Baspaul Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Beste forumleden, Ik vroeg me af of er veel verschil zit in de coax kabels die gebruikt worden voor de schotel en kabel tv. Toen ik mijn schotel kocht heb ik deze als pakket gekocht inclusief 50m coax kabel van amiko, en deze kabel ziet er best wel degelijk uit en heb deze daarom ook gebruikt om het signaal van ziggo vanuit de muur naar m'n ontvanger te sturen. Dit gaat voor bijna alle zenders perfect, alleen krijg ik op een paar obscure zenders van ziggo slechte ontvangst en vroeg me af of dit door de gebruikte coax kabel kan komen. Mvg Bas
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 De kabeltelevisieband eindigt nu bij 862 MHz maar dat zal 1006 MHz worden. Bij satelliet-tv lopen de frequenties voor gewone lnb's tot 2150MHz en voor Wideband lnb's tot 2350MHz. Bij gebruik van de Johansson Stecker de-stacker zelfs tot 3550MHz maar deze is uit de mode geraakt. Die frequenties zijn dus een flink stuk hoger dan bij kabel-tv en daar zul je rekening mee moeten houden dat je een coaxkabel meent die bij die hoge frequenties niet te veel verliezen hebben en die frequenties uberhaupt wel aan kan. Aan voldoende afscherming moeten tegenwoordig alle coaxkabels voldoen i.v.m. 4G en dect-telefoons. Dit betekent dus dat de middenader eerst afgeschermd moet zijn door een folie, dan door een vlechtwerk en dan weer folie. Aan coaxkabel voor kabel-tv worden wel eisen gesteld aan brandveiligheid omdat die deel uit maken van de huisinstallatie, de kabels met ECA-keur. Dat is voor losse kabels zoals een coaxkabel van een schotel niet vereist. Ook worden er aan coaxkabels voor kabel-tv hogere mechanische eisen gesteld. Immers het trekken van een coaxkabel door een lange pijp gaat niet altijd makkelijk. Het vlechtwerk voor kabel-tv is dan ook altijd van koper en nooit van aluminium en de draadjes zijn niet te dun en dicht geweven. Verder is het heel onverstandig om CCS-coax te nemen voor satelliet tv. CCS staat voor Copper Clad Steel (verkopert ijzerdraad) waarvan het koperlaagje enkele honderdsten millimeters dik is. Bij deze middenader van ijzerdraad heb je veel meer spanningsverlies voor de voeding van de lnb's, switches en eventueel rotor die door de satellietontvanger geleverd wordt. Die extra verliezen kunnen er toe leiden dat de lnb en de switch niet goed meer schakelen of dat de rotor slecht draait.
Sprietje Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 De Amiko coax die je hebt, heeft maar een afscherming van 75dB. Voor kabel-tv is 95dB vereist. Koka 9TS of ECA heeft 110dB De verliezen bij de verschillende frequenties durven ze er niet eens bij te zetten. De vlechtmantel bestaat bij Amiko uit 64 aluminium draadje, bij de Koka 9TS of ECA 168 vertinde koperdraadjes.
Baspaul Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 Op 2-8-2019 om 00:14 zei Sprietje: De Amiko coax die je hebt, heeft maar een afscherming van 75dB. Voor kabel-tv is 95dB vereist. Koka 9TS of ECA heeft 110dB De verliezen bij de verschillende frequenties durven ze er niet eens bij te zetten. De vlechtmantel bestaat bij Amiko uit 64 aluminium draadje, bij de Koka 9TS of ECA 168 vertinde koperdraadjes. Bedankt Sprietje, het is me allemaal weer wat duidelijker geworden. De coax voor kabel tv die vanuit de meterkast door het huis loopt naar de woon en slaapkamer is de duurste die ze bij de karwij hadden en die had ook een kabelkeur etc, maar het merk zou ik niet meer weten. Toch maar eens wat meters koka coax gaan halen dus🤔
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen