Ga naar inhoud

Nieuwe schotel set. wok met triple lnb of toch maar los?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mede forummers,

Al bijna 19 jaar staat mijn wok op de schuur maar begint slecht te worden.😭

De elementen van Moeder Natuur beginnen de wok in haar armen te sluiten en de ontvangst is matig.

Vooral met de regen en de wind de afgelopen weken is het soms niet fijn kijken naar de sat zenders.

Ontvangst van de Astra 1,2 en 3 is gewenst en opnemen van programma's op de trouwe DM8000 die nog steeds bevalt.

De gesloten TV kastjes van of KPN of Ziggo wordt je niet vrolijk van en hobbyen ermee kun je niet.

Ik twijfel tussen de nieuwe Triax 80 en de canaldigitaal triple LNB of een grotere Triax zoals b.v de 88 of 100 uitvoering met losse lnb's.

De eerste optie is het meest makkelijk, geen losse kabels en DiSeqc switches, de tweede optie lijkt beter signaal te geven en te houden bij slechter weer zoals regen.

Verder is de eerste optie wat goedkoper en voldoet al aan mijn wensen.

Ik lees verschillende zaken of over vooral de wok/triple lnb: werkt toch best goed maar zeker met een 80 wok luistert het zeer nauw met uitrichten. Je hebt echter alleen een wok met een lnb en de kabels naar de ontvanger. Geen gedoe met kabeltjes en meerdere DiSeqc switches en lnb's die smaller moeten zijn zoals bv Relook die maakt.

Ideeën hoor ik graag en ook waarom.

tnx alvast :)

aangepast door pinolief

Geplaatst:

Ik zou graag willen opnemen van de Astra 3 en soms ook de Astra 1 sprietje.

De A3 zou dan een quad lnb moeten zijn en de A1 minimaal een twin lnb. Voor de A2 is een single lnb voldoende.

Ik heb helaas dus niet genoeg aan de lnb die je aangeeft of bestaan er nog andere triple lnb's?

Geplaatst:

Nee, helaas er bestaan geen andere triple-lnb's. Het is alleen een triple-lnb voor een schotel van 60cm met 4 aansluitingen of een triple-lnb voor een schotel van 70cm (breed) met 1 aansluiting.

1 uur geleden zei pinolief:

Ik lees verschillende zaken of over vooral de wok/triple lnb: werkt toch best goed maar zeker met een 80 wok luistert het zeer nauw met uitrichten.

Een  procedure voor het uitrichten van een triple LNB op de triax 78 vind je hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/367127-probleem-met-ontvangst-astra-2/?do=findComment&comment=2548237

Die stap voor stap methode maakt dat je systematisch naar een optimale uitrichting toewerkt.

(De 23oost is na stap 4 automatisch ook in de goede positie. Dat had ik er nog niet bijgeschreven...)

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Ik heb het artikel die je aanhaalde gelezen a33 maar begrijp ik nu goed dat de signaal sterkte met een triple lnb en 78 wok rond de 70 procent maximaal haalbaar is?

Is dit wel voldoende aangezien ik bij losse lnb's waarden heb gezien die 90 procent of meer zijn.

Die waardes worden door de good old DM8000 getoond waarvan ik altijd begreep dat de DM "doof" genoemd wordt ofwel de DM is minder gevoelig.

Geplaatst:
3 uur geleden zei pinolief:

Mede forummers,

Al bijna 19 jaar staat mijn wok op de schuur maar begint slecht te worden.😭

De elementen van Moeder Natuur beginnen de wok in haar armen te sluiten en de ontvangst is matig.

Vooral met de regen en de wind de afgelopen weken is het soms niet fijn kijken naar de sat zenders.

Ontvangst van de Astra 1,2 en 3 is gewenst en opnemen van programma's op de trouwe DM8000 die nog steeds bevalt.

De gesloten TV kastjes van of KPN of Ziggo wordt je niet vrolijk van en hobbyen ermee kun je niet.

Ik twijfel tussen de nieuwe Triax 80 en de canaldigitaal triple LNB of een grotere Triax zoals b.v de 88 of 100 uitvoering met losse lnb's.

De eerste optie is het meest makkelijk, geen losse kabels en DiSeqc switches, de tweede optie lijkt beter signaal te geven en te houden bij slechter weer zoals regen.

Verder is de eerste optie wat goedkoper en voldoet al aan mijn wensen.

Ik lees verschillende zaken of over vooral de wok/triple lnb: werkt toch best goed maar zeker met een 80 wok luistert het zeer nauw met uitrichten. Je hebt echter alleen een wok met een lnb en de kabels naar de ontvanger. Geen gedoe met kabeltjes en meerdere DiSeqc switches en lnb's die smaller moeten zijn zoals bv Relook die maakt.

Ideeën hoor ik graag en ook waarom.

tnx alvast :)

Wanneer de optie voor een triple LNB op de Triax 80 ( 78? ) voldoet aan jouw wensen, waarom zou je dan een Triax 88 of 100 nemen?

Deze triple LNB voldoet prima voor een 78 Triax.

Losse LNB's bieden uiteraard de mogelijkheid om op meerdere tuners tegelijk te kunnen kijken dan wel opnemen. Je moet dan wel LNB's nemen met meerdere uitgangen, en je ontkomt dan niet aan een Diseqc switch. Tevens moet je ontvanger beschikken over twee of meer tuners om een en ander mogelijk te maken.

Geplaatst:
41 minuten geleden zei pinolief:

maar begrijp ik nu goed dat de signaal sterkte met een triple lnb en 78 wok rond de 70 procent maximaal haalbaar is?

Geen idee. Dat soort waarden zeggen me niks (70% van WAT?), en interesseren me dus ook niet echt.

Wat ik wel weet is dat die triple LNB "gemaakt" is voor de triax 64, maar dat al gauw hier op dit forum getest is dat die op de triax 78 betere resultaten gaf (mits goed uitgelijnd).

De posts daarover waren overtuigend (er staan ook wel eens wat minder overtuigende verhalen op dit forum), en ik heb dus zelf inmiddels ook een keer zo'n triple LNB op een triax 78 gezet, met succes.

Hoewel het goed uitlijnen dus wel een dingetje is, heb ik nog nooit gelezen dat de triple LNB onbevredigende resultaten gaf op een triax 78.

Dus waar zit jouw twijfel?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Wat ik bedoel a33 is dat de triple lnb met een Triax 78 niet minder sterk ontvangt dan een losse setup met losse componenten en lnb's.

Ofwel dat een losse setup meer regenreserve heeft en dus minder snel beeldverlies op de drie sats veroorzaakt dan de triple met de Triax 78.

Geplaatst:

Beste pinolief

Een triple-lnb op een Triax 78 geeft prima resultaten. De nieuwe schotel van Triax, de TD80, de opvolger van de TD78, heeft precies dezelfde schotel maar heeft geen knik meer in de arm. Daarom is de arm van de TD80 steviger, iets wat voor een triple-lnb quad die redelijk zwaar is zeker een voordeel is.

Bij een grotere schotel, worden de afstanden tussen de lnb's ook groter maar het verschil tussen een schotel van 60cm en een van 70cm waar het hier om gaat, is zeker goed te doen. Als je dan nog rekening houdt dat van de 3 satellieten de Astra 23,5 (de middelste dus) het zwakste is en de 2 buitenste behoorlijk sterk, dan verlies je op de Astra 23,5 helemaal geen signaal door de grotere schotel, nee, je krijgt door die grotere schotel meer signaal. Signaal van een Triax 78 / 80 is zeker voldoende te noemen zelfs bij een regenbui.

Tja een schotel die nog een maat groter is, geeft weer iets meer signaal en heeft weer wat meer regenreserve maar dat wordt wel weer meer gedoe zoals een rail, losse lnb's en 4 diseqc-switches met 12 korte stukken coaxkabel.
Ik weet zeker dat een triple-lnb niet tegen zal vallen wat je ontvanger ook aan signaalwaarde aan geeft want dat zegt niet zo veel.

Alleen zou ik de triple-lnb op een andere manier afstellen.
De schuinte waarop de triple-lnb gezet moet worden, kan eenvoudig uitgerekend worden voor je locatie maar dan is "Nederland" wel een te ruim begrip. Dat zul je preciezer aan moeten geven, dat mag ook via een persoonlijk bericht.
Het uitrichten van de schotel op de Astra 23,5 van de middelste lnb, moet je gewoon zo goed mogelijk doen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.
Dan kun je aan de hand van de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 en Astra 28,2 kijken of je dat nauwkeurig genoeg gedaan hebt. Beide moeten ongeveer eenzelfde signaalkwaliteit hebben.
Bekijk bijgevoegde afbeelding waarop je kunt zien dat het signaal van een Triax 78/80 voor de twee buitenste satellieten net niet helemaal midden op de twee buitenste koppen valt. Het belang dat beide signalen er even veel naast moeten vallen wordt dan duidelijk, anders krijgt de ene satelliet te veel signaal en de andere te weinig.

signaalconcentraties.PNG

Geplaatst:
Op 9-11-2019 om 00:46 zei Sprietje:

Alleen zou ik de triple-lnb op een andere manier afstellen.
De schuinte waarop de triple-lnb gezet moet worden, kan eenvoudig uitgerekend worden voor je locatie maar dan is "Nederland" wel een te ruim begrip. Dat zul je preciezer aan moeten geven, dat mag ook via een persoonlijk bericht.
Het uitrichten van de schotel op de Astra 23,5 van de middelste lnb, moet je gewoon zo goed mogelijk doen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.
Dan kun je aan de hand van de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 en Astra 28,2 kijken of je dat nauwkeurig genoeg gedaan hebt. Beide moeten ongeveer eenzelfde signaalkwaliteit hebben.

Die methode is natuurlijk ook niet verkeerd.

Met één wezenlijk verschil: Jij gaat uit van de optimale elevatie voor de 23E; ik ga uit van de optimale elevatie voor de combinatie 19E-28E.

Juist omdat het signaal van die satellieten het verst buiten de phase centers van de feedhorns komen, beschouw ik die twee als het belangrijkst voor de fijn-afstelling.

Bovendien kunnen die antennetjes misschien niet helemaal zuiver in de triple LNB gemonteerd zijn, en dan is extra fijnafstelling op die kwetsbaarste satellieten toch mooi meegenomen.

De 23E zit zo dicht bij zijn phase center, dat die verder weinig aandacht nodig heeft bij de fijnafstelling, wat mij betreft.

Zodoende voeg jij aan mijn stap 1 de voorgecalculeerde schuinstand toe, en ga je dan door naar stap 4.

Mijn stap 2 is een voorbereidende stap (vooruitlopend op de benodigde aanpassing in stap 3); en stap 3 vormt dan de systematische check en aanpassing op de schuinstand én elevatie, voor als je nog niet helemaal optimaal zit voor 19E en 28E.

Met als handelingsaanwijzing voor stap 3:

Als de ene kop (bijv 19E) al goed zit, en de andere kop (bijv 28E) moet iets omhoog om daar betere ontvangst te krijgen, dan moet de schotel-elevatie nog iets omlaag.

En vice versa: Als de ene kop (bijv 19E) al goed zit, en de andere kop (bijv 28E) moet iets omlaag om daar betere ontvangst te krijgen, dan moet de schotel-elevatie nog iets omhoog.

Ik gebruik dus niet een waterpas en/of hoekmeter voor de schuinstand, maar de satellieten zelf. Deze methode geeft richting aan nadere fijnafstemming, om de optimale instelling te vinden.

Hert is net als bij een motoropstelling voor satellieten: na het instellen van de voorgecalculeerde hoeken, kun je aan de hand van testjes bij satellieten die verder van het zuiden afliggen onderzoeken of, en zo ja welke, fijnafstelling nog nodig is om de Clarke-belt zo goed mogelijk te volgen.

Daar heb jij ooit eens een mooi plaatje voor gemaakt. Goed hulpmiddel! :)

(Want ik heb inmiddels gezien, dat er op het internet ook nogal wat incorrecte aanwijzingen voor motor-setups de ronde doen. :( )

Dergelijke tips die aangeven hoe je systematisch de fijnafstelling kunt doen, lijken me niet verkeerd (ook al kan iemand soms ook in één keer al heel goed zitten).

Groet,

A33

Geplaatst:

Vandaag de oude meuk verwijderd, dit waren twee schotels boven elkaar op een steigerpijp gemonteerd aan de zijkant van de schuur.

Ze zagen er nog slechter uit dan ik dacht, het groene mos zat half over de lnb's gegroeid, alles was grauw om te zien en natuurlijk nat door de koude temperatuur buiten.

Dat het nog werkte verbaasde mij als ik de oude meuk zo zag.

Het was wel fris maar geen wind en geen regen dus best te doen voor dit soort werk.

De nieuwe wok in elkaar gezet, dat ging met het bijgeleverde papiertje vrij goed.

De lnb houder om de triple lnb heen krijgen was behoorlijk lastig en bijna niet te doen en daar lees ik praktisch niets over.

Uiteindelijk gelukt, het voordeel van het lastig monteren is dan wel dat het ook goed vast zit.

Gevaarte op de pijp gekregen en proberen uit te richten.

Lukte niet maar gelukkig in het bezit van een sat finder en na toch wel een tijdje bezig te zijn geweest (ontvanger uit, sat finder aansluiten, ontvanger weer aan etc. etc.) een sterk signaal kunnen oppikken met de wok.

Er is beeld gelukkig, de lnb en de kabels etc. zijn gelukkig werkend en niet kapot, als het meer tijd kost voor iets werkt denk je toch aan defecte onderdelen.

Echter, de lnb staat niet goed en ontvangt andere satellieten.

Diseqc A is de Hotbird geworden, B is de Eutelsat op 16e en C is de Astra 1.

Signaal is wel gelijk behoorlijk, de Astra 1 haalt rond de 80 procent.

Ik sta altijd achter de wok met de ladder en kijk dus met de wok naar de satellieten in de lucht, de hoek staat dus goed.

Moet ik de wok nu een stukje naar links bewegen?

Hoe is de Diseqc bij de triple lnb werkend?

DiSeqc A is de Astra 2, B is de Astra 3 en C is de Astra 1 als het juist is ingesteld?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Geplaatst:

En achter glas, met een raamkozijn gedeeltelijk in de weg? Met een Triax 64 en een Triple ging dat goed, maar momenteel met te weinig ontvangst op de zwakste, op de Astra 3, de middelste lnb dus, waarop de schotelarm is vastgeklemd.

Zou een Triax 78 voor verbetering kunnen zorgen? Er zal een grotere ontvangstoppervlakte zijn dan bij de Triax 64, maar er zal ook meer geblokkeerd zijn.

Bij de 64 werkte het ooit goed, met een 78 zou ik verbetering verwachten, waarom wel of waarom niet?

De diseqc-volgorde bij de triple-lnb is als volgt:

Astra 19,2 positie 1

Astra 23,5 positie 2

Astra 28,2 positie 3

Een triple-lnb op een Triax 78 geeft een duidelijke verbetering voor de Astra 23,5 en enige verbetering voor de Hotbird en Astra 28,2.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:
1 uur geleden zei pinolief:

Diseqc A is de Hotbird geworden, B is de Eutelsat op 16e en C is de Astra 1.

...

Ik sta altijd achter de wok met de ladder en kijk dus met de wok naar de satellieten in de lucht, de hoek staat dus goed.

Moet ik de wok nu een stukje naar links bewegen?

Van achter de schotel gezien een stukje naar links, ja. De schotel moet meer naar het oosten gericht worden.

Groet, en succes met de laatste loodjes,

A33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen