MartinK Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 Hallo, Ik heb altijd prima beeld gehad, maar sinds enige tijd is het minder. Het beeld is af en toe blokkerig. De waardes die ik heb: SNR 87 % (14.1 db), AGC 70 %, BER 0. Lijkt mij prima. Nu is de waarde van de SNR niet constant, deze fluctueert af en toe. Staat een tijd op 87 % maar springt zomaar even naar 40 % of zelfs naar 0 %. De stand van de schottel is niet veranderd en er hangen ook geen takken oid voor. Verder heb ik al een andere Lnb geplaatst, maar het probleem blijft. Wat kan de oorzaak zijn? Misschein de tuner of voeding naar de lnb? Bij voorbaat dank voor de reacties!
sat87 Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 Je zou eens de kabel moeten controleren, lijkt op een kabelbreuk. Vaak is dit bij de schotel als daar een lus hangt. Check ook de aansluiting kabel/F-connector, is deze geoxideerd? Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
MartinK Geplaatst: 8 november 2019 Auteur Geplaatst: 8 november 2019 1 uur geleden zei sat87: Je zou eens de kabel moeten controleren, lijkt op een kabelbreuk. Vaak is dit bij de schotel als daar een lus hangt. Check ook de aansluiting kabel/F-connector, is deze geoxideerd? Ik heb 2 kabels liggen (lnb met 2 uitgangen), die heb ik gewisseld, maar de storing blijft. (Heb er een nieuwe lnb opgezet om te testen, deze heeft één uitgang, beide kabels heb ik geprobeerd.)
Tonskidutch Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 (aangepast) daar denk ik ook aan of de kern breuk! of een haartje van de massa raakt zo nu en dan de kern door slecht aansnijden kabel en de f-connector terwijl ik schreef antwoorde je MartinK sorry. maar dan kan het de tuner van de receiver zijn die bolle elco's heeft welke receiver gebruik je? 8 november 2019 aangepast door Tonskidutch hij plaaste bericht terwijl ik op de antwoord knop wilde drukken The Beat Is Rhythm Club des Belugas
MartinK Geplaatst: 8 november 2019 Auteur Geplaatst: 8 november 2019 (aangepast) 32 minuten geleden zei Tonskidutch: maar dan kan het de tuner van de receiver zijn die bolle elco's heeft welke receiver gebruik je? Xtrend ET9000 heeft vaste tuners. Volgens mij niks te zien. 8 november 2019 aangepast door MartinK
Tonskidutch Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 ja en? The Beat Is Rhythm Club des Belugas
MartinK Geplaatst: 8 november 2019 Auteur Geplaatst: 8 november 2019 Heb hierboven nog een foto geplaatst. Ik zie geen bijzonderheden. Ik twijfel wel aan tuner B, ik heb al een paar keer problemen gehad met kijken en opnemen tegelijk. Maar tuner B is momenteel niet aangesloten, dus doet niet terzake.
Tonskidutch Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 (aangepast) dat blikken kastje, de tuner dus, kun je heel voorzichtig openen ook de onboard gesoldeerde ! (als je receiver een tijdje stroomloos gestaan heeft) daarbinnen zitten ook ic's transistoren tyristers en elco's (zelfs CPU's) die bij mij op het uitneembaar printplaatje aan de achterzijde zitten ik kan me bij zo'n sterke fluctuatie van de SNR alleen kabelbreuk of rotte tuners voorstellen, overigens de PSU / voeding van de ET9000 kan natuurlijk een invloed hebben op de stroomverzorging van de tuners. bijgaand even twee afbeeldingen van een geopende tuner 8 november 2019 aangepast door Tonskidutch cpu The Beat Is Rhythm Club des Belugas
MartinK Geplaatst: 10 november 2019 Auteur Geplaatst: 10 november 2019 Dank Tonskidutch, Ik heb de tuners opengemaakt, ze lijken op die van foto 1. Ik zie er niets bijzonders aan, ik ga maar eens uitkijken naar een nieuwe decoder.
MartinK Geplaatst: 12 november 2019 Auteur Geplaatst: 12 november 2019 Vanmiddag toch de ontvanger nog een keer aangesloten. Dit om te checken of het probleem verslechtert als de ontvanger langer draait, dus warmer wordt. Nu blijkt dat tuner B de geest heeft gegeven. (Hij staat niet meer in de tuner configuratie.) Het signaal wat ik nu via tuner A krijgt is prima en constant. Probleem opgelost, alleen tuner B werkt niet meer en is een vaste tuner. Ik neem aan dat dit niet meer te herstellen is??
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen