Ga naar inhoud


krimp vs schroef connectoren


tommiedepommie

Aanbevolen berichten


Het valt mij op dat de persoon in het filmpje vaseline gebruikt omdat een connector strak om de kabel gaat.

Ik zie dat juist als een goed teken. Een connector die er gemakkelijk op gaat maakt nooit een goede verbinding.

Vaseline kan dan helpen, ik doe het voorzichtig met een waterpomptang of multitool.

En de beste man doet alles met de blote vingers! Is dat lichaamszuur dan zo funest vraag ik me af? Gewoon omdat ik het nog nooit heb meegemaakt dat iemand een tandenborstel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Nu kom je met een multimeter! Een apparaat dat ik niet begrijp. Was niet zo best in natuurkunde.

Wat ik wel begrijp, is dat vaseline an sich niet schadelijk is voor de montage.

Maar goed, het is een vettige substantie, en je kunt er vuil bij meenemen wanneer je de connector monteert.

In het filmpje gebruikt men leidingwater, maar met demi water had je hetzelfde resultaat gehad als vaseline.

En ook hier wordt met blote handen gewerkt, zij het dat men krokodillenbekjes gebruikt om het contact te maken.

 

Ik wil er geen mieren n**ken van maken, maar wat als iemand een tandenborstel gebruikt, wat vaseline, en dan vervolgens de helft van de vlechtdraad buiten de connector laat uitkomen?

Of het dielectrum sluit niet goed aan in de connector, wat dan?

 

Natuurlijk is het goed alle details te kennen. Leer ik ook van.

Maar is het ook altijd even praktisch?

 

Zijn we het eens dat een goede montage van groot belang is, en dat het gebruik van vaseline ( met of zonder tandenborstel ) slechts aan de zijlijn meespeelt?

Per slot van rekening is elke ( extra ) verbinding in de kabel een verzwakking van het signaal, en een toename van de weerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een monteur van een CAI-kabelbedrijf gebruikte een tandenborstel om de vlechtmantel om te vouwen. Ook voorkom je hiermee dat de dunne draadjes in je vinger prikken. In fabrieken wordt het omvouwen van de braiding altijd met borstels gedaan, zie de vidio filmpjes.


Je kunt ook een vingerborstell gebruiken.

 

Zie ook deze reactie: https://www.facebook.com/tvservicejoure/posts/regelmatig-zie-ik-mensen-een-coax-kabel-aansnijden-zoals-op-de-fotozo-hoort-het-/790269717727061/

 

 

 

 

vinger tandenborstel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er fabrieksmatig gewerkt wordt met een bostel lijkt me wel logisch, maar dat er een markt voor vingerhoedjes is met borsteltjes had ik niet gedacht.

In die facebook link wordt gezegd dat lichaamsvocht oxidatie van het koper veroorzaakt, en dat is zo. Alleen dat koper oxideert zo ook wel.

Ik houd wel van die details, dus doe er zeker niet laatdunkend over, maar vraag me wel af wat het op het totaal uitmaakt wanneer je een F connector monteert.

 

Je hebt het over geprikt worden door de vlechtmantel, dat overkomt alleen mensen die nooit met de handen gewerkt hebben. En juist die mensen kopen dan dit soort accesoires, inclusief opdraaigereedschap en kabelsnijder, en wat al dan meer. Maar als de montage niet juist wordt uitgevoerd, of er wordt verkeerde kabel gebruikt, wat is dan de meerwaarde?

 

Mijn ervaring is, dat eerder de kabel verstaft, of de LNB het opgeeft, dan dat de connector begint te oxideren.

Maar goed het is leerzaam. Het is dat ik net mijn spulletjes vernieuwd heb, maar bij een volgende installatie zal ik er aan denken. Het is maar net dat je een beetje extra signaal hebt, en niet tegen problemen oploopt zoals ik had met enkele Duitse HD zenders.

 

Groet,

Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Nou Alziendoog, er kan nogal verschil zitten tussen de stugheid van de vlechtmanteldraadjes. Of je nu draadjes hebt van CCSteel, koper of aluminium waarbij er ook nog dikteverschil in de draadjes kan zijn, kan de stugheid van de draadje flink verschillen.

 

Het lijkt mij dat bij gebruik van een schroefconnector, de kwaliteit van de kabel van het grootste belang is. Toen ik vele jaren geleden een schotel en ontvanger aanschafte, kreeg ik coax meegeleverd van een voor mij onbekend merk. Bij het monteren van de f-connectors draaide ik een groot deel van de vlechtmantel draadjes volledig aan snot, zodat van een degelijke verbinding geen sprake was. Daarna ben ik Koka gaan gebruiken en daarmee was het probleem uit de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag ooit op een ander forum de tip om bij een opschoefconnector de vlechtmantel niet over de buitenmantel heen te slaan, maar om de vlechtmantel een beetje in elkaar te draaien, en over de binnenisolatie te draaien, vlak tegen de buitenmantel aan. Dat gedraaide stukje vlechtmantel is daar dan ongeveer net zo dik als de buitenmantel.

 

De aangedraaide f-plug drukt dan op die vlechtmantel (en maakt zo de massaverbinding), en de draadjes worden niet door de binnenschroefdraad afgesneden.

 

Op deze manier opschroeven ging bij mij al een aantal keren probleemloos. Het is mijn favoriete manier geworden. :)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bedoeld ongeveer zoiets als op dit filmpje maar dan liever nog iets meer rond de binnenisolatie gedraaid. In dit filmpje wordt in ieder geval ook gebruik gemaakt van contact van de vlechtmantel doordat de draadjes tegen de achterzijde van de flens van de F-connector drukken.

Ik ben echter niet zo'n voorstander van het opdraaien van de vlechtmantel tot een bundeltje draadjes of je dat nu wel of niet tussen de buitenmantel en de F-connector doet op niet.
Ik heb uit het filmpje een fragment gehaald en daarop is heel goed te zien dat door het opwikkelen van de dunne draadjes (Braiding in het Engels), het PU-schuim insnoert. Plaatselijk krijg je dus dat de afstand tussen de buitenmantel en de middenader een stuk kleiner wordt met als gevolg misaanpassing van de impedantie.

 

1313318032_connectormonteren.jpg.42a1f574bb2c43521a922971eae2fd27.jpg

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=LH-w-ZovZ-8

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-10-2019 om 20:26 zei Alziendoog:

En Zeeteefje, waarom vaseline? Zo moeilijk draait een connector er toch niet op?

 

Als het goed is draait de connector er toch echt moeilijk op.

 

Op 29-10-2019 om 20:26 zei Alziendoog:

En mocht je na tien jaar de connector willen los schroeven, dan is de kabel al zo poreus en komt de connector vanzelf mee

Nee hoor. Als na tien jaar de LNB of switch het heeft begeven is de connector nog als nieuw en schroeft simpel los. LNB of switch vervangen, beetje vaseline toevoegen , vastschroeven en je kan er weer 10 jaar tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Sprietje:

Ik heb uit het filmpje een fragment gehaald en daarop is heel goed te zien dat door het opwikkelen van de dunne draadjes (Braiding in het Engels), het PU-schuim insnoert. Plaatselijk krijg je dus dat de afstand tussen de buitenmantel en de middenader een stuk kleiner wordt met als gevolg misaanpassing van de impedantie.

 

Ik heb zo te zien weinig tot geen kabels met dat PU-schuim. :)

 

Los daarvan ben ik niet heel bang voor een beetje misaanpassing van de impedantie.

Impedantie nul (kortsluiting) of oneindig (open einde) is natuurlijk uit den boze, maar veel daartussenin vind ik al gauw goed.

Als ik het wel op professionelere standaard zou willen aanpakken, zou ik ook geen opschroef-connectoren gebruiken, denk ik.

Maar je hebt in zoverre wel gelijk: misaanpassing is natuurlijk niet ideaal.

 

Is dat PU schuim beter dan PE-schuim?

Hier lees ik dat je dat PU-schuim niet veel meer ziet: http://pronkjewailronde.nl/download/wetenswaardigheden/coax.pdf

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...