Ga naar inhoud


Com poort en seriele poort testen


MrDish

Aanbevolen berichten

Hallo leden ,

heb hier een besturing van het merk :Ever (type:SMC 01-09)

nu heeft die een Rs232 aansluiting.

mijn Pc (windows 7) heeft ook een rs232  en een seriele poort.

via apparaten beheer heb ik al verschillende poorten geprobeert ,maar krijg hem niet aan de praat.

Op Youtube staan verschijndene films over uitleg van poorten testen ,maar daar wordt ik niet veel wijzer van .

Dat verrekte Engels.Nu heb ik Putty  ,maar kan iemand mij uitleggen hoe ik via Putty de poorten kan testen.

Mijn dank is groot.

 

Mvg;

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat

SerialThe controller provides two external serial ports these are a full RS232 compliant serial interface with the following signals:-Rx - ReceiveTx - TransmitRTS - Ready to sendCTS - Clear to sendThe second serial channel is dedicated to a four wire RS485 port. Both channels are controlled in the same manager software, accessed via the operating system. The baud rates can vary from 300 Hz to 230 kHz. The RS232 port produces an output of plus and minus 10 volts in compliance with theRS232 directive.The RS485 system consists of a UART and a duplex transceiver for RS-485 and RS-422communication. The reduced slew-rate drivers minimise EMI and reduce reflections caused by improperly terminated cables, thus allowing error-free data transmission at data rates up to 213 KBPS. Drivers are short-circuit current limited and are protected against excessive power dissipation by thermal shutdown circuitry that places the driver outputs into a high-impedance state. The receiver input has a fail-safe feature that guarantees a logic-high output if the input is open circuit.

 

Citaat

Serial De controller biedt twee externe seriële poorten, dit is een volledige RS232-conforme seriële interface met de volgende signalen: --Rx - Receive-Tx - Transmit-RTS - Klaar om te verzenden - Klaar om te verzenden - Vrij om te verzendenHet tweede seriële kanaal is gewijd aan een vier-draads RS485 poort. Beide kanalen worden aangestuurd in dezelfde manager software, toegankelijk via het besturingssysteem. De baudrates kunnen variëren van 300 Hz tot 230 kHz. De RS232-poort produceert een uitgang van plus en min 10 volt in overeenstemming met de RS232-richtlijn. Het RS485-systeem bestaat uit een UART en een duplex transceiver voor RS-485 en RS-422-communicatie. De lagere zwenksnelheidsdrivers minimaliseren EMI en verminderen reflecties veroorzaakt door onjuist afgesloten kabels, waardoor een foutloze gegevensoverdracht bij datasnelheden tot 213 KBPS mogelijk is.  Drivers zijn kortsluitstroom beperkt en worden beschermd tegen overmatige vermogensdissipatie door thermische uitschakelingscircuits die de uitgangen van de driver in een hoog-impedante toestand brengen.  De ontvangeringang heeft een faalveilige functie die een logisch hoge uitgang garandeert als de ingang open circuit is.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

 

met DEEPL TRANSLATOR kun je elke engelse teks vertalen

 

dus de hele pdf kun je makkelijk zelf vertalen

http://www.trminternational.com/downloads/MAP_CNC_Installation.pdf

 

niet elke RS232 levert ook echt 5 Volt (vooral laptops hebben daar een probleem)

wat jij met putty wil is mij onduidelijk want voor die ever is eigen software

aangepast door Tonskidutch
e

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een compoort te testen heb je een loopback plug nodig, de meest simpele, een kortsluiting tussen pin 2 en 3, tik je bv tekst dan zal die in putty ook weer binnen komen in het terminal venster.

In apparatenbeheer van Windows doe je niets, je kijkt alleen welke compoort nummers er beschikbaar zijn, een vaste poort op het moederboard begint normaal bij com 1, meer heb je niet nodig.

Dan de kabel tussen beide apparaten, straight, of null modem, de laatste heeft de nodige variaties

Als ik de manual bekijk dan is RS232 met 3 draden mogelijk, dan heb je alleen pin 2,3 en 5 nodig op de seriële connector

 

Dat 5V verhaal van Tonski mag je vergeten, ( dat sloeg op de 12V die RS232 officieel moet zijn) ik gebruik dagelijks  een laptop voor dit soort toepassingen, ook oude meuk en dat gaat zonder problemen altijd goed, behalve als er een USB serieel convertor gebruikt wordt, dat werkt op een verbinding waar meer dan RX en TX nodig is  vaak niet.

 

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei henkvd1:

Dat 5V verhaal van Tonski mag je vergeten, ( dat sloeg op de 12V die RS232 officieel moet zijn)

oké mijn foutje @henkvd1, was destijds met dreamup.exe vaker een reden voor miscommunicatie tussen laptops en dreambox

maar het aspect nulmodemkabel is hier wellicht het probleem zover had ik de manual niet doorgespit

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Tonskidutch:

 

 

met DEEPL TRANSLATOR kun je elke engelse teks vertalen

 

dus de hele pdf kun je makkelijk zelf vertalen

http://www.trminternational.com/downloads/MAP_CNC_Installation.pdf

 

niet elke RS232 levert ook echt 5 Volt (vooral laptops hebben daar een probleem)

wat jij met putty wil is mij onduidelijk want voor die ever is eigen software

Zo te lezen ,ken jij het Merk : Eever

 

aangepast door MrDish
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei MrDish:

Hallo leden ,

heb hier een besturing van het merk :Ever (type:SMC 01-09)

nu heeft die een Rs232 aansluiting.

mijn Pc (windows 7) heeft ook een rs232  en een seriele poort.

via apparaten beheer heb ik al verschillende poorten geprobeert ,maar krijg hem niet aan de praat.

Op Youtube staan verschijndene films over uitleg van poorten testen ,maar daar wordt ik niet veel wijzer van .

Dat verrekte Engels.Nu heb ik Putty  ,maar kan iemand mij uitleggen hoe ik via Putty de poorten kan testen.

Mijn dank is groot.

 

Mvg;

Kreeg van die beste meneer waar ik hem van kreeg / kocht ,een kabeltje bij ,met 

een (9 pins) en een (25 pins) connector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei MrDish:

Hallo leden ,

heb hier een besturing van het merk :Ever (type:SMC 01-09)

nu heeft die een Rs232 aansluiting.

mijn Pc (windows 7) heeft ook een rs232  en een seriele poort.

via apparaten beheer heb ik al verschillende poorten geprobeert ,maar krijg hem niet aan de praat.

Op Youtube staan verschijndene films over uitleg van poorten testen ,maar daar wordt ik niet veel wijzer van .

Dat verrekte Engels.Nu heb ik Putty  ,maar kan iemand mij uitleggen hoe ik via Putty de poorten kan testen.

Mijn dank is groot.

 

Mvg;

Normaal kan je er van uitgaan dat com poort in orde is.

Als de communicatie niet wil lopen moet je bij de instellingen kijken naar de handshake

Normaal werkt zonder handshake (3 draads aansluiting) meestal

Verder zijn er twee soorten rs232 kabels 0 modem en normaal.

Op jou SMC 01-09 is daar de rs232 stekker een mannetje of een vrouwtje

Natuurlijk moet de rest van de com instellingen ook kloppen

aantal databits stopbits en parity meestal is het 9600 n81

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de juiste manual gezien heb is het 115200 baud 8 N 1

Gebruik je een terminal programma als putty of hyperterminal en je wijzigt de baudrate instellingen, dan altijd de verbinding verbreken en opnieuw maken  in het terminal programma, anders vinden de wijzigingen niet plaats.

Tevens niet meerdere toepassingen naar 1 compoort actief hebben, Windows kan maar 1x compoort open zetten voor 1 applicatie.

 

Gemeen test trucje sluit alles aan, herstart Windows, begint je muis over het scherm te springen dan loopt er data, Windows detecteert dit als een serieele muis,  data aansluiting los maken om weer controle terug te krijgen.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei luisteraar:

Normaal kan je er van uitgaan dat com poort in orde is.

Als de communicatie niet wil lopen moet je bij de instellingen kijken naar de handshake

Normaal werkt zonder handshake (3 draads aansluiting) meestal

Verder zijn er twee soorten rs232 kabels 0 modem en normaal.

Op jou SMC 01-09 is daar de rs232 stekker een mannetje of een vrouwtje

Natuurlijk moet de rest van de com instellingen ook kloppen

aantal databits stopbits en parity meestal is het 9600 n81

 

 

 

aansluiting op het (gouden) kastje / sturing is mannelijk.

aansluiting op de Pc is mannelijk.

allebij Rs232

jullie hebben het over manual,ik heb er géén manual bij gekregen.

het is / was ,plug & play namens de Meneer.

en op het Net kan ik géén manual vinden,of ik kijk met: het witte van het oog en het holle van het Gat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...