Tonskidutch Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 wat er gebruikt wordt als mount en waarom, het doel van de schotelopstelling, is wel belangrijk... ciao ciao Tonskidutch beginnend eensteen The Beat Is Rhythm Club des Belugas
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 voor de genteresserden http://tele-audiovision.com/TELE-satellite-0609/eng/edon.pdf parallactically in such a set-up, which means it rotates around its own axis which is aligned towards the polar star (hence the name polar mount).
a33 Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 (aangepast) Tja, geloof niet alles wat je op het internet leest. Een polar mount heeft een parallactische montering, dwz parallel aan de aardas, die van noordpool tot zuidpool loopt. De poolster dankt zijn naam aan het feit dat hij bijna boven de as van noordpool naar zuidpool staat. Het zou wel heel toevallig geweest zijn, als we eerst een poolster hadden, en dat we de plekken midden op de aarde die precies in een lijn staan met die ster toen de polen zijn gaan noemen, en dat - jaja - de aarde ook precies die lijn als rotatieas kreeg. De volgorde is toch echt andersom. De aardas kent twee polen, en er is een ster die ongeveer boven de noordpool staat, op de lijn van de aardas. En daarom zijn we die 'poolster' gaan noemen. De polar mount heeft niks met de poolster van doen, maar alles met de aardas. Als je moet kiezen of je uitricht op de poolster of op de aardas, zou ik echt de aardas als uitgangspunt nemen. Maar zoals gezegd: ik gebruik modified angles. Groet, A33 Zie verder: https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_mount Daar wordt alleen gerefereerd aan de 'polar axis', en dat lijkt mij juist. Hele woord polar star komt niet voor. 31 juli 2019 aangepast door a33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 (aangepast) Ik heb het altijd zo gedaan al 30 jaar lang. Een pvc buis parallel langs motor/draai as ´s avonds door de pvc buis kijken en uitrichten op de poolster. Dat zit je 95 tot 99 % direct goed. Dan fijn tunen maar dat zijn minimale optimaliseringen. Als je geen zicht hebt op de poolster zet de motor op 0 graden en richt dan op de sat die noordelijks is maar dan heb je nog niet de goede polar mount draaias elevatie. Heb je geen sat direct in het noorden draai de motor dan iets rechts of links zodat het een beetje overeenkomt met de afwijking tov het noorden. TS heeft een primefocus schotel dan is meestal de polarmount draaias elevatie goed Bij een HH rotor met offset schotel ziet het anders uit. 31 juli 2019 aangepast door luisteraar
trust Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 (aangepast) @ Mr Dish Wat gebruik jij dan om een grote schotel te draaien ? 31 juli 2019 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Het laatste wat ik gebruikt heb was polarmount met staafmotor met aangepaste schotel buis zodat een offset schotel er op kan. Heb ook eenvoudige primefocus installaties gehad. Op het oude adres was het kijken van 47 west tot 69 oost op 4 en 11/12 ghz
trust Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 1 minuut geleden zei luisteraar: Het laatste wat ik gebruikt heb was polarmount met staafmotor met aangepaste schotel buis zodat een offset schotel er op kan. Heb ook eenvoudige primefocus installaties gehad. Op het oude adres was het kijken van 47 west tot 69 oost op 4 en 11/12 ghz Dat was zeker in zuid afrika Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 (aangepast) 25 minuten geleden zei trust: Dat was zeker in zuid afrika NONO in NL 47w was voor usa zenders en dacht 38w cband voor Brazilie en 69e voor de duitse zenders. Dat was in de jaren 1980 Aan deze info heeft TS niets laten we hem helpen 31 juli 2019 aangepast door luisteraar
Plepkeshenkie Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Op 4 juli inderdaad de vraag gesteld wat betreft afstellen prime focus en ben aan de gang gegaan met het antwoord van A33. Na wat gezoek en aanpassingen heb ik de 2m PF schotel nu goed draaiend vanaf 31,5 west (verder geen vrijzicht) tot 75 oost op de Ku band dus naar mijn idee staat de schotel nu goed afgesteld. Ik gebruik wel een polarmount want ik zou niet weten hoe de schotel anders goed de clarck belt kan volgen. Ik moet wel zeggen dat het nog niet makkelijk is om met een 2m prime focus de boel goed te krijgen. Inmiddels de Ku vervangen door een C band lnb en wil hiermee de meest oostelijke sats binnen halen. Dit lukt me tot nu toe tot 76,5 oost redelijk alleen wat je de ene dag kan ontvangen is de volgende dag niet meer mogelijk. ook hier geldt dat geduld nodig is en een kleine aanpassing aan de lnb kan weer bij andere sats negatief uitpakken. Wat ik er mee zeggen wil is dat het goed uitrichten nogal wat geduld vereist en voor de C band ook de juiste weersomstandigheden. Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en lnb voor 26 oost amateur band T90 schotel sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.
