op een rotor zetten neem in aan maar op een polarmount. Voorbeeld: Stel je woont op 6,0 graden oost en je gaat je schotel afstellen op de Eutelsat 7 op 7 graden oost. Dan is het orbit-verschil 1 graad maar dat is gerekend vanaf het middelpunt van de aarde. Op je locatie op de aarde is dat 1,1 graad. Dat is voor mij een verwaarloosbaar verschil om je rotor op de juiste voorinstelling te zetten.
a33 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 16 minuten geleden zei Sprietje: dan zal hij die toch niet op een rotor zetten neem in aan maar op een polarmount. Dat denk ik ook. Het woord 'rotor' is in dit topic terechtgekomen door de titelaanpassing vanuit de moderator. Maar alle set-up hoeken zijn voor rotor of polarmount+actuator opstelling verder precies gelijk. Mag je een actuator niet ook een rotor noemen? Het is dan in ieder geval een 'motorized setup'. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Moderator ceesv Geplaatst: 30 juli 2019 Moderator Geplaatst: 30 juli 2019 7 uur geleden zei ceesv: N.b. Titel aangepast. Voor alle duidelijkheid, de oorspronkelijke titel was "Nul Punt". Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
MrDish Geplaatst: 30 juli 2019 Auteur Geplaatst: 30 juli 2019 38 minuten geleden zei ceesv: Voor alle duidelijkheid, de oorspronkelijke titel was "Nul Punt". En Ra ra ,hoe kom ik aan dat woord "Nul Punt" !? Mvg
a33 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 6 uur geleden zei Sprietje: Als het verschil tussen het echte zuiden en de satelliet waar je op uitricht echter maar hooguit 2 graden is, mag je dat hoekverschil gewoon aanhouden en hoef je niet te werken met Hour Angle omdat het verschil niet meer dan 0,1 of 0,2 graden is. Ah, nu snap ik wat je bedoelt denk ik. Je bedoelt bij een verschil van 2 graden ARC kan je het aantal graden ARC gebruiken, en hoef je niet naar Hour Angle om te rekenen omdat dat vrijwel gelijk is. Dat klopt inderdaad. Ik heb een spreadsheet dat van alles direct uitrekent voor een hele serie satellietposities, azimuth, elevatie, skew, hour angle, slant range; dus ik reken altijd meteen met het goede getal, want dat staat er toch al. Hoewel, het goede getal.... de hour angle gaat uit van motoras exact parallel aan de aardas. Bij een optimale motoropstelling kom je uit op een forward axis tilt, die dus niet meer parallel is aan de aardas. Daardoor is de benodigde rotatie weer iiieetsje anders dan de hour angle. Maar dat verschil is peanuts. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
MrDish Geplaatst: 30 juli 2019 Auteur Geplaatst: 30 juli 2019 Als jullie dit zelf (allemaal) nog maar snappen,maak het voor jezelf niet te moeilijk. Einsteiners. Mvg
Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 denk dat al die misverstanden zelf veroorzaakt zijn, een beetje duidelijker formuleren (en ook titel) dan ben je ook sneller geholpen met je vraag. The Beat Is Rhythm Club des Belugas
MrDish Geplaatst: 31 juli 2019 Auteur Geplaatst: 31 juli 2019 2 uur geleden zei Tonskidutch: denk dat al die misverstanden zelf veroorzaakt zijn, een beetje duidelijker formuleren (en ook titel) dan ben je ook sneller geholpen met je vraag. Pardon , ben niet de enigste die over dit "Nul Punt " praat met een draaibare schotel. zie ; 4 juli om 22.20 door een persoon uit Holten. Mvg
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Op de motor die een draaias heeft die gericht moet staan naar de poolster staat een schaal aanduiding waar een nul op staat. het is een polarmount met nul punt (graden) aanduiding 🤣
Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Op 30-7-2019 om 08:15 zei MrDish: Waarom gebruiken we ,of moeten wij de Eutelsat 7A/B gebruiken als 0 punt om de baan te volgen van de satellieten en niet Thor op 0,8 graden of Bulgaria Sat 1 op 1,9 graden alleen als je weet dat het om een rotor gaat begrijp je dit hierboven als je over multifeed spreekt (of denkt) en de Belt volgt zou het ook de middenpositie kunnen zijn tussen de meest links en rechts gelegen lnb ciao The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 of het gezellig is of niet kan ik niet oordelen, wel over de leesbaarheid van de topics en je mag best wel wat feedback hebben wat dat aangaat als je dat soort reacties / feedback niet wilt horen of lezen reageer dan beter niet Michel is in de Sticky betreffende hoe de titel eruit moet zien gewoon hartstikke duidelijk in GEBRUIK EEN DUIDELIJKE TITEL VOOR JOUW BERICHT! Nietszeggende titels zoals: "Hulp gevraagd"... "Is dit wat?"... "Dreambox probleem"... "Wie weet?"... Zijn absoluut uit den boze! Daarentegen ga je met titels zoals: "Probleem met display van Dreambox DM800SE" "Kunnen Astra en Hispasat op één schotel?" "Wat is het verschil tussen rotor en diseqc motor?" véél meer interesse en juiste antwoorden uitlokken van die mensen die jouw vraag meteen goed begrepen hebben! The Beat Is Rhythm Club des Belugas
a33 Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 41 minuten geleden zei luisteraar: Op de motor die een draaias heeft die gericht moet staan naar de poolster Dit voor degenen die 's nachts hun motoropstelling uitrichten. Zo te zien heeft luisteraar daar ervaring mee? Overigens lijkt het me, dat als je de as uitricht naar de poolster, je niet optimaal de clarke belt volgt. Weer een gevalletje onzorgvuldig uitdrukken, waardoor mensen op het verkeerde been gezet worden? Mijn tip: gebruik de "modified motor angles". Groet, A33, 'beginnende Einsteiner'. Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen