Ga naar inhoud


verhouding vergroting pantograaf


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Of je met elke pantograaf 4x kunt vergroten weet ik niet naar technisch gezien moet het zeker kunnen. Bedenk echter wel, dat hoe meer je vergroot, hoe grover de tekening wordt. Bovendien lijkt me een pantograaf een erg verouderde techniek. M.b.v. een computer en/of een printer, kun je veel makkelijker tekeningen uit vergroten waarbij dit dan ook veel nauwkeuriger gaat dan met een pantograaf. Een andere mogelijkheid om afbeeldingen eenvoudig ergens groot op af te beelden en eventueel over te tekenen is met een diaprojector.

 

220px-Pantograph_animation.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.03fd3681b769e8ac17afa90303f91335.png

 

het is een kwestie van de verhoudingen veranderen..

 

e 1:4 verhouding ontstaat door de keuze van de positie van de scharnierpunten: VC=1/4 VA en AB=1/4 AS, in mijn geval 10cm en 40cm.

Het wiskundig bewijzen van de werking voert te ver, maar het is eenvoudig in te zien dat elke beweging van punt A (door bewegen van S, met draaipunt V) een 4 x kleinere beweging van punt C tot gevolg heeft, hetzelfde geldt voor de punten S en B (draaipunt A). Omdat P verbonden is met B en C, worden de bewegingen van die punten netjes gevolgd. Ook duidelijk zal zijn dat als potlood en stift verwisseld worden, het apparaat een factor 4 vergroot.

 

Even snel opgezocht..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een pantograaf is eigenlijk wel heel erg leuk. Heb er volgens mij ook nog een, niet meer die grote van de tekentafel van lang geleden.

Zoiets als een rekenliniaal, ook uit de jaren 60. Een geniaal ding waarvan ik er hier nog een paar heb liggen. Een rekenmachine kan meer, maar een liniaal is heel speciaal.

Denk dat m'n kleinzoon die in is voor gekke dingen er wel iets in ziet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...