MrDish Geplaatst: 31 juli 2019 Auteur Geplaatst: 31 juli 2019 1 uur geleden zei Plepkeshenkie: Op 4 juli inderdaad de vraag gesteld wat betreft afstellen prime focus en ben aan de gang gegaan met het antwoord van A33. Na wat gezoek en aanpassingen heb ik de 2m PF schotel nu goed draaiend vanaf 31,5 west (verder geen vrijzicht) tot 75 oost op de Ku band dus naar mijn idee staat de schotel nu goed afgesteld. Ik gebruik wel een polarmount want ik zou niet weten hoe de schotel anders goed de clarck belt kan volgen. Ik moet wel zeggen dat het nog niet makkelijk is om met een 2m prime focus de boel goed te krijgen. Inmiddels de Ku vervangen door een C band lnb en wil hiermee de meest oostelijke sats binnen halen. Dit lukt me tot nu toe tot 76,5 oost redelijk alleen wat je de ene dag kan ontvangen is de volgende dag niet meer mogelijk. ook hier geldt dat geduld nodig is en een kleine aanpassing aan de lnb kan weer bij andere sats negatief uitpakken. Wat ik er mee zeggen wil is dat het goed uitrichten nogal wat geduld vereist en voor de C band ook de juiste weersomstandigheden. Hoe ziet jou Set-up er uit ,qua schotel en polarmount. Mvg
Plepkeshenkie Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 2 m PF schotel met zoals gezegd polarmount en 18 inch actuator. Kan met deze actuator gemakkelijk draaien vanaf 78,5 oost tot 31,5 west Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en lnb voor 26 oost amateur band T90 schotel sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.
a33 Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 4 uur geleden zei luisteraar: Een pvc buis parallel langs motor/draai as ´s avonds door de pvc buis kijken en uitrichten op de poolster. Dat zit je 95 tot 99 % direct goed. Dit is wel een heel leuke, creatieve methode. Al zal het lastig genoeg zijn, om precies evenwijdig een buis langs de rotatieas te krijgen. Ik heb het nog nooit zien doen. Met een inclinometer (evt. app op je telefoon) kan het tegenwoordig denk ik makkelijker en preciezer. En dan kan je ook meteen de modified angles instellen. Maar dat de polar mount naar de poolster genoemd zou zijn, zie ik nog steeds niet zitten. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
luisteraar Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 https://www.google.com/search?client=ms-android-xiaomi&ei=0OJBXcLHKZHawQKlqovQCA&q=dish+polarmount+polar+star&oq=dish+polarmount+polar+star&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.3...0.0..43077...0.0..0.0.0.......0.lR32Cf_sAJA
trust Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 (aangepast) 1 uur geleden zei a33: Dit is wel een heel leuke, creatieve methode. Al zal het lastig genoeg zijn, om precies evenwijdig een buis langs de rotatieas te krijgen. Ik heb het nog nooit zien doen. Met een inclinometer (evt. app op je telefoon) kan het tegenwoordig denk ik makkelijker en preciezer. En dan kan je ook meteen de modified angles instellen. Maar dat de polar mount naar de poolster genoemd zou zijn, zie ik nog steeds niet zitten. Groet, A33 Jaren geleden heb ik deze gemaakt , de kijkbuis kon ook onder de juiste elevatie langs de feedarm worden geklemd . 31 juli 2019 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
MrDish Geplaatst: 1 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2019 Zitten er op 68.5 Oost nog transponders in DVB-S die ik met mijn AD3000ip kan ontvangen. Mijn Satlook geeft 68.5 E aan en kan hem locken. Mvg
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen