Ga naar inhoud


Slimme led-lamp met noodstroom voorziening


Sprietje

Aanbevolen berichten

Gisteren kwam ik er achter dat er slimme noodstroomlampen bestaan.
Het gaat om ledlampen met o.a. een E27 fitting die 4 uur blijven branden als de stroom uit valt. Nu zult U zeggen, dat komt bijna nooit voor. Dat klopt helemaal in Nederland maar je hoeft maar naar het buitengebied in Spanje te gaan en dan komt dit toch vele malen per jaar voor mede door de bovengrondse 230V-leidingen en om werkzaamheden in de 10.000V - 380V schakelkasten die om de haverklap plaats vinden zonder enige aankondiging. In Afrikaanse landen gebeurt het bijna dagelijks.

 

In de led-lamp zit een accu ingebouwd die opgeladen wordt als je de lamp aan doet. Deze lampen zijn er in 3 - 5 - 7 - 9 - 12 watt en de afmetingen worden groter naar mate ze meer vermogen hebben. Op zich logisch want je hebt grotere accu's nodig en meer leds. De afmetingen zijn als volgt:
5w: 108 x 60mm, 7w: 120 x 68mm; 9w: 132 x 78mm, 12w: 142 x 94mm
Ze zijn er in diverse lichtkleuren. De meeste zijn 6000°K maar ze zijn ook in 2700°K te koop.

In Nederland vind je ze nog bijna niet maar in China zijn ze volop te koop. Zelfs Philips brengt ze op de markt. Ze zijn ook handig voor in de camper of caravan. Je hebt al vast licht voordat je op een stroompaal bent aangesloten.
Ik lees van mensen die er heel erg blij mee zijn. Ik ga er in ieder geval ook een aantal aanschaffen.

 

ledlamp met noodverlichting.png

ledlampen met noodverlichting.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoe schakel je hem aan en uit? Want als je de lichtschakelaar uitzet dan is dat toch hetzelfde als de spanning die uitvalt? M.a.w. je kan ze alleen gebruiken op plaatsen waar het licht altijd brand...? Of zit er iets in zodat je het via een app op je telefoon o.i.d. kan schakelen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Big fellow

 

Kijk eens naar de afbeelding die ik hier plaats.

Als je de lamp los op tafel hebt liggen, dan brandt hij niet, hou je hem in je handen en zorg je er voor dat je de schroefdraad en het middencontact gelijktijdig vast houdt, dan gaat hij branden. Slim hè?

e27-led-emergency-bulb-ac-85-265v-magical.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als de stroom uitvalt moet je een trapje halen om de lamp uit de plafond fitting te draaien in zo in je hand houden 😰

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan meet hij gewoon de bron impendantie. Niet altijd zeker van de werking, aangezien er wel ergens een apparaat moet wezen welke op dezelfde groep / fase is aangesloten welke een impendantie presenteert aan het net. Dus een groep waar alleen maar dit type lampen opzitten, en de automaat schakelt af, dan werkt het waarschijnlijk niet.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je hem echt overdag aanhebben, Sprietje,  en dan gaat hij overdag branden als de stroom uitvalt?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar heb zelf een paar lampen die overdag niet aangaan maar wel opladen en als het donker wordt aangaan bij beweging.

 

Ik vermoed dat je bedoelt dat ze altijd opladen als je ze aan hebt en bij wegvallen van de stroom wat uren blijven branden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik zal het maar uitleggen.
- ligt de lamp op tafel, dan zal hij niet branden
- hou je de lamp in je handen waarbij je met je vingers verbinding maakt tussen het middenkontakjt en de schroefdraad, dan gaat hij branden, met andere woorden als het circuit in de lamp gemaakt is door het midden kontakt en de fitting te verbinden dan gaat hij aan.
- schroef je de lamp in een fitting en staat de schakelaar uit, dan is er geen circuit en zal hij niet branden.
- zet je de lampschakelaar aan, dan zal de lamp branden en zal ook de accu opgeladen worden.
- nu heb je de lampschakelaar aan maar de stroom valt uit, bijvoorbeeld je draait de hoofdschakelaar uit, dan zal de lamp aan gaan.
Waarom?
De kans is erg klein dat je in heel je huis geen enkel andere verbruiker aan hebt. De kans is zeer groot dat er bijv. nog andere lampen, een tv, een koelkast, een oplader enz. enz. aan stonden. Deze verbruikers maken een verbinding tussen de nul en fase en hiermee is het circuit gemaakt om de lamp te laten branden. Zou je de lampschakelaar in dit geval uit zetten, dan gaat ook de lamp uit want dan is het circuit verbroken.
Slim hè?

 

De accu's zijn zo gedemensioneerd, dat de lamp nog 4 uur blijft branden na stroomuitval

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn gemeentes in Nederland die een huis standaard op 1 fase aansluiten en andere gemeentes die een huis op 3 fasen aan sluiten. Maar de kans dat je bij 3 fasen slechts 1 lamp aan hebt is bijzonder klein. In een woonkamer heb je meestal meerdere lampen aan dus gaat deze slimme ledlamp branden. Dat de weerstand in het circuit best hoog mag zijn blijkt wel uit het feit dat je met je vingers al voldoende weerstand maakt om de lamp te laten branden.

Ook is deze lamp natuurlijk in eerste instantie gemaakt voor landen waar de electriciteitsvoorziening slecht is en een huis nooit op 3 fasen is aangesloten.

Maar ook bij 3 fase is er geen probleem als de stroomvoorziening in de wijk is uitgevallen. In de straat zijn immers nog veel meer huizen die op dezelfde fase zitten en ook verbruikers in die huizen zorgen er voor dat het circuit gemaakt is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